Eli kertokaapa vähän tuosta kuvan häntimisestä. Minkätyylisissä peleissä esiintyy eniten? Ilmeneekö tv-ohjelmien katsomisessa? Entä kuinka pahaa tuo on näytöissä joissa on esim. 12ms vasteaika?
siis jos näyttö on 16 ms vasteajalla varustettu ,niin viivettä ei tavallinen ihminen edes näe. Tietenkin tuo vasteaika vaikuttaa eniten FPS ja muissa nopeissa peleissä.
Jos saat jostakin käsiisi Mikrobitin no: 6,niin siellä on testejä littunäytöistä jos olet hankkimassa sellaista.
Muuta en tiiä kun että ittellä on ollu about 1,5 vuotta littu näyttö jossa on muistaakseni 12ms vasteaika ja muuta eroo en perinteiseen näyttöön oo huomannu kun sen että tää rasittaa huomattavati vähemmän silmiä kun tää ei välky... mitään ihme häntimistä en oo huomannu missään peleissä... esim CS, HL2, BF2, jne, jne....
Kiitokset vastauksista. Ne oli juuri sellaisia ku halusinki kuulla. Nyt ku osais vielä valkata hyvän ja edullisen.
Vasteaikoja on kai ihan turha katella, kun niille ei ole standardia.. Näin olen lukenut tuolta digivideo.orgin sivuilta..
Kannattaa kattella vaa niitä valovoimia ja muita pinellä präntättyä, koska niistä erottaa sen hyvän monitorin. Kontrastia ja sen sellasta
no jos nyt en ihan mettään muista niin se vasteaika on se kuinka nopeasti näyttö muuttuu täysin mustasta täysin valkoiseen ja toisin päin... näin muistelisin jostain lukeneeni... E: näyttöä kun valitsee niin kannattaa luottaa johonkin tuttuun ja turvalliseen merkkiin.. isoilla firmoilla takuut toimii paremmin esim. kuolleitten pikseleiden kanssa ja pienemmät valmistajat hyväksyy jopa neljä kuollutta pikseliä... ja ne jo häiritsee kyllä tosi paljon... ittellä on philipsin näyttö ja oon ollu tyytyväinen. ei oo vielä ainakaan ilmenny yhtään kuollutta pikseliä... ja yksin joka ilmestyy ruudun keskelle niin saan takuuseen uuden...
Joo sitähän se vasteaika meinaa.. Sen huomaa aika hyvin esim nhl:ssä jossa on paljon valkoista ja kun pelaajat ovat erivärisiä, niin melkoisia haamuefektejä saattaa ilmeentyä.. Ajurien vaihtaminen helpotti huomattavasti pelaamista.. Aika mystistä, nyt ei häiritse yhtään?.. Lg:llä riippuu mallista miten takuu korvaa kuolleita pikseleitä, joissain saa olla montakin niin silti joutuu tyytyyn siihen mitä saa, mutta joissain malleissa ei kestö olla yhtäkään, niin saa uuden.. Itselleni meinasi käydä köpelösti.. Uusi näyttö jossa ei ollut kuolleita pikseleitä pimeni tyystin ja sain takuussa uuden tilalle jossa oli ainakin otavan kokoinen vihreä piste keskellä näyttöä ja toinen hieman pienempi. Eivät meinanneet tehdä mitään asialle! Joku mies sieltä yllytti ottamaan makrokuvia, jos se otava olisi ollut rypäs jossa on useampi vierekkäin.. Eipä sattunut kameraa olevan juuri sillä hetkellä, mutta onneksi soitin sinne päämajahuoltomestaan niin sain sovittua että saan vanhan heti takaisin kun se on korjattu..
ISO standardin mukainen latenssi tarkoittaa muutosaikaa mustasta valkoiseen. Jotkut valmistajat puhuvat nykyään GTG latenssista eli gray-to-gray, harmaan sävystä toiseen harmaan sävyyn. GTG latenssiajat näyttävät suuremmilta kuin ISO:n mukaiset, vaikka todellisessa käytössä monilla "GTG-paneeleilla" onkin parempi (=pienempi) latenssi. Ihan esimerkkinä, kun esim. Tom's Hardware mittaili erään AU Optronics:n 12 ms:n paneelin latessiaikoja, aika vaihteli 14 ms:sta (musta -> valkoinen) 32 ms:iin (harmaa) ja 8 ms:n Samsungille saatiin 8 - 26 ms aikoja. Sen sijaan uusi AU Optronics 190EN03 V.0 paneeli pysyi kaikilla muutoksilla alle 16 ms:n, vaikka ISO speksillä se on 15 ms paneeli. Siis oikeasti hitaampi onkin todellisessa käytössä selvästi nopeampi. Kannattaa siis tuijottaa enemmänkin luotettavien testien tuloksia tai kavereiden kommentteja, kuin mainosmiesten lukuja. Lainaamani artikkeli löytyy täältä: http://graphics.tomshardware.com/display/20050526/viewsonic-06.html
Tuo oli juuri se pointti mitä aikaisemmin mainitsin standardeista. Kiitos vielä tarkemmasta selvityksestä..