Kahden prossun vaiheilla olen. AMD Athlon 64 X2 3800+ boxed AMD Athlon 64 4000+ boxed Hinnathan pyörii noissa aika samoissa. Ja Pelikäyttöön lähinnä olen hankkimassa. Emona on DFI Lanparty SLI-DR ja olen käsittänyt että tuon X2 prossun saisi kyseiseen emoon biosin päivittämällä? Eli onkos kellään suosituksia kummastakaan prossusta?
Itse ottaisin X2 3800+:n, mutta jos omasi tulee [bold]ainoastaan[/bold] pelikäyttöön niin voit hankkia yhden coren prossun. Tosin Athlon64 3500+ olisi hinnaltaan järkevämpi ja kellottuu varmasti siinä missä tuo 4000+:ssakin. Toinen pointti on, että saatavuus noissa X2 3800+:ssa on sen verran heikko, että saa olla tyytyväinen jos sellaisen jostain onnistuu hankkimaan lyhyellä varausajalla.
Meikäläinen voisi suositella 3700+ San Diegoa, hintaa alle 300e ja varmasti pärjää pelikäytössä vielä vuosia. X2 prossua ei kannata hommata pelikäyttöön ja tuo 4000+ on älyttömän hintainen verrattuna 3700+ San Diegoon vaikka tehoero on pieni. 3500+ mielestäni kannattaa unohtaa kun rahaa tuntuu olevan, pienemmän L2 välimuistin takia.
Totta. Eli siis 3700+ tosiaan halvin prossu San Diego ytimellä, jossa siis täysi 1Mt L2 kakku. 3500+:ssa vain 512kt. [bold]Lisäys:[/bold] http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26677 Tuossa X2 3800+ on myös 1Mt L2 kakku, mutta se on jaettu molempien corejen kesken. Käytännössä voi ajatella sen tarkoittavan kahta 512Kt kakulla varustettua ydintä.
Tuli tässä vaan mieleen että mikä ero tossa 3700+ on verrattuna tuohon 4000+ kun hinta on lähes 100 EUR halvempi? Vai voiko pelkkä kellotaajuuden ero nostaa hintaa noin paljon..
Asia oli vielä muutama päivä sitten niin ettei X2 prossusta ollut mitään hyötyä pelikäytössä. Nyt asia on taas päinvastoin. Jos sinulla on nVidian kortti niin hyötyä voi tulla ihan mukavasti uusimmilla beta ajureilla. 81.26-ajurit työllistää osan laskutoimituksista tuplaydinprosessorille jolloin pelejä saadaan pyöritettyä huomattavasti jouheammin. http://www.hardwareoc.at/Geforce-7-Treibervergleich.htm (sivusto saksaksi mutta kyllä ne talukot ymmärtää siltikin) Sitä en sitten tiedä että milloin ati saa omat vastaavat ajurit julkaistua. Joten ainakin itse pitäisin X2 prossun hommaamista suhteellisen järkevänä (tosin hinta voisi olla vielä matalampi).
Kannattaa edelleen suhtautua suurella varauksella kyseisiin tuloksiin. Vasta kun nVidia julkaisee viralliset ajurit, näkee mikä ero todellisuudessa on. Mutta varmasti dual corejen omistajat ovat tyytyväisiä kaikkiin suorituskykyparannuksiin, mitä heidän sijoituksellaan on mahdollista saada myös pelikäytössä. Mutta ei sentään ihan mahdottomia kannata odottaa. http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=6&thread=408175 http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=23726
Juu mul on nVidian 6800 gt. Hmm pitäsköhän tässä ootella vielä jokunen hetki.. jos nuo ajurit tosiaan vaikuttaa noin paljon.. ja kun ei tää prossu nyt oo ihan huomenna pakko saada Tää päätös meneeki hankalaks..
Olen vähän tässä ihmetellytkin sitä, että muka X2:sta ei olisi mitään hyötyä pelikäytössä...kai nyt siitä otetaan kaikki irti KAIKISSA sovelluksissa, ainakin tulevaisuudessa ja ajureihin lisätään ominaisuuksia, jotka mahdollistavat tämän...?Siltä ainakin näyttää,että ainakaan Nvidialla ei olla tyhmiä...
Ei niissä softissa sitä hyötyä saada irti,jos ei siellä erikseen ole koodia joka käyttää 2 ydintä. Näitä on vielä todella harvassa. Lähinnä isoimmat kuvankäsittelysoftat ja renderöintisoftat ovat tukeneet tuplacorea jo kauemmin. Näytönohjaimen työtä jaettaessa voidaan toki käyttää vapaana olevaa ydintä hyväksi,mutta koska tämä on toteutettu ajureilla(ohjain lähettää käsiteltävän datan cpu:lle,cpu laskee,cpu lähettää tuloksen takaisin ohjaimelle,ohain lähettää tuloksen softalle)ei hyöty tule koskaan olemaan merkittävä. Jos taas softa osaisi suoraa käyttää toista corea, olisi hyöty jo merkittävä, mutta kuten mainitsin, tämä vaatii erilliskoodia itse softaan/peliin.
Eihän siinä muuta kuin että laittavat sen koodin kaikkiin peleihin ja muihin sovelluksiin...tulevaisuus on X2:n kaltaisten prossujen ja toisaalta HT ja multi cpu järjestelmien, sillä yhden CPU:n kellotaajuutta ei varmastikaan voida enää kasvattaa...tietenkin 128- bittisyys on seuraava askel, mutta se seuraa vasta näiden muiden ratkaisujen perässä...
Heh,ohjelmoijana voi sanoa, että "Eihän siinä muta kuin...",ei ihan toimi oikeassa elämässä. Ohjelmien kääntäminen 64-bittisiksi on tässä se ensimmäinen asia joka pitää hoitaa alta pois, tuplapropessori tuki softiin (yleisenä ilmiönä) tulee sitten jossain kaukana kaukana tulevaisuudessa. Omasta mielestäni tuplaprosessorien tulevaisuus ei ole kiveen kirjoitettu, ennemmin näen erilaisten uusien yksiköiden esiinmarssin paljon todennäköisempänä vaihtoehtona, tästä hyvänä esimerkkinä fysiikka suoritin( tarkoitettu pelien fysiikan mallinnukseen) jonka prototyyppi esiteltiin tänä vuonna.
Koodi vain kirjoitetaan, siinä kaikki!! Mitäs muuta nuo uudet yksiköt ovat kuin prossuja;tarkoitin CPU:lla kaikkia muita prossuja paitsi GPU:ta... nimihän on tietysti muu kuin CPU...