uusi kone tarvittas.suosituksia ???

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi colazo 10.12.2005.

1. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ciao ja hyviä jouluja kaikille ihan näin alkuun.
    mä olen nyt miettiny et jos siirtäisisin ton näytön ostoa ja päivittäisin kone puolta ja olisin halukas kuuntelemaan mitä te suosittelisitte mulle.
    eli mä tarvisisin emo,prossu,näyttis,muistii ja rahaa olis n.800 molemmin puolin.
    kone tulee hyötykäyttöön pelaamiseen dvd leffojen katsomiseen ja netissä pyörimiseen. eli eikun ehdotuksia tulemaan kiitos ciao.

2.  
  3. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Rungoksi Socket-939 kantainen emolevy ja prossu. Malleja en nyt ehdi alkaa katsomaan. PCI-E väylä pitäisi emolevyltä myöskin löytyä. Muisteiksi vaikkapa 2x512Mt DDR400. Katsotaan mitä muut ehdottavat äänikortiksi ja näytönohjaimeksi niin jatketaan siitä.

4. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asus A8N-E, NF4, PCI-E, ~95€
    AMD Athlon 64 3200+ s939 ~170€
    2x512mt DDR400 ~95€
    GF 7800GT 256mb PCI-E ~350€ (löytyy halvempia ja kalliimpia)

Ja jos koteloa ja poweria ei tarvitse niin tuolle kokoonpanolle tulee hintaa about 700€ riippuen ihan mistä ostat.
    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/

5. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    kuinka paljon pelataan ja kuinka paljon ajatellaan tulevaisuutta..? jos pelaat paljon niin 7800GT ja giga rammia, jos taas mietit eteenpäin ja pelaat vain kohtuu paljon niin 6800gt tai 6600gt ja 2 gigaa rammia. esim. näin:
    CLUB 3D GF6800 GT 256M PCI-E DUAL DVI+TV 262.00
    2x DDR 1GB PC3200 CL3 CORSAIR VS1GB400C3 2x 107.00
    Yhteensä: 476€ TAI
    CLUB 3D GF7800 GT PCI-E 256M 2X DVI VIVO 334.00
    DDR 1GB/400 KIT CL2.5 CORSAIR VS1GBKIT400 94.00
    Yhteensä: 428€
    itse kyllä olen ton ensimmäisen kannalla... mutta kyllä toi toinen pyörittää pelejä nopeammin.

6. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo eli siis tarkoitus olisi että se kone olisi suht hyvin päivitettävissä eli vuosiksi eteenpäin. pelejä pelailen silloin tällöin mut silloin tykkään pelata juuri noita uusimpia esim , quake4,doom3,fear .
    mulla on nyt tommonen 350w poweri koneessa. riittääkö?
    ja en ole vielä kellotellut mut olen miettinyt sitä joten jos niitä vois suht helposti sit kellotellakkin (ei välttämätön)
    voiko vanhoja kovoja käyttää noissa uusissa emoissa kun on toi sata?
    ja mitä hyötyä on tosta kun jossain emoissa on mahdollisuus kahteen näytön ohjaimeen?
    eli semmosta kyselisin,mut pää asia on et koneella voi pelata uusimpia pelejä kattoa leffoja (dvd) ja et olisi joku 3-4v kunnes miettisin seuraavaa.
    hyviä joulun odotuksia ciao

7. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli, kun et ole himopelaaja, niin sinulle riittää ihan hyvin GF 6800GT tai sitten Radeon X800XL. Lähes yhtä hyviä ja melkein saman hintaisia.
    Pärjäät kummallakin todella hyvin.

Minkä merkkinen? Jos se on joku pilipalimerkki niin ei välttämättä riitä. Laadukas riittää hyvinkin.
    Mutta nykyinen budjetti ei mene kuin ehkä reiluun 600 euroon, niin kyllä budjettiin ilmeisesti olisi varaa ostaa kotelo+powerikin?

Voi käyttää. Uusista emolevyistä löytyy sekä Sata, että normaalit IDE-väylät.

No käytännössä ei oikein mitään. Rehellisesti sanoen siis.
    Mutta jos haluaa näytönohjaimillaan tehdä 3D-testien piste-ennätyksiä niin silloin tuplanäytönohjaimista on hyötyä. Käytännössä ei siis mitään ainakaan vielä.

Ja jonkin asteinen kellottelu onnistuu tuolla prosessorilla ja emolevyllä ihan hyvin. Tosin en usko, että sinun tarvitsee sitä ihan heti tehdä. Mutta jonkin ajan jälkeen toki sekin on mahdollista.

edit. lainausvirhe,

Viimeksi muokattu: 10.12.2005
  8. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    hei rafsanta sulla näköjään on toi samsungin 940b näyttö. voisitko kertoa millainen on ollut käytössä/pelaillessa ym ?

9. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    hei viliwee tarkoitatko tota sun kokoonpanoa???
    Asus A8N-E, NF4, PCI-E, ~95€
    AMD Athlon 64 3200+ s939 ~170€
    2x512mt DDR400 ~95€
    jommalla kummalla näyttiksellä GF 6800GT tai sitten Radeon X800XL
    miten siis jos kunpikin näyttis on lähes sama niin miten päätän ?
    no toi on jees jos käy vanhatkin ide kovot tohon koska niitä on kuitenkin muutama eikä viittis turhaan ostaa uusia.
    miten kun on toi uus AMD Athlon 64 X2 3800+ niin mitä hyötyä tosta tupla ytimestä on ?
    ja jos ostaisisin tuon koneen niin pärjäiskö sillä sit sen 3-4v eteenpäin pelejä ym pelaillessa

10. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo tarkoitin juuri tuota kokoonpanoa.
    Näytönohjaimen valintaan vaikuttaa sitten monet seikat. esim. haluatko erityisestä syystä Radeonin tai GeForcen. Itse ottaisin halvemman, mutta jos on saman hintaisia, niin 6800GT taitaa olla piirun verran parempi.
    Molemmilla pärjäät eteenpäin.

Vielä ei oikein mitään. Ohjelmat eivät osaa hyödyntää sitä.
    Tässä vaiheessa maksaisit turhaan ylimääräistä. Mielummin osta nyt 3200+ ja päivität sitten myöhemmin tuplaydinprossuun.

Ja tuolla koneella pärjäilee vielä tulevaisuudessakin hyvin. Tietenkin tekniikka kehittyy, mutta aina voi sitten päivittää joitain osia, kuten prosessori ja näytönohjain.

11. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    jees no kai toi sit on jees kokoonpano.
    tossa emossa niin eikö siinä ole 7.1 äänikortti valmiina?
    ja entäs montako sata liitintä siinä on ja entäs ide liittimiä. toi 10usb liitos mahdollisuus on ainakin aika hyvä :)
    niin toi mun poweri on ostettu verkkokaupasta kotelon yhteydessä kotelo on joku esprit ja makso n 2v sit n70-80e et en sit tiedä riittääkö toi. toivottavasti jaksat viel jeesii ;)

12. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    7.1 äänikortti löytyy emolevyltä integroituna ja pärjäät sillä uskoakseni hyvin.

A8N-E emolevyssä on neljä SATA liitintä (käsittääkseni SATA2 3gb/s) ja kaksi ATA- eli näitä perus IDE-liittimiä.
    Ja tosiaan, tuki 10 usb 2.0 porttille, joista 4 on takapaneelissa. :)

Virtalähde... uskoisin, että virtaa riittää tuossa 350W virtalähteessä.
    On sitten eri asia, että millainen on sen sinun kotelosi tuuletus? Eli mahdollisesti ilma kiertää kotelossa huonosti ja ehkä tämä virtalähdekin kuumenee paljon. Ja jos ilma kiertää huonosti niin komponentit lämpenevät paljon, joka nostaa niiden riskiä mennä rikki.
    Mutta jos ilma kiertää kotelossa hyvin , niin en näe syytä hankkia uutta.
    Tietenkin ilman kiertoa voi parantaa ostamalla yhden Glacialtechin Silentblade -tuulettimen tai muun hiljaisen tuulettimen koteloon. Tuulettimen koko riippuu kotelossa olevista paikoista.

Ja mielelläni autan.

edit. kirjoitusvirheet.

Viimeksi muokattu: 10.12.2005
  13. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    niin en usko että toi poweri välttämättä riittää koska on noin vanha ja ilmeisesti aika "pilipali"... mutta aina voi kokeilla, mutta tietysti on riski että jotain hajoo. riski on kyllä pieni.
    ja toi mun näyttö, on ollu pirun hyvä. täällä tekemässäsi jutussa olen jo kertonut siitä. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/268447

14. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    niin ja ottasin kyllä prossuks jonkun 3000+ tai 3200+ ja säästäsin rahaa, sit kun ois tarvetta taas tehoille niin ostasin säästämillä rahoilla uuden prossun. sillon ois sit varmaan tuplaydin kyseessä, vielä ovat mielestäni pelaajille ja peruskäyttäjille turhan tyyriitä!

15. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    hei tota miten mä nytmenin ihan sekasin noitahan on monia näyttiksiä GF 6800GT tai sitten Radeon X800XL. minkä mä sit ostaisisin ???

16. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ai niinpäs näkyy et olet vastaillut tohon näyttis asiaan. munkin mielestäni se näytti todella hyvältä tuo näyttö . yritän kattoo jos rahat riittäs uuteen koneeseen ja näyttöön.
    tuuletus mulla on tällä hetkellä takana perus tuuletin ja kyljessä on 120,mut olen jo ostanu vielä kaksi nexusta 92mm ja toisen vaihdan tohon kaakse ja toisen meinaan laittaa kattoon. luulis riittävän ???
    ja toivottavasti toi poweri nyt kestää sit miten huomaa jos ei kestä ? eikö kone vaan mene käyntiin vai alkaako haisemaan palanut :) mitä powereita te sit suosittelisitte?

17. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    osta 6800GT! parempi ostos on ja tukee uudempaa tekniikkaa.

18. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Riski siihen, että poweri hajoaa, on pieni. Mutta tietenkin pitää muistaa, että se on olemassa. Samalla se voi hajottaa muita osia koneesta, mistä Rafsanta tuossa jo sanoikin.

Harvemmin mikään oikeasti palaa. Onhan niitäkin tapahtunut, mutta useimmiten virtalähteen riittämättömyyden huomaa siitä, kun pelatessa kone yksinkertaisesti sammuu, kun virtaa ei vaan riitä kaikille komponenteille. Itse olen kyllä sitä mieltä, että tuon pitäisi riittää, vaikka 6800GT ilmeisesti onkin jonkunasteinen virtasyöppö (niinkuin muutkin tehokkaat näytönohjaimet ovat).
    Itse suosittelisin jotain Antecin tai Fortronin virtalähdettä.
    Linkkejä alla.
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3926
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16468
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16579
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16312

Kuulostaa ihan hyvältä ratkaisulta. Ainakin tuo kattoon laitettava. Itse laittaisin eteen alas yhden ja sitten taakse ylös toisen. Tuo kattoonkin laitettava kuulostaa myös järkevältä. Sivulta tuleva ilma puhaltaa kyllä prossutuulettimelle viileää ilmaa mikä on hyvä, mutta "häiritsee" samalla edestä taakse ilmavirtausta.
    Mutta uuden koneen kanssa voit kokeilla, miten saat lämmöt pysymään matalimmalla.

19. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    moi taas. hei mitäs olisitte mieltä et paljonko tästä mun tän hetkisestä koneesta kehtais pyytää mazoo jos myis tän ???

eli täs on: MSI KT4V,AMDATHLON XP 2000MHZ 2400+ (prossussa on nexus axp-3200 prossu tuuletin)
    VIA VT8377APOLLO KT400
    ALL IN WONDER 9000
    2X512MB 333 DDR
    360GB
    350 VIRTALÄHDE EI MIKÄÄN LAATU.
    JA ON POLTTAVAT DVD LEVYASEMAT HIIRET JA MUUT
    ajattelin ottaa yhden 120gb kovon vaan pois.
    eli mitä tästä sais jos kaverille myis ???

mä kelailin tätä virtalähdettä siihen mun uuteen pakettiin ostaa noista vaihtoehdoista.

20. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No jos kaverille myyt, niin et kyllä varmaan kolmeasataa kehtaa pyytää.
    Ehkä 250€ tms.

Tarviitko uuteen pakettiin sitten virtalähteen lisäksi kotelon vai jääkö se tuosta vanhasta?

21. JanneMasa

JanneMasa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Laitetaan tähän samaan ketjuun kysymys, että myydäänkö missään AMD 939-socketin emolevyjä missä ois pci-e paikka ja myös agp paikka samassa.

Jaa tämä sivu