1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Piitahnaa prossun päälle

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Shys 12.01.2006.

1. Shys

Shys Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näinkö paljon sitä piitahnaa laitetaan?!?
    En ole ikinä käyttänyt lähellekkään tota määrää, mutta pakko varmistaa että näinkö on nappulat.....
    tässä vielä artikkeli josta kuvan on otettu
    http://www.patenttinet.com/artikkelit/koneen_kasaus

2.  
  3. jungalow

jungalow Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No ei sitä ehkä ihan noin paljoa kuulu laittaa. Mielummin liian vähän kuin liian paljon...

4. Shys

Shys Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ainakun olen tahnaa prossun ja siilen väliin laittanu, sitä on tullu laitettua niin ohut kerros että prossun core on vain lievästi vaalentunut..sopiva määrä?

5. jungalow

jungalow Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eiköhän se ole ihan sopiva määrä. Ite oon vaa hopeatahnaa laittanu, mut eiköhän se määrä ole sama tahnasta riippumatta.

6. V-kos

V-kos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuossa kuvassa on laitettu vähän "kermaa kakun päälle" ja ympärillekkin :)

7. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ideahan on, että koko ytimen alalta lämpö pääsee siirtymään mahd. hyvin jäähyripaan.
    Ilma on todella huono lämmönjohde, piitahna kohtalainen, metallit hyviä. Eli pienikin ilmatasku on pahempi kuin hieman liikaa tahnaa, mutta turhan paksu kerros tahnaa on myös pahasta.
    Kuvassa tahnaa on turhan paljon.

8. peex

peex Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    pistät pienen nökäreen keskelle corea ja painat coolerin päälle. thats it.

9. Valittaja

Valittaja Guest

Mitäs tuo aine on joka on tummentanut tota prossun pintaa?

10. jule100

jule100 Guest

Tummentunut alue on todennäköisesti piitahnan aiheuttama.
    Jos piitahna on "vanhentunutta" sen sisältämä neste eriytyy itse tahnasta. Jos tuubista painetaan tahnaa suoraan prosessorille tulee tätä juoksevaa nestettä ennen varsinaista tahnaa tai sitä tulee liikaa tahnan mukana. Näin ollen olisikin hyvä pursoittaa tahnaa ensin muualle ja sekoittaa sitä ennen prosessorille asentamista.
    Myös kova lämpö voi muuttaa tämän nesteen viskositeettia niin , että se erottuu tahnasta ja sitten valuu ja tahraa paikkoja.

Olen huomannut tämän ilmiön ainoastaan vanhoissa tuubeissa , tuoreissa tuubeissa ei tätä ilmiötä ole tullut vastaan.
    Edit/
    Vilkaisin tuon jutun koneen kasauksesta ja piitahna näytti kaikissa kuvissa juuri tälläiseltä vanhentuneelta. Eli tahna on hyvin rasvaisen näköistä , kiiltää ja on epätasalaatuinen.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 13.01.2006
  11. -Rumba-

-Rumba- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    laittaa nokareen ytimen päälle ja paksulla paperilla sivelee sen tasaseks. näin minä teen

12. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo mä laitan taas keskelle hopea tahnaa ja hammastikulla levitän sit sitä jolloin on mielestäni tullut hyvää jälkeä.

Mielummin liian vähän kuin liian paljon...
    mielipiteeni tohon on kyl ettei ainakaan liian vähän, kuin paljon .
    ensimmäistä kertaa ,kun laiton hopeatahnaa enkä tiennyt määrää niin olin laittanut liian vähän jolloin koneeni sammui vähäsen väliä enkä tiennyt mikä olisi voinut olla vialla,kunnes otin prossun irti ja lisäsin sitä suunilleen saman verran ,kuin kuvassa jolloin toimi aivan loistavasti. nykyään laitan kyl vähemmän kuin kuvassa.
    kaverin konetta korjaillessa poistin prossun jossa oli aikoinaan laitettu niitä valmiita tarra lappuja niin siinäkin mielestäni oli aika moinen määrä,joten ei se liiallinen määrä ainakaan pahasta voi olla.(kohtuuden rajoissa tietenkin)

13. Valittaja

Valittaja Guest

14. -Rumba-

-Rumba- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    koko prossun päälle.

EDIT: ja muistaakseni siinä boxatussa coolerissa on valmiina tahnaa

Viimeksi muokattu: 14.01.2006

Jaa tämä sivu