muistien nopeus eroista ja hyödystä.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi joukomaki 11.12.2005.

1. joukomaki

joukomaki Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    elikkä lyhyt alustus.
    olen rakentamassa uutta runkoa ja emoksi olen valinnut
    Asus A8N-E nForce4 ultran
    prossuksi AMD athlon 64 3200+ (venice)
    näytönohjaimeksi kaavaillut Club 3D ATI Radeon X850XT 256Mb Dual-DVI VIVOa.

elikkä kysymys on seuraava. mitkä muistit koneeseen.
    400Mhz DDR:ää mutta mitä. mitä eroa on jos laittaa esim kingstonilta
    1GB kamman CL2 muistia 155.90 € tai CL3 106.90 €?
    hintaeroa 50€ mutta onko niinpaljon hyötyä että kannattaa maksaa ylimääräistä?

tai jos laittaakin sinne Transcend 1GB for Dual Channel DDR 400MHz KIT 149.90 €

Mitä käytännön eroa kyseisillä vaihtoehdoilla on? ja jos jollain ois heittää linkkiä joihinkin muistitesteihin mitkä vähän antais faktaa kyseisestä asiasta.

ps. mitä mieltä muuten kyseisestä kokoonpanosta.
    pss. esimerkit on verkkokaupan sivuilta.

2.  
  3. Limasika

Limasika Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Muistin latensseilla ei ole juurikaan mitään merkitystä tavallisessa käytössä kuten pelaamisessa. Yhtä hyvin/huonosti ne toimii 3-3-3-8 kuin 2-2-2-5 asetuksillakin, eikä eroa huomaa. Sitten kun kone joutuu suorittamaan esimerkiksi monimutkaisia laskutehtäviä, niin muistien viiveasetuksilla voi olla enemmänkin merkitystä suorituksen nopeuteen. Jokainen päättäköön itse, onko 50€:n arvoista käyttötarkoituksensa mukaan, mutta jos suurimmaksi osasksi pelikäyttöön kone tulossa, niin sitten CL3 ajanee saman asian.

Dual Channelissa sama juttu, eli pelikäytössä ei eroa juuri huomaa, mutta vaativammassa käytössä voi pienen teholisän saavuttaa. Dual Channel siis tuplaa muistiväylän kahta identtistä muistikampaa käytettäessä 64bittisestä 128bittiseksi.

Viimeksi muokattu: 11.12.2005

Jaa tämä sivu