1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Digikanavien taustalla pyörii haamuna analogiset kanavat

Viestiketju Muuta keskustelua kotiteatterista -osiossa. Ketjun avasi epezki 05.10.2005.

  1. epezki

    epezki Member

    Liittynyt:
    05.10.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei!
    Ongelmani on seuraavanlainen:
    Muutama päivä sitten digiboksin kautta katsomien ohjelmien taustalla alkoi näkyä analogisten kanavien lähetykset haamuina. Aluksi joitain tekstirivejä saattoi hieman näkyä, mutta nyt analogisen lähetyksen kuva tunkee digiboksikanavan alta niin voimakkaasti läpi, ettei enää voi sanoa kumpaa kanavaa katselee.

    Osaisiko joku televisioon/digibokseihin enemmän perehtynyt auttaa minua? Itse en ymmärrä noista laitteista juurikaan mitään.

    Reilut 2kk minulla nuo laitteet on ollut ja tätä ennen pelanneet tosi hyvin. Av-kanavan kautta katsottuna digikanavat ovat aiemmin olleet moitteettomia, mutta nyt taustalla näkyy muiden kanavien lähetyksiä tai vastaavasti lumisadetta mikä peittää osittain digikuvan. Mikäköhän siis nyt olisi vikana?
    Liekö ongelma digiboksissa, televisiossa vai kenties joissain antenni ym piuhoissa..

    Iso kiitos, jos joku voi minua auttaa ongelmassani!
     
  2.  
  3. masterpee

    masterpee Guest

    Tere,

    minulla oli samanlainen ongelma, ei tosin noin vahvana tullut taustalla ne kanavat. Ratkaisu oli kuitenkin viallinen uusi scart-piuha. Sen kun vaihdoin niin johan loppui haamujen vaeltelu taustalla.
     
  4. vjhl2000

    vjhl2000 Member

    Liittynyt:
    05.10.2005
    Viestejä:
    66
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onkos antennijohto yhä kiinni TV:ssä ?
    Sehän on ihan turha, jos katsot pelkästään digikanavia, datahan tulee digiboxista scartin kautta.
    Itsellä antennijohdon irroitus paransi kummasti kuvanlaatua.

     
  5. epezki

    epezki Member

    Liittynyt:
    05.10.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla ei jostain syystä boksi löydää signaalia, ellei antennijohtoa ole kiinni tvssä :S

    Oon ihan ulalla tän ongelman kanssa.. Pitäisköhän tässä ottaa johonkin tv-huoltoon yhteyttä vai mitäpä mitä. En nyt odottanu että uus telkkari tollein rupeis reistailee.

    Mun logiikka sanois, että ongelma on tossa av-kanavasysteemissä. Kun tv:n kääntää av:lle missä digikanavat näkyy, niin analog.kanavan kuva jää taustalle pyörimään. Ennen av-kanava oli vain pelkkää mustaa, kun boksi ei ollut päällä, mutta nyt siinä näkyy harmaana normaalilähetys tai vastaavasti jos av:lle menee kanavasurffaillen (eikä siis av-nappia painamalla) niin siellä näkyy vihreetä lumisadetta (kun ennen näkyi mustaa)
    Ja mistään en pysty säätämään av-kanavaa takaisin mustaksi..

    Hjälp :|

    Tunnen oloni tällä hetkellä erittäin blondiksi :D
     
  6. Kurtza

    Kurtza Regular member

    Liittynyt:
    23.12.2004
    Viestejä:
    655
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikähän mahtaa olla tämän digiboxin malli/merkki joka vaatii,
    että anteenijohto on kytkettynä televisioon, jotta signaali löytyy?

    Sulla on kuitenkin boxi kytkettynä scartilla televisioon myös tv:n puolelta?
     
  7. cpenter83

    cpenter83 Regular member

    Liittynyt:
    28.05.2005
    Viestejä:
    1,353
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jos kyseessä ei ole tallentava boksi, eli riittää että scartissa tieto kulkee vain boksista tv:n suuntaan niin ota ja katkaise scart-johdon tv:n päästä pinni 19

    [​IMG]

    Tämä se pinni josta tv lähettää kuvaa boksille (ja aiheuttaa haamukuvaa)
     
  8. epezki

    epezki Member

    Liittynyt:
    05.10.2005
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vika on näköjään telkkarissa jotenkin eikä boksissa. Rupesin tossa ajastaa yhtä ohjelmaa, niin ajastusikkunan takanakin kulki ohjelmat.. ja kun olin eilen nauhottanut analogiselta kanavalta, niin videolla kanavan ohjelmat näkyivät kaksinkertaisena (toinen sellaisena haamuna), vaikka katsottaessa ei näkynytkään.
    Taitaa olla aika raahata tuo telkku takasin liikkeeseen :|
     
  9. avthein

    avthein Member

    Liittynyt:
    30.07.2004
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joissakin (halvemmissa) telkkareissa on noi AV-liitännät halpisversiona, eli vaikka laitteessa olisi useampi sisäänmeno niin ne voivatkin olla laitteen sisällä kytketty kylmästi yhteen. Tällöin jos kaksi eri AV-laitetta lähettää yhtäaikaa kuvaa telkkaan niin AV-kanavalla voi näkyä kaksi kuvaa. Todennäköisimmin laitteiden etupaneelin AV-in liitännät ovat kytketty suoraan toisen scartin pinneihin.

    Myös "feedback"-häiriö on mahdollista jos käyttää kaksisuuntaista scarttikaapelia.

    Itse törmäsin ongelmaan kun huomasin että Daewoon External-kanavalla (AV-in) kuva meni harmahtavaksi kun DVD-soittimessa oli virta päällä ja olin kytkenyt videokameran TV:n etuliittimiin. Sama selittänee myös S-videon häiriöt (en ole varmistanut).

    Näiden ongelmien varalta olenkin hankkinut erillisen 3-paikkaisen AV-selektorin.
     
  10. ecusto

    ecusto Member

    Liittynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko aina sama analoginen kanava siellä taustalla?
    Jos on, niin kannattaa vaihtaa se kanava johonkin toiseen muistipaikkaan ja virittää kanava pois vialliselta muistipaikalta.
     
  11. M00ses

    M00ses Regular member

    Liittynyt:
    12.07.2005
    Viestejä:
    413
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo itellä on vähän samantapanen vika. Tosin äänissä. Ihmettelin kun tv ohjelmien hiljasillakin hetkillä kuulu mölinää. Niin pirun videot vuotaa äänet jotenkin läpi vaikka ovat sammuksissa!? Ratkaisin homman niin että, laittaa videot AV kanavalle ainakun niitä ei käyttänyt.

    Ootko koittanu tv:n toisessa AV paikassa tai kääntänyt johdon ympäri. Kaikki piuhat ei toimi kuin yksin päin.

    Kaveri kerran toi dvd soittimensa ja scart piuhan ja ei saatu kuvaa näkymään mitenkään päin kunnes älyttiin koittaa toista scarttia ja heti alko toimimaan. Ja se toimimaton scartti toimii edelleen siinä kaverin telkussa? Välillä on aivan käsittämättömiä nuo viat. =D
     

Jaa tämä sivu