1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

tuulettimien sijoittelu

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi colazo 22.11.2005.

1. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ciao vaan kaikille. mulla olis nyt kaks nexus 92mm real silentteja 19,2db yks liebermann 80mm ultra silen 17db yks antec 120mm tuuletin ja yks 80mm vakio tuuletin ja pitäisi saada rakennettuu hyvä ja toimiva tuuletus jotta pääsis kellottelee.???
    toivottavasti pystytte jeesaa :) ciao

2.  
  3. viliwee

viliwee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Millaisesta kotelosta me puhutaan?
    Missä on tuuletinpaikkoja? Minkä kokoisille tuulettimille?

4. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo eli kotelo on ostettu joku 2v sitten verkkokaupasta kun oli vielä espoossa. maksoin siitä noku 70e merkki on esprit virtalähde on siellä ylhäällä vasemmalla. voiko tohon eteen sijoittaa yhden tuulettimen ??? siinä on kyl jonkinlaiset reijät mut siinä on etupaneelissa alhaalla poveri ja usb:eet joten en sit tiedä ???
    tuulettimia mulla siis on 2kpl nexus 92mm 2kpl 80mm ja 1kpl 120mm
    eli miten noi olis hyvä sijoitella ???

5. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli olen itse miettiny et laitan yhen nexus 92mm taakase poistamaan ilmaa,toisen nexuksen 92 mm kotelon seinään näyttikselle puhaltamaan ilmaa, 120mm ylös keskelle yhen 80mm alas eteen tai eteen pohjalle(riippuu voiko tuuletinta asentaa eteen alas vaik ei olekkaan suoraa seikään ulos vaan siinä on paneeli jossa on pover nappi. ja yks 80mm jäis yli. onko tämä hyvä ja toimina tuuletus????
    kertokaa nyt mielipiteenne please

6. Hymypoika

Hymypoika Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kertoisitko mihin suuntaan ajattelit nuo loput tuulettimet laittaa puhaltamaan. Kotelossahan pitäisi olla tehokkaampi puhallus ulos kuin sisään, vaikka se sisääntuleva ilma on myös tärkeää.. On myös olemassa teoria jonka mukaan koteloon pitäisi laittaa enemmän sisään puhaltavia ropelleja jolloin syntysi alipaine.. Itse enemmän tuon ensimmäisen vaihtoehdon puolella.

7. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Eikös se silloin ole ylipaine, joka kotelon sisään syntyy? Powerin jäähdytyksen kannalta pitäisin tätä parempana vaihtoehtona, ettei powerin tuuletin joudu "taistelemaan" muita ulospäin imeviä vastaan. Myös pölyn suodatus on helpompi toteuttaa, kun sisään painetaan ilmaa innokkaammin kuin sitä imetään ulos.

Kiintolevyn(-jen) käyttöiän kannalta, niiden kannattaisi olla viileässä puhalluksessa.
    Prossun ja näyttiksen, suurimpien lämmöntuottajien, lämpö kannattaisi puhaltaa suoraan ulos, eikä esim. powerin kautta.

8. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo sorry unohdin kirjottaa. 120 puhaltamaan ulos eteen alas tuleva 80 puhaltamaan sisälle.

eli esimerkki 1
    - 1kpl 92mm taakse ilma ulos
    - 1kpl 92mm kylkeen näyttikselle sisään
    - 1kpl 120mm ylös kattoon ilma ulos
    - 1kpl 80mm alas eteen ilmaa sisään

esimerkki 2
    - 1kpl 92mm taakse puhaltaa ulos
    - 1kpl 92mm ylös keskelle puhaltaa ulos
    - 1kpl 120mm kotelon seinään näyttiksenkohdalle puhaltamaan ilmaa sisään.

-1kpl 80mm alas eteen tai eteen pohjalle puhaltamaan sisään(kumpi olis parempi)
    -1kpl 80mm mahdollisesti kovalevyille puhaltamaan ilmaa(jos vaan saa mitenkään asennettua.

entäs mistä saisin pöly suojia pienellä kustannuksella mutta myös toimivia??? vai olisiko muita ehdotuksia? kiitoksia jo vastanneille.

Viimeksi muokattu: 22.11.2005
  9. lommi

lommi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tähän on pakko laittaa että,itsellä oli vaihtoehdot 1x120mm,1x92mm ja 2x80mm.
    Muutaman vaihtoehdon läpikäytyä päädyin tulokseen.1x80mm sisään ja 1x80mm ulos.
    Silloin prossun tuuletus ei häiriintynyt liikaa ja kierto oli hyvä ja hiljainen.

10. colazo

colazo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    niin siks mä kyselenkin mikä olis hyvä ratkaisu etten ala turhaan tekemään reikiä koteloon jos niihin ei sit tulekkaan mitään.

11. lommi

lommi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja sijoittelu oli tietysti alhaalta edestä sisään ja takaa ylhäältä ulos.

12. dr.dr

dr.dr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minkä takia siihen koteloon olisi saatava sivuun tuuletin? Monen olen nähnyt olevan sillä linjalla. Ei ymmärrä. Kun pääasiallisesti sisään/ulos -virtaus on edestä taakse, niin sivusta puhaltavat tuulettimet (oli suunta mikä tahansa) sotkevat kyllä aika hienosti tuon tehokkaan virtauksen edestä alhaalta sisään ja takaa ylhäältä ulos. Itse olen muuten niitä miehiä, jotka uskovat tehokkaamman ulosvirtauksen olevan parempi, kuin tehokkaan sisäänvirtauksen. Syynä yksinkertaisesti, että kunnon ulosvirtauksella saadaan lievä (siis todella lievä) alipaine koteloon, joka aiheuttaa imua edessä (ja sivussa) olevista rei'istä. Tämän teorian pohjalta varsinaista sisäänvirtauksen tuuletinta ei tarvittaisi lainkaan, mutta käytäntö osoittaa tietty muuta. Yksi tehokas keino lisätä ulosvirtausta on laittaa takana olevan tuulettimen lisäksi kotelon kattoon tuuletin.

13. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kaikkiin koteloihin ei mahdu tuulettimia etu- tai takaseiniin, sivupeltiin saa helposti isonkin tuulettimen.

Myös powerin pitäisi saada sisäänsä ilmaa. Jos kotelossa on vain tehokas ulospuhallus, ilmaa pyrkii sisään myös powerin kautta. Ja powerin puhallin taas taistelee puhaltaakseen ilmaa ulos - ei hyvä yhtälö powerin kannalta.
    Imu kaikista kotelon rei'istä myös vaikeuttaa pölyn suodatusta.

14. avthein

avthein Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse lisäsin kotelon etupuolen 120mm lisätuulentinpaikkaan tuulettimen ja lisäsin jo olemassaolevan maskin "hyttysverkon" oheen pölynimurin mikrosuodattimen (leikeltävä yleismalli). Kotelossa on ennestään vain powerin ulospuhaltava 80mm tuuletin ja prossun(muistaakseni 60mm) tuuletin jäähdytysripoineen. Kyljessä ei ole ilmanottoaukkoa prossutuulettimelle.

Tarkoitus kun oli sekä lisätä ilmavirtausta (edestä sisään -> takaa ulos) että estää pölyn kertyminen koneeseen ja DVD-asemaan.

Tosin mikrosuodattimen ilmanvastus on suurempi kuin vanusuodattimen (leikeltävä liesituuletinvanu). Mutta huomasin että toi vanusuodatin oli laskenut vanhassa koneessa lävitseen tomumaisen pölyn.

Onkos muilla [bold]kokemuksia koneen pölyntorjunnasta?[/bold] Tavallinen peruskokoonpano kun saa mm. käyttämättömät liitinpaikat täyttymään pölystä.

15. Fortron

Fortron Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse laitoin omaan koppaan, yhden 80mm tuulettimen edestä puhaltaan sisälle ja takaa 2x80mm puhaltaan ulos. Haittaakohan, kun mulla tulee toinen noista takaseinän tuulettimista aika lähelle powerin omaa tuuletinta(120mm)?

16. iBaL

iBaL Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulla on kaksi "ylimääräistä" tuuletinta yksi edessä (sisään) yksi takana (ulos). Tuntuu toimivan ihan hyyvin =)

17. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mulla sama homma. Takaa kaksi ulos puhaltamaan ja edestä sisään. Huomasin itse ainakin että kun kääänsin takaa toisen puhaltamaan sisään niin lämmöt nousi joitakin asteita.

18. Shys

Shys Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kotelolle parhaimman tuuletuksen löytää kokeilemalla, joka kyllä vaatii aikaa. Itse yritän pitää tuuletuksen mahdollisimman yksinkertaisena(ja hiljaisena). Tällä hetkellä on näin:
    1x 80mm edessä ottaa ilmaa sisälle(tarkoitus ahdata 120mm tuuletin eteen)
    2x 80mm takana puhaltaa ilmaa ulos
    Nämä ovat ainoastaan silloin päällä kun pelittää/rasittaa konetta.
    Lisäksi:
    ATI silencer työntää ilman suoraan ulos,
    Nexus-4090 PSU puhaltaa 120mm tuulettimella ylhäältä ulos.
    Eli kokoajan on käytössä vain 3 tuuletinta (psu,cpu,gpu).

Suodatus on tarkoitus tehdä jokaisen tuulettimen luokse/ilmanottoaukkojen luokse. Olen hankkinut muutaman fanfiltterin, mutta ne on kyllä niin perustarvikkeista tehtyjä, joten itse kyllä pystyy tekemään suodattimen esim. ohuesta vaahtomuovista tai huovasta, jonka laittaa vaikka teipillä kiinni jos ei jaksa alkaa väsäämään muunlaista pidikettä.

Suosittelen pitämään kotelotuuletuksen yksinkertaisena(edestä alhaalta sisään/pohjasta alhaalta sisään -> ylhäältä takaa ulos/katosta ulos) ja santsaamaan kellotuksessa näyttiksen/piirisarjan/cpu jäähdytykseen/coolereihin. Ihan kotelon perusilmankierrolla saa viileetä ilmaa koneen sisälle ja lämmintä ilmaa ulos, mutta tietysti jos uskoo saavansa tuulitunneleilla yms. härveleillä suoritustehon nostoa suuressa määrin niin mikäs siinä muutakuin kokeilemaan.

Jaa tämä sivu