Tervehdys Mulla on RAID 0 (2x Seagate Barracuda 80gb sata 150) Abit AX8-emoon integroidulla Vian RAID-piirillä. Levy näkyy XP Pro:ssa (sp2) dynaamisena levynä. Ongelmana on se, että Partition Magic ei osaa osioida dynaamisia levyjä eikä via raid-tool kaiketi osaa osioida lainkaan. Kuuluuko ton raid-arrayn näkyä dynaamisena Windowsissa ja jos kuuluu, niin millä sen sais osioitua? Peruslevyksikään sitä ei tietenkään voi muuttaa. (Kuvittelin ainakin joskus, että levy näkyy dynaamisena vain jos siinä on täysin softapohjanen RAID ja toi emolle integroidulla piirillä tehty RAID ei kai ihan puhtaasti rauta-, eikä softapohjanen.) Ja vielä toinen juttu: HD Tach ilmottaa lukunopeuden keskiarvoks 89MB/s. Oisin kuvitellu sen olevan hiukan enemmän, mutta HD Tachin kirjaston mukaan vastaavalla kokoonpanolla on lukunopeus n. 70MB/s. Onko joku saanut parempia nopeuksia?
Tuolla windows:in levynhallinnalla pitäisi osiointi onnistua käynnistä -> suorita -> diskmgmt.msc Ei tuo RAID 0 aivan hirveää nopeuslisää tuo. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;323433 All disks involved in the striped volume must be dynamic disks. eli tuon mukaan pitää olla dynaaminen.
Mulla on pari levyä RAID-1:nä (Win XP), eivätkä ne onneksi ole dynaamisia. Windows ei taida edes tajuta, että ne ovat RAIDissa, kun oma ohjain hoitaa homman. Mutta ilmeisesti RAID-0:lla Windowsissa levyjen tarvitsee olla dynaamisia, ainakin tuon MS:n ohjeen mukaan(?). (Ohje on tosin vain Win2003:lle.)
Itse olen luonut raid-0 pakan raid bios setupista käsin, eikä ainakaan xp osaa sitä erottaa milläänlailla tavallisesta levyasemasta eroavaksi, eli kahden 80 gigan pakka tunnistuu levynhallinnassa yhdeksi 149,11 gigan levyasemaksi jonka pystyy osioimaan aivan normaalisti, itselläni se on osiotu tällä hetkellä kolmeksi loogiseksi asemaksi joista yksi on boottaava, ja lisäksi on vielä yksi primary system osio. Kun windows on tuolla boottaavalla raid-0 osiolla, käynnistyy kone sekä ohjelmat mielestäni selkeästi nopeammin kuin ilman raidia.
Kiitti vinkeistä, mutta levynhallinnassa ei osiointi onnistu(ainakaan jos ja kun en halua formatoida levyjä). Tuo MS:n ohje taitaa olla Windowsin oman softa-raidin luomiseen, jos en ihan väärin ymmärtänyt. Tein tuon RAID-pakan Windowsissa Via Raid-toolilla kahdesta tyhjästä levystä, olis vissiin kannattanu tehä se raid-biosissa.. wipe2000 ja perhana, Onko teillä erillinen raid-kortti vai emoon integroitu ja onko sillä edes väliä? Tällä hetkellä itellä on WD Raptor 36gb Windows-kovona ja tuo raid0-pakka lisätilana, eli ohjelmia siellä ei ole, mutta kaikki muu onkin sitten siellä.
Levynhallinnassa osiointi vaatii tosiaan tyhjän tilan osiointia varten, eli täyteen osioitua levyä ei voi osioida uudelleen poistamatta vanhoja osioita ja samalla menettämättä niillä olevia tiedostoja. Integroitu raid ohjain on ainakin mulla, ja raid asetukset olen aina tehnyt biosissa. Jos tosiaan meinaat pelkästään lisälevyinä käyttää niitä levyjä, on raid-0 melko turha riski niissä, eli tiedostojen säilytykseen ei kannata sitä tehdä. Tuo raptor windows asemana on varmasti melko nopea jo muutenkin, mutta jos saisit toisen samanlaisen raptorin ja laittaisit ne raid-0:ksi ja siihen käyttiksen ja ohjelmat niin voisin melkein vannoa että nopeuseron huomaa ;-)
Joo, täsmennetään sen verran, että tällä hetkellä siellä ei ole ohjelmia, kyllä sinne on tarkotus niitäkin laittaa, mutta en oo vielä sitä tehnyt kun en oo saanu pilkottua sitä. Raptorit on sen verran arvokkaita, että en oo meinannu toista ostaa (ainakaan vielä..) Ei kai auta muu kuin haalia jostain iso kovo lainaan ja varmuuskopioida sinne kaikki ja tehä raid uusiks biosissa, jos vaikka onnistuis paremmin. Kumpi olis muuten parempi paikka sivutustiedostolle, sitten kun oon saanu raidille ohjelmiakin, Windows-kovo vai raid-asema? Kun esim. Photoshopin oma scratch-disk kannattaa pitää eri asemalla kuin sivutustiedosto.
Sivutustiedoston paras paikka on nopeimmassa asemassa ja nopeuden maksimoimiseksi vielä mielellään eri osiolla kuin Windows. Eli mielestäni kokoonpanossasi luontevin paikka olisi se RAID-pakka. RAID-0:ssa on tosiaan se ikävä puoli, että jos kumpi tahansa levy hajoaa, molempien levyjen kaikki tiedot menetetään. Käytännössä siis riski levyn hajoamisesta on kaksinkertainen verrattuna "tavalliseen" käyttöön. Ja kun nykyiset levyt hajoavat jo muutamassa vuodessa, varmuuskopiointia on syytä harrastaa ahkerasti.
Homma hoidossa, saan huomenna ulkosen kovon lainaan ja mikäli saan raidin näkymään Windowsissa peruslevynä, pilkon sen niin, että ainakin peleille tulee oma osio ja kuin myös tiedostoille. RAID0-riskit on kyllä hyvin tiedossa, mutta säätämisen ja kikkailun halu painaa vaa'assa enemmän kuin turvallisuus. (ja varmuuskopiot toki löytyy) Sivutustiedosto on ollut kokoajan RAIDILLA ja viestit luettuani se myös siellä pysyy. Fotarin scratchille pitää keksiä vielä paikka. Kaikkein tärkein eli musiikki painuu Raptorille, omalle osiolle, koska sinne tulee paljon tyhjää tilaa. Tämä kaikki siis JOS saan homman toimimaan.. Kiitos avusta.