voisko joku kertoo miten mä saan asennettua windows XP pro käyttiksen s-ata kovalevylle...? kun koitan asentaa, tietokone sammuttaa itse itsensä.
S-ATA kovolle se asennetaan oikeastaan samalla lailla kuin mille tahansa muullekkin kovolle. Ainut ero on siinä, että vanhemmille emoille asentaessa pitää alussa asentaa s-ata ajurit. Tuo sammuminen ei kyllä kuulosta ajurien puutteelta. Missä vaiheessa asennusta tuo tapahtuu?
koneessa on Asus p5gpl emolevy.. ohjekirjassa sanotaan et "Install the Windows 2000 Service Pack 4 or the Windows XP Service Pack 1 before using serial ATA." "Plug your Serial ATA boot disk on the master port (SATA1 and SATA2) to support S3 function. Refer to the table for details." mut mä en sit tajua et mitä tää tarkottaa? jostain luin et sais windowsin s-ata kovolle jollain ajurisysteemillä mut en kyl oikein tajunnu..
Ne s-ata ajurit asennetaan disketiltä siinä vaiheessa kun windows kysyy painamaan F6 näppäintä kolmannen osapuolen ajureiden asentamiseksi (raid ja scsi). Tuo ilmoitus tulee melkein heti asennuksen alussa ja menee ohi jos et sitä huomaa. Ajurit löydät luultavasti asuksen sivuilta. (tuon emon mallin mukaan) Edit: niitä viestejä voi sitten muokata, niin ei tarvitse kirjoittaa joka kerta uutta jos jotain jää sanomatta
Joo mä katoin ton asuksen sivuilta niitä ajureita, mut niitä oli varmaan 4 erilaista windowsiin sopivaa, et mikä niist pitäs ottaa? :\
Näin yhtäkkiä vilkaistuna tuolla oli vain yksi ajuripaketti joka voisi sisältää tuon s-ata ajurin. http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5GPL (IT8211/IT8212 ATA RAID Controller Driver V1.3.1.95 for Windows 2000/XP/2003) Tuo paketti sisältää exe:n nimeltä makedisk tms, niin luo sillä ajurilevyke. (josta sitten asennat ne ajurit pyydettäessä)
Pieni tarkennus, emon iällä ei ole vaikutusta siihen tarvitaanko alussa asentaa s-ata ajureita. Vain windowsin iällä on vaikutusta. Uusissa ei tarvitse erikseen asentaa ja vanhoista voi tehdä sellaisia. Että näin.
Korjataan nyt vielä.. Emon piirisarja vaikuttaa tuohon, ei itse emo eikä tosiaankaan windowsin ikä. Itse omistan XP:n jossa on SP2 integroituna ja niin vain piti asentaa s-ata ajurit alussa.
Windows vaikuttaa, helppo todistaa, on tullut asennettua jokunen niitä ja nykyisessa ei tarvitse asentaa enää noita ajureita. Tarkennus että on tuossa hyllyssä sellainen wintoosa joka haluaa ne ajurit. Kyllä se emo sen levyn tajuaa, mut ei winkku ilman ajureita. Ja tietenkin ne tulee piirisarjan mukaan.
Uusilla piirisarjoilla varustetuille emoille menee win2k:in heittämällä ilman ajureita. On tullut testattua. Kyllä omassakin koneessa emo tunnistaa kovon, mutta vaikka minkä wintoosan sinne heität, niin silti haluaa ajurit ennenkuin kovo suostuu oikean kokoisena tunnistumaan.
Tietenkin se haluaa ne ajurit. Mutta uusissa winokoissa ne on jo valmiina. Ja edelleen, kyllä tää ihan käytännössä testattu juttu. Ja nyt on kysymys niistä emoista jotka tarvitsevat ajurit. Siitä en tiedä tarvitaanko kaikkein uusimpiin ajureira lainkaan. Mutta niissä missä tarvitaan ni takaan että winkku vaikuttaa.
Eikös se nyt oo vaan niistä ajureista kiinni, koska windowsissa ei ole sisään rakennettuja ajureita s-ata kovoille. Toisin kuin Linuxissa, ei tarvita mitään ajureita ottaa korpulta, koska siinä on sisään rakennetut ajurit. Ja xp:hen voi lisätä nuo s-ata ajurit nLite ohjelmalla, niin ettet tarvitse korpulta ladata niitä ajureita.
No kun on myös todistettu, että sillä windowsilla ei ole merkitystä. On väitetty kiven kovaa kaikenmaailman juttuja että nuo ongelmat on korjattu SP2:lla jne jne, mutta eipä vain uusi windows SP2:lla asentunu ilman ajureita.
Aika tieteelliset perustelut tuli noille totuuksille. On vissiin aika erikoinen winkku/winkut itellä, ku uusi suostuu asentumaan ajureitta ja vanha ei. samaan koneeseen. Sama ollu toisenkin koneen kera.. vissiin itelle tullu sunnuntai kappaleita. Ja kuka puhu jotain että Sp2 korjais ongelman... Samapa tuo miulle, en menetä yöuniani tämän takii.
Kiitos samoin. Eipä sullakaan mitään tieteellistä faktaa ole tuohon pohjalle, joten ihan sama asia. Joku joskus väitti SP2:sen korjaavan asian, jotenka mainitsin vain siitä, ei muuta. Mutta en kyllä myöskään jaksa tästä väitellä, koska sillä nyt ei tässä ole mitään merkitystä.
No ei tästä väittelyy pitäny tullu. Tarkotus oli ilmaista vain oma näkökulmani ja se kyl on totta ettei tää vaikuta kyl mihinkään, oli väittelyn tulos mikä vaan. Niin, onhan ne joskus jotkut väittäneet et sp2 korjais tuon ongelman, mut se ei kyl pidä paikkaansa. Ja tällä tieteenalalla ei helposti edes löydy sitä kuuluisaa faktaa, muutenku itse kokeilemalla. Itse ainakin olen siihen lopputulokseen tullut ettei teoria ja käytäntö monestikkaan kohtaa.. Joo, mut olkoon väittelyt väitelty.