Olen jossain määrin innostunut emolevyn vaihtoajatuksesta, kun minulle selvisi että on olemassa 754-kantaisia PCI-E emoja (754 siksi kun saisin olemassaolevan 3700+:n siihen). PCI-E kiinnostaisi siksi koska olen totaalisen kyllästynyt 6600Gt:n (Agp) tehottomuuteen ja Agp6800Gt/Ultrat maksavat yhtäpaljon kuin 7800Gt/Gtx:t. Olen katsellut seuraavia moboja: Asus K8N4-E Deluxe -nF4-4x -3Gb max. -7.1 audio/opt. -Asuksen omat kellotusfaciliteetit. Abit NV8 -nF4-4x -2Gb max. -7.1 audio/opt. MSI K8N neo3F -nF4-4x -2Gb -6.1 audio Sitten on vielä joku Epox EP-8NPAJ (nF4-4x/3Gb max/5.1/coax). Eli kaikki nF4 emoja, uusia, PCI-E liitännällä, hintaluokka 75-90e. Onko mielipiteitä valmistajista/malleista, Asuksen nettiarvostelussa toimintaa kehuttiin(ja kellottamista), mutta mainittiin piirisarjan tuulettimen olevan 2-laatua(tod.näk.sippaa pian/tyyppivika). Ai niin, Kingstonin ValueRamien (512/1024) pitäisi toimia. Sitten tuo asennus, täytyykö Windows asentaa uudelleen emolevyn vaihdon takia? Jostain luin että piirisarjan ajurien vaihto riittäisi. Toimiiko kovalevy(IDE) niinkuin ennenkin, asennuksen jälkeen? Taitaisin kyllä liikkeeseen viedä asennettavaksi.
Jos piirisarjan valmistaja ei vaihdu (eli nykyäänkin on nF3:n niin ei pakosti tarvitse, tosin pci-e ajurin puute saattaa aiheuttaa ongelmia. Jos olet päivittämässä vian piirisarjoista niin vähintään korjaus installointi olisi suositeltavaa. Kyllä pitäisi toimia. Noista kolmesta ottaisisin joko asuksen tai MSI:n.
Kyllä kieltämättä nuo 7800:set kiinnostaisivat, varsinkin kun Gt ei maksa kuin n.400e. En ymmärrä miten 6800-sarjan hinnat eivät ole laskeneet enempää, eihän ole mitään järkeä kun Ultrat maksavat edelleen n.500e ja 7800 potkii niitä päähän mennen tullen. Mutta siis tuon PCI-E emon olemattomuus kieltämättä hillitsee ostoaikeita, ja toisaalta se olisi 500e:llä(emo+näyttis) aika edullisehko paketti joka nostaisi graafisen(pelit) suorituskyvyn aivan uudelle tasolle. Miten tuossa korjaus asennuksessa, toimivatko aiemmin asennetut ohjelmat sitten uudenkin emon alaisuudessa (pelit yms). Piirisarja siis todellakin vaihtuisi VIA:sta(?) nF4:een. Miten kun kovalevyni on jaettu C/D-osiin Winukka C:llä (plus jotain), niin säilyvätkö D-osan ohjelmat, ja miten C:llä Winukan seuralaisina oleville ohjelmille käy?
Sitä kannattaa kokeilla niin että ennen kiintolevyn siirtämistä uuteen koneeseen uninstalloi piirisarjan ja näytönohjaimen ajurit. Nostaa hiukan mahdollisuutta siihen että kone käynnistyisi suoraan. Korjausasennuksen jälkeen kaiken pitäisi toimia kuten ennenkin aina näin ei kumminkaan valitettavasti käy vaan edessä saattaa olla käyttöjärjestelmän uudelleenasentaminen, joka on yleensä aina paras vaihtoehto kun rautaa vaihtuu. Uudelleen asennus ei kumminkaan tarkoita formatointia, mutta ohjelmat pitää suurelta osin asentaa uudestaan että Windowsin rekisteri pysyy menossa mukana.