1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

CVD vaiko DVD formaatti ?

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi petrau 14.02.2003.

  1. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli seuraavanlaista asiaa...

    Aiheesta olen lähinnä lukenut täällä dRD:n kommenteista ja viesteistä. Mutta kuitenkin kaikki joilla ehdotuksia niin...

    Eli tämä homma on lähinnä testausta. :)

    Tuli hommattu LOTR elokuvan extrapaketti, jossa on tuo itse elokuva kahdella DVD:llä.
    Ajatuksena olisi, silpoa/encodata jne... tuo leffa siten että, se mahtuisi yhdelle DVD:lle.

    Joten nyt kysynkin että, kumpi vaihtoehto kannattaisi noin laadullisesti. Tehdä siitä tuo CVD (352x576) vaiko DVD (720x576). Bitratet jämähtäisi melko tarkalleen tuohon 2260 (720x576). Authorointi kyllä luonnistuu :)

    ps. kuten mainitsin, tämä vain testiä. Voisi suoraan iskeä ne, kahdellekin DVD-R:lle.
     
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Suoraan sanoen pakko myöntää että kysyt pirun vaikeaa -- CVD-resolla saat 2x enemmän bitratea pikseliä kohti kuin D1-resolla (720x576), joten sinänsä katsoisin CVD:n vievän voiton tässä laadullisesti, kun korkeusresoluutio (joka laadullisesti on tärkeämpi) on kuitenkin molemmissa sama.
     
  4. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsekin kyllä mietiskelin ihan samaa :)

    Mutta pitänee tehdä pari testipätkää, sillähän se sitten selviää.
     
  5. pjh

    pjh Regular member

    Liittynyt:
    07.02.2003
    Viestejä:
    451
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei ilmeisesti mahdu yhelle DVD;lle vaikka poistaisit turhat raidat (ylim. ääniraidat, tekstit etc.). Onko siinä DD ja/vai DTS äänet? Mahtuisko DVD;lle stereo downmixinä? Jos kuvan bitrate laskee paljon alkuperäisestä, niin onko äänet oltava kuitenkin yksiyhteen...
     
  6. pelttu

    pelttu Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2000
    Viestejä:
    576
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noin nyrkkisääntönä cvd:n bitratesta se, että jos sen saa pakattua esim. CCE:llä, niin noin 1/3-osalla alkuperäisen dvd:n bitratesta tulee ihan katsottavaa jälkeä (2CD:tä) cvd:llä. Vastaava dvd-resoluutio taas on noin puolet.
    Äänessä se, että jos ac3 on esim 192...384kbs, niin se sellaisenaan. 448kbs:lla kannattaa siten harkita muutosta mp2:ksi.
    Useimmiten leffasta löytyy sekä 2-kavavainen ac3 sekä dts., jolloin itse olen käyttänyt pääsääntöisesti 2ch AC3:sta. Sitten nyrkkisääntönä, kun muuttaa mp2:ksi, niin 384kbs:n AC3 on kooltaan yhtäsuuri kuin 224kbs:n mp2. Ja tämä vakiobitratellä. Uusin DVD2SVCD käyttää äänessä nykyään VBR:ää, jolloin tiedoston koot ovat suurinpiirtein samoja.
    Jos meinaa laittaa vielä tekstityksiä, niin kannattaa vakavasti miettiä DVD-resoluution käyttöä, sillä silloin saadaan helposti ripattua sup-tiedostot DVD:stä joko suoraan vobeditillä tai vobsub/sub2sup-systeemillä.
    Itse en ole saanut vielä cvd-tekstejä oikeinkaan hyvin eikä erityisesti helposti saatua sup-muotoon millään systeemillä tai authorointiohjelmalla. Mutta, jos on kunnon authorointiohjelma ja taitoa, niin miksi ei onnistuisi.
     
  7. pelttu

    pelttu Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2000
    Viestejä:
    576
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vielä pikku lisäys...
    Itseasiassa ReMpeg-ohjelmalla pystyy niitä tekstitiedostoja pienentämään vob-tiedostoista.
    Joutuu kyllä yhdistämään ne ensin vobmergellä ja sitten ajaa vasta ajaa yhdistetysä vobista ReMpeg/Tools/Subpicture_Resize_Tool.
     
  8. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse asiassa, päädyin kuitenkin tuohon 720x576 resoon. Äänet 2ch AC3. Pakkasin molemmat leffat erikseen. Bitratet seuraavat min.300 avg.2260 ja max. 9100. ( 5 pass )

    Ja juuri noiden tekstityksien takia päädyin tähän formaattiin.

    Maestrolla authorointi, kaksi titlesettiä.

    Kuva jotakuinkin SVCD tasoa :)
     
  9. Ultra

    Ultra Guest

    Hööö, CVD reso DVD reso, mitä hä?

    Pakko on korjata tämä teidän keskustelu oikeille raiteille. Tätähän voi lukea joku aloittelijakin =) 352x576 (PAL) on DVD standardin virallinen resoluutio. Sattumoisin vain CVD käyttää samaa. Laatun en ota kantaa koska se on kuitenkin katsojan silmissä.

    PAL DVD:n viralliset resot:
    720 x 576 pixels MPEG2
    704 x 576 pixels MPEG2
    352 x 576 pixels MPEG2
    352 x 288 pixels MPEG1
     
  10. petrau

    petrau Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    364
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oikea pointti Ultra :)

    Olisi pitänyt se tuossa eka viestissä tuoda ilmi. Mutta lähinnä tässä kyse olikin, kummalla resolla mahdollisesti saisi parempaa jälkeä. Whatever homma jo tehty....
     
  11. pelttu

    pelttu Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2000
    Viestejä:
    576
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vähän vanha viestiketju, mutta tuntui niin kovin luontevalta laittaa vielä pikku lisäys.

    Tuossa huomasin surffaillessani tuollaisen ohjelman kuin SRT2SUP, jolla saadaan "luotua" srt-tekstityksistä sup-streamit, joita Ifoeditillä saadaan liitettyä Vob-tiedostoihin. Beta-versio muuten vielä.

    http://www.shipleys.demon.co.uk/srt2sup.htm
     
  12. Jake

    Jake Active member

    Liittynyt:
    20.04.2002
    Viestejä:
    2,547
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Hyvä lisäys :) tuollaista olen vähän etsinytkin..
     
  13. amtiainen

    amtiainen Regular member

    Liittynyt:
    06.03.2002
    Viestejä:
    151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No itse kiinnostuin CVD levystä uudestaan kun sen reso on DVD yhteensopiva ja kun se on samaa MPEG-2 formaattia. Mielestäni kun SVCD formaatti on ollut aika hyvä formaatti (varsinkin jos sen on pakannut CCE tai TMPGEnc Plus ohjelmalla). No kun kokeilin tuota CVD resoa 352x576 niin voin todeta että kyllä oli hemmetin paljon sumeampi kuin SVCD jonka (480x576) laatu/terävyys oli aivan toinen. CVD terävyys oli kuin olisi jotain melkein VCD (352x288) katsellut kun vertasi SVCD laatuun. Eli tuntui vaikuttavan todella paljon vaikka alkuun tuntui että no onhan siinä CVD sentään jälkimmäinen reso 576.

    Tekemisistäni testeistä perusteella suosittelisin itse käyttämään tuota 720x576 PAL resoluutiota elokuvan pakkaamiseen.
     
  14. pelttu

    pelttu Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2000
    Viestejä:
    576
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo SRT2SUP on nyt päivittynyt versioon 3.05, joka pikaisen testin jälkeen näytti toimivan.
     

Jaa tämä sivu