Kone ei käynnisty edes biossiin saakka

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Tuomas87 01.11.2005.

1. Tuomas87

Tuomas87 Guest

Okei,elikkä tilanne on seuraavanlainen...Kirjoittelin eilen koneella word asiakirjaa ja sitten yhtäkkiä kone jumi ihan totaalisesti.Ensin yritin tietenki tehtävienhallintaan,mutta eipä sinne päästy joten resetoin koneen ja ku sitten käynnistin sen uudelleen niin ruutu pysyi pimeänä ja n.15sekuntia päällä oltuaan alkoi kuulua kaiuttumista samanlainen "virheilmoituksen ääni"ku esim. lyöt näppiksestä kaikki napit pohjaan.Kone ei mene edes biossiin saakka...Tänään koin yllätyksen kun tulin koulusta,laitoin koneen päälle ja kappas vain se käynnisti windowsin ihan kiltisti ilman mukinoita,mutta kun käytin konetta kiinni alkoi sama peli,eli pimeää ruutua ja piip piip ulinaa kaiuttimista.

Mikä eteen?Missä vika?Ja kuinka korjata vika kun sen sitten joskus paikallistaa?

Ps:Kone oli kyllä aika pölynen.(olisko mahdollista että pöly olisi tehnyt sähköä johtavan sillan jonnekkin ja vaurioittanut jotain komponenttia?)Olen kyllä imuroinnut koko koneen,mutta ei tunnu auttavan.

Kiitän jo etukäteen kaikkia jotka voivat antaa jotain toimintaohjeita.

2.  
  3. Limasika

Limasika Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kerroppa vähän kokoonpanostasi näin alkuun, prossu, emo, muistit, näyttis ja poweri ainakin.

Emolevyn manuaalista tai valmistajan kotisivuilta löytyy yleensä ohjeet mitä erroria minkäkinlainen piippaus tarkoittaa, tietenkin emossa voi olla diagnostiikkaledejä/-näyttö josta homma selviäisi helposti.

Kokeile ensimmäisenä että kaikki liittimet, tuulettimet, näytönohjain, vga/dvi kaapeli jne. on kunnolla kiinni.

Jos sinulta löytyy useampi muistikampa, kokeile vain yhdellä palikalla ja vaihtele kampoja kunnes olet testannut kaikilla kammoilla.

Tietenkin jos joltain kaverilta saisit lainaksi vaikka toisia muisteja, näyttistä, poweria niin voisit niilläkin kokeilla löytyykö vika.

Itse veikkaisin että muistikampa on rikki tai mahdollisesti näytönohjain ei saa tarpeeksi virtaa (jos kyseessä näyttis jossa lisävirtaliitin)

4. Osku87

Osku87 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ennenkun rupeat mitään radikkalimpaa tekemään:

Oireet viittaavat prossun ylikuumenemiseen.

Elikkä emolevyn prossun ylikuumenemissuoja menee päälle. Tätä tukee myös se, että kone ei mene heti sammumisen jälkeen päälle, kun osat ovat vielä kuumia.

Ehdottaisin, että putsaat prosessorin siilin kunnolla pölystä. Eli siilin väkästen välit ja siilin ja tuulettimen välin. Varsinkin Slot 1-vehkeissä sitä pölyä pääsee kertymään aivan liikaa.

5. Tuomas87

Tuomas87 Guest

elikkä mun koneen kokoonpano olis seuraavanlainen:
    Prosessori:pentium 4(R) 1,5ghz
    emo:gigabyte(En nyt muista ihan tarkkaan et mikä mallimerkintä tossa ny oli mut joka tapauksessa jo 5-7wee vanha lankku)
    Muisti:1xkingston pc-133 256mb sdram
    näytönohjain:nVidia TnT2 32mb
    power:Joku 300watin
    Kovot:1xseagate 10Gb,1xMaxtor diamond 120gb
    Asema:Lg dvd dl polttava

aloin vaan miettimään et tuntuu kyllä aika oudolta et se olis kuumentanu prossua ihan yhtäkkiä niin paljon.Mulla lämmöt on normaalisti siinä 30c-40c välillä ja pisimmillään ku olen pitäny konetta n.viikon koko ajan päällä niin ei lämmöt siltikkään oo noussu ku just tuohon pikkusen päälle 40c.

oon nyt imuroinu koko koneen puhistanu siilin ja kaiken muunkin mitä puhdistettavissa on.Koekäytän konetta varmaan perjantaina ku just nyt tällä hetkellä ei oo pii-tahnaa(eikä rahaa millä sitä ostaa)enkä viitti alkaa käyttään konetta ilman siiliä ja tuuletinta.

Jos ei perjantainakaan toi mylly herää henkiin niin palaan kyselemään teiltä viisailta että mitä seuraavaksi.

Jaa tämä sivu