Minulla on nyt aika kummallinen ongelma: Käytössä Philips 109B60 19" CRT näyttö, ja Sapphire X700 PCI-E. Näytön kuva on reunojen läheltä silmiä rasittavan sumeaa, eikä kuva muutenkaan ole aivan jetilleen terävää. Kun tämän näytön laitaa vanhaan, n. 7V vanhaan koneeseen missä joku integroitu SiS näyttis, kuvanlaatu on todella terävää ja hyvää! Mikä ihme siis aiheuttaa sen, että uudemmassa koneessa aivan toisentasoisella näytönohjaimella kuvanlaatu menee huomattavasti huonommaksi?
Onko vika ollut aina ja onko monitori kuinka vanha? Oletko kokeillut eri resoluutioita ja virkistystaajuuksia, että säilyykö ongelma myös silloin?
Näyttö n. puoli vuotta vanha, vika ollut aina, eri resoja ja virkistystaajuuksia kokeiltu kuin myös ajureita, ei kummene. Tällä hetkellä 1024x768 @ 85Hz
Ja silläkö on sumeutta? Suurilla virkistystaajuuksilla sumeus tyypillisesti lisääntyy, mutta tuo mainitsemasi ei kyllä uudehkolle näytölle ole suuri taajuus. Huonolaatuinen VGA-johto tai vika näytönohjaimessa voisivat olla syynä. Jos kuitenkin toisella näytöllä kokeilit, ei vika varmaan ole ohjaimessakaan. Hmm, aika paha.
Philipsin tukikin mietiskelee: "Joissain uudemissa näytönohjaimissa on tunnetusti huonompi D/A osa VGA ulostuloa varten verrattuna vanhempiin näytönohjaimiin, mutta vaikea tietää onko tästä kyse nytten." Noh mailailu jatkuu philipsin kanssa, nopeasti ovat vastailleet (hyvä philips)!
No niin, philipsin mukaan vika piilee todennäköisesti näytönohjaimessa... Voisiko näytönohjaimen BIOSin päivitys auttaa? Olisiko jossain tarkahkot ohjeet (mielellään suomksi) miten se tapahtuu?
Otin tuon kortin syyniin ja huomasin, että yksi sellainen "kultainen pinni", siis semmoinen mitä on pari sataa vierekkäin, oli noin kolmasosan lyhempi kuin toiset. Ihan kuin poikki olisi. Kosketusta kyllä sitäkin kautta saa, mutta voisiko siinä olla syypää? Testasin myös vanhan tykin, 166Mhz koneen jotain 4Mb matroxia, sillä oli kanssa kuva hieman "sumea"... Mitäs mieltä, kortti rikki, vaiko vain surkea CRT lähtö? Minulla on myös edelleen selvittämätön BSOD ongelma, voisiko johtua tuosta?
Kaverilla on Panasonicin 21" CRT-näyttö ja ihan samanlainen ongelma kuva renoilta, tarkemmin kulmista epätarkka mutta keskeltä hyvä.
Elikkäs hänellä on juuri sama homma kuin mulla. Kattelin tuossa monitor testillä tekstiä, niin huomasin että tummat värit toistuu nurkissakin ihan kohtuu hyvin... Mikä näyttis sillä panasonic kaverilla on?
Kiitos vastauksista. Jos jollain muulla on [bold]Sapphire X700 256Mb PCI-E[/bold], niin kertokaas miten teillä käyttäytyy kortti CRT putkien kanssa, mielellään 19"!
Noniin philipsin tuen kanssa olen ollut tekemisissä, lähettävät minulle jonkun vahvistimen mikä "boostaa" jännitettä isommalle, ja kuvan pitäisi mennä teräväksi. SiSsin kortit ilmeisesti toimii muutenkin isommalla jänöllä.