Miten saan kaiken isäpapan laitteet toimimaan normaalisti. TV, Digiboksi, Video, DVD tarvitsisivat yhteisen sävelen. Mihin scartit on syytä tunkea ja mihin antennipiuha, että homma toimisi hyvin. Nyt olen tunkenut scartit ja antennipiuhan sillä tavalla, että boksi näkyy teeveestä ja tv-kanavat tietysti, mutta videolaite ei osaa näyttää omia ohjelmoituja tv:n videopaikkoja. Mustaa vaan pukkaa. Video pystyy ajastamaan tällä hetkellä ohjelmaa nauhoitukseen vain silloin, kun boksi on päällä ja kanavana on 0--> (siis videokanava). Nauhoittaa näin ollen vain digikanavilta tulevan ohjelman. Pjärkkele että meni hermot noita scartteja ja piuhoja rämplätessä ja aina kusi joku asia. Videoissa ja DVD-soittimessa on vain yksi scarttipaikka, muissa kaksi. Omassa videossani on kaksi scarttipaikkaa, joten se on mennyt sujuvasti, mutta isäpapan mylly on hieman eri maata. Auttakaa!!!
Itse yhdistin laitteeni näin TV ( 2 scartpaikkaa ) Videot Digiboksi Satelliittivastaanotin DVD - soitin DVD-soitin suoraan tv:n toiseen scartpaikkaan Satelliittivastaanottimesta signaali videoihin käyttämällä sitä pyöreää antenniliitintä (hienoa nimeä en tiedä, huonontaa kuvanlaatua ) Digiboksi scartilla videoihin ja videoista scart telkkariin. Nauhoittamaan pystyy nyt sekä digiboksin että satelliiittivastaanottimen lähetyksiä. Videoista vain piti kanavahaku tehdä uudelleen jotta se löysi tuon satelliitivastaanottimen joka on yhdistetty sillä pyöreällä antenniliittimellä. Tämä ratkaisu on itsellä toiminut ja telkkarin takana ei tarvitse koskaan kontata johtojen paikkaa vaihtelemassa.
Scart jakajan hommaat kannattaa hommata semmonen missä on kytkin jolla voi valita mitä vehettä käyttää jotkut tv:t ei toimi suoraan silleen jos on kaksi vehettä samassa väylässä. Itellä suorakytkentäinen 3-jako scart ja toisessa telkkarissa toimii ok DVD ja DB mutta toisessa ei. Pitää ottaa toinen scart aina irti.
Itse olen ketjuttanut digiboksin, videot ja töllön ensinnäkin antennikaapelilla juuri tuossa edellämainitussa järjestyksessä, että jokaisen omalla virittimellä pystyy ihan normaalisti katselemaan ohjelmia. Jos haluaisi kaiken mahdollisen scartilla tehdä, niin tuo video on ongelmana, jos siinä on vain yksi scart. Jos ei halua tuollaisia jakajia ostella niin tässä olisi yksi mahdollinen. 1. Tuo yllämainittu antennijohtojen ketjutus 2. DVD-soitin ihan vaan scartilla töllöön (olettaen että se on ihan perussoitin, ei tallentava) 3. Digiboksi scartilla kiinni videoihin Kun kerran videoissa ei ole kuin yksi scart, ei siitä saa enää scarttia televisioon, vaan joudut katselemaan videoita edellä kytketyn antennijohdon kautta. Jos et pysty videolla nauhoittamaan muuta kuin digiltä tulevaa kanavaa, silloin sinulta puuttuu videonauhurille tuleva antennijohto.
Tarkoitatko, että vedän antennijohdon ensimmäisenä boksiin (seinästä tulevan antennijohdon) ja jatkossa boksista töllöön ja siitä videoon? Ymmärsinkö oikein..? Olen todella traaginen näiden liitäntäjuttujen kanssa. Se mystinen musta johtokin, joka on vuosikausia askarruttanut mieltäni sai nyt ilmeisesti syyn olemassaoloon. Se on ilmeisesti antennijohdon reitin jatkaja.., jolla nyt jatketaan antennipiuhan virkaa muihin laitteisiin..?