Mulla on nyt koneessa 512mb 400mhz muistia kannattaako ostaa yksi vai kaksi samanlaista sen rinalle? Onko siitä tällä hetkellä paljonkin hyötyä, että olis puoltoista gigaa sitä muistia?
kyllä se 1,5gt on tarpeen ainakin bf2:sta pelattaessa täysillä graffoilla. Muistia ei koskaan ole liikaa =) Mut kyllähän tuolla 1gt:lläkin pärjää hyvin nykytouhuissa. Itse ostaisin 2 palikkaa, ellen jopa kolmea jos vaan fyrkkaa löytyy, mut jos massi hiukka kevyempi ni sitte yhen.
Kolmella kammalla muistit toimii vaan single channelina. Arvatenkin peleissä tuosta ylimääräisestä 512Mt on varmasti enemmän hyötyä kuin dual channel- ominaisuudesta mutta kuitenkin...
Toimiiko kaikki muistit dualina jos ne ovat vain identtiset vai pitääkö muistin jotenkin tukea tätä ominaisuutta?
Emolevyn pitää tukea dualia. Muistien kanssa sillä ei ole muuta tekemistä paitsi niitten tarvii olla samanlaisia. Esim. ittellä 4x kingston 512mb PC3200. Paketista otin tyyppikoodin kun ostin lisää. Ja hyvin toimii. Niin ja tuo tietohan ei yksin riitä, että saat samanlaiset kammat lisää. Jos sulla ei oo pakkausta tallella, muistin kyljessä lukee mikä se on.
Dualin toiminen on myös hieman tuurista kiinni, edes täysin samalla tyyppikoodilla valmistetut muistit eivät välttämättä toimi. Käytännössä toimiminen luvataan vain ns. dual channel-kiteille, joissa siis on mukana 2 kampaa. Itselläni on 2 Kingstonin 512 kampaa täysin samoilla merkinnöillä, valmistuviikkojen välillä on 4 kuukautta ja eivät toimi dualina. Käsittääkseni dual channelin voi saada toimimaan myös kolmella kammalla, mutta tällöin kampojen pitäisi olla 1x1GT ja 2x512MB. Korjatkaa jos meni metsään.
Onhan Uukoo kammat oikeissa sloteissa? No joo, tämmönen ongelma kun sulla voi tulla oikein huonolla tuurilla, eli vaikka on saman valmistajan sama malli, olet saattanut saada kahta eri revisiota siitä. Eri revisioissa saattaa olla eri chipit tai pcb pahimillaan. Varmimmin aina toimii saman valmistuserän kammat. Olen kuullut legendoja 3:n kamman dual channelista, jos joku pystyy omakohtaisesti sanomaan että toimii niin vasta sitten uskon. Mun tiedon mukaan tarvitsee aina parillisen määrän kampoja oikeissa slot-pareissa.