1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DigiTV PCI-kortit

Viestiketju Muuta keskustelua kotiteatterista -osiossa. Ketjun avasi munakas 31.12.2005.

  1. munakas

    munakas Member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kertokaa PCI-korttien omistajat kokemuksianne omista korteistanne, olen hankkimassa itselleni DigiTV-korttia ja olisi mukava kuulla korttien hyvistä/huonoista puolista etukäteen.

    Miten esim. toimii tekstitykset eri korteissa, ja mistä löytyy hardwarekoodaustukea jne...

    Nebula Electronicsin PCI-paikkainen malli tuntuu ainakin kehuja saaneen, mitä omistajat olette mieltä?
     
  2.  
  3. SF100

    SF100 Regular member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    278
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eipä nykyisin juuri rautapurkavia käytetä. Tekstitysten toimivuus riippuu vain ja ainostaan softasta. Esim. Nova T + DVBViewer Pro toimii hienosti tässä koneessa. DVB-T:täkö olet ostamassa? Lisää aiheesta:
    http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=104
     
  4. Skedeejä

    Skedeejä Regular member

    Liittynyt:
    26.07.2004
    Viestejä:
    422
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on Nebulan PCI kortti. Toimii omasta mielestäni tosi hyvin. Ylen tekstityksissä ei ole mitään vikaa, teksti-tv toimii. Ainoa ongelma itselläni on, että en saa kanavanippu C:tä näkyviin täällä päiten.
     
  5. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Nebulasta pelkkiä hyviä kokemuksia itselläkin. Tosin niin kuin SF100 sen mainitsikin jo:
    Totta.
     
  6. pekkapuu

    pekkapuu Regular member

    Liittynyt:
    28.03.2002
    Viestejä:
    354
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on nebulan usb kortti, final beta ohjelmistona.
    kanavii vaihtelee itsekseen ja teksti tv:tä vetää
    päälle. onkohan mulla joku pöp vai missä vika ?
    Hyvä kuva täs on vaikka kattoo tykillä. Excelin
    ollessa käytössä tapahtuu näitä kanavanvaihtoja.
    Mutta noi teksti tv:n päälle meno ylen kanavilla ja pelkästää digitv 3.5 päällä.

     
  7. kuassa

    kuassa Guest

    Itselläni on Technisat Airstar 2 DVB-T PCI:llä. alle viikon kokemuksella. En erikseen suosittele, kerron vain mitä olen havainnut omalla kohdallani.

    Tuntuu toimivan ihan OK. Itselläni oli pieniä ongelmia Windows puolella, enkä osaa sanoa varmasti onko vika kortissa vai sillä puolella olevassa raudassa.

    Ensimmäinen ongelma oli se että jostain kumman syystä tuo Airstarin antenni sisääntulo oli aivan päinvastainen naaras/uros akselillä kuin se mikä meni vieressä olevaan digiboxiin. Ja tuossa Airstarissa noita anttenni sisään/ulostuloja on kaksi. Aiheutti minulle hieman hämmenystä, kun ei aluksi millään tajunnut miksi signaalia ei löydy vaikka käytti ihan samaa antennipiuhaa kuin toisessa digiboxissa. Välikappale ja siirto toiseen sisääntuloon ratkaisi ongelman.

    Windows puolella(XP Home) olen saanut ihan hyvän kuvan ja teksitykset toimimaan DVB Viewer softalla. Kannattaa minusta ostaa se Pro versio tuosta softasta, koska sitä voi säätää paljon enemmän. Itselläni ainakin kuva nykii pikkuisen välillä, enkä usko että vika on prosessorissa koska on 2400+ XP Athlon kyseessä. Softassakaan tuskin on vikaa, koska ongelma on kaikissa soittosoftissa jota olen kokeillut. Myös nauhoituksessa DVB Viewerillä on jotain ongelmia, ääni ei synkkaa sitten ollenkaan kun nauhoitettuja toistaa. Itse epäilen että jotain rautapuolella ei oikein synkkaa tuon kortin kanssa. Epäilen että äänikortin, digikortin ja emolevyn välillä on jokin pieni ongelma minkä takia kuva nykii, ilmeisesti kun kone yrittää synkkata ääntä ja kuvaa. Vikaa voi olla myös noissa MPEG2 kodekeissa, niitä on koneellani useampia. Viimeinen idea on se että vika saattoi olla digikortissa, mutta käsittääkseni Technisat on laatuvalmistaja joten en heti tuohon usko.

    Siirsin kortin linux puolella uudempaan rautaan jonne asentelin Kaffeine nimisen softan sekä tietenkin ajurit. Pienen ihmettelyn jälkeen(noin 3 päivää) olen saannut siihen kondikseen kaiken että EPG:t, ajatukset, tekstitykset(YLE), nauhoitukset pelaavat ja kuvan laatukin on mielestäni erinomainen. Aänen ja videon synkkauksen kanssa oli ongelmia myös linux puolella kun käyttelin Mplayer nimistä softaa, Mplayerin tapauksessa ei esiintynyt mitään nykimistä, mutta ei kuvakaan pysynyt äänen tahdissa ollenkaan. Mikä vahvistaa nuo aikasemmat epäilyni synkronisointi ongelmasta äänen ja kuvan kanssa. Mutta Kaffeinen uusimmassa versiossa(0.7.1) en tuota ongelmaa enää ole havainnut.

    Ihan täydellinen tuokaan Kaffeine ei ole, kuvan koon vaihdossa välillä katoaa kuva jääden 'jumiin'. Ja pientä epätarkkuutta olen havaitsevina kun liike on nopeaa, mutta luulen sen johtuvan kodekista.

    Kyllä Mikrobitti ihan oikeassa on siinä että eivät nämä digikortit heittämällä toimi ja IT-nörttikin joutuu vähän pinnistämään jotta saa sen irti kortista mitä siitä voi saada.
    Eivätkä nämä digikorttien softat ihan mailman yksinkertaisempia ole säätääkään.
     
  8. SF100

    SF100 Regular member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    278
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Airstaria en suosittele juuri sen omien softien takia. Toisaalta sen kaukosäädin asentuu yleensä ongelmitta suoraan DVBVieweriin kunhan palikka on COM1:ssä.
    Mutta minusta Nova T on parempi valinta. Sen asennus BDA-ajureilla ja DVBViewer Pro:n asennus ja asetukset sujuu vartissa kevyesti näillä ohjeilla:
    http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=42120
    Itse en käytä kaukosäädintä mutta ketjusta löytyy myös sen asennusohjeet.
     
  9. kuassa

    kuassa Guest

    Tarkoitatko ajureita softalla?
     
  10. SF100

    SF100 Regular member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    278
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oikeastaan niitä ohjelmia jotka asentuvat samalla. Sehän näyttää sitä punaista tai vihreää palloa aina tehtäväpalkissa. Niiden tarkoitus ei ole koskaan minulle täysin selvinnyt vaikka olen SkyStar kakkosia käyttänyt vuosikaudet. Mutta Airstar ja Skystar toimivat yleensä moitteitta kunhan ne ovat kerran lähteneet toimimaan.
     
  11. kuassa

    kuassa Guest

    Kävi mielessä että pitänee ehkä kirjoittaa tuo linuxin asennusopas Airstar 2:lle, softineen ja ajureineen. Tosin en ole ihan varma tarvitseeko sitä kukaan?

    En ole vielä ihan täysin testannut tuota kaikkea, mutta minulla tuo toimi ainakin toistaiseksi todella hyvin kun sain kaikki kohdalleen.
    DVBViewer softa on todella hyvä Windowsissa, ensituntuma on että ilmainen Kaffeine tarjoaa samat linuxissa joka on vielä suomennettukin.

    Voiko Windowsissa muuten pitää useampaa DVB korttia samaanaikaan, vai riippuuko se Windowsin ajureista?
     
  12. SF100

    SF100 Regular member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    278
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kolmea korttia olen käyttänyt yhtä aikaa Windowsissa.
     
  13. ihmemiess

    ihmemiess Member

    Liittynyt:
    27.01.2006
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    kuassa, olisihan se hyvä jos saisit jonkulaisen ohjeen väsättyä. itse olen ihan ymmälläni :D
     
  14. kuassa

    kuassa Guest

    Yritetään, töiden ja opiskelun takia en lupaa sitä tänä viikonloppuna tosin. :)
     
  15. SF100

    SF100 Regular member

    Liittynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    278
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "DVBViewer softa on todella hyvä Windowsissa, ensituntuma on että ilmainen Kaffeine tarjoaa samat linuxissa joka on vielä suomennettukin"
    Onhan DVBViewer Pro:kin suomennettu ;-)
     
  16. kuassa

    kuassa Guest

    Joo, mutta en saanut sitä toimimaan omassa kokoonpanossani. :(

    Omasta mielestäni Kaffeine on kyllä parempi. Ei täydellinen, mutta parempi siinä käytössä mikä minulla. Ja ilmainen.
     
  17. MarttiP

    MarttiP Member

    Liittynyt:
    23.02.2004
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pekkapuu:
    Oletko tsekannut ettei johdu IR herkkyydestä? Minun joskus piti disabloida läppärin IR-portti kun Nebula eli omaa elämäänsä.
     
  18. pekkapuu

    pekkapuu Regular member

    Liittynyt:
    28.03.2002
    Viestejä:
    354
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kiitos tiedosta, pitää kokeilla
     
  19. ihmemiess

    ihmemiess Member

    Liittynyt:
    27.01.2006
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    kuassa, mitä muuten debian tykkäs tuon sun asrock 939 dual-sata II:sen integroidusta verkkokortista?
     
  20. kuassa

    kuassa Guest

    Hyvää.

    Tosin minä viilasin käyttistä niin että en käyttänyt Sargen omaa kerneliä vaan kylmästi otin uusimman käyttökelpoisen eli 2.6.14:n kernel.orgista. Tuosta saan pieniä virheilmoja liittyen moduuli riippuvaisuuksiin jotka tulevat käynnistäessä. Mutta kone on 24h ollut päällä yli kuukauden eikä mitään ongelmia ole ollut. En tiedä onko kaikki tarvitta jo 2.6.8:ssa joka on Sargessa, en ole kokeillut.

    ULillä on mainiot dokut tuon piirinsä ajureiden asennuksesta linuxiin webbisivuillaan. Ovat muistaakseni piirin ajurinlähkedoodi tai ajuri tiedoston mukana yksittäisinä tekstitiedostoina per toiminto.

    Sieltä saa myös selville mitkä ajujrit pitää valita, koska linuxilla eivät ajurit ole välttämättä ihan samalla nimellä kuin valmistajalla nuo integroidut laitteiden nimet. Itse käytin ylläolevaa lähdettä jotta olisin tiennyt milla linuxin ajureilla emolevyn toimintoja voisi käyttää.

    Niitä kaikkia ASrockin tarvitsemia ajureiden nimiä ei todellakaan voi arvata, ellei tunne rautaa todella hyvin.

    [bold] EDIT: tarkensin hieman viimeistä lausettaa[/bold]
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.01.2006

Jaa tämä sivu