Ajattelin hommata koneeseen vesijäähdytyksen, joten tarvitsen vinkkejä hiljaisesta ja tehokkaasta setistä hintahaarukkaan 0-250€. Vaihtaisin blokit prosessoriin, näytönohjaimeen ja NB:lle. Kannattaako rakennella itse vai ostaa valmis paketti?
Oliko mielessä myös koneen kellottaminen? Jos et meinaa nii miks sitä pitäs niitten vesien kanssa rueta läträämään. Ja tuosta ite rakentamisesta, nii jos ei oo kunnon vermeitä nii kandee unohtaa suoraan, osta jostai valmis paketti.
Ajattelin rakennella mahdollisimman hiljasen koneen ja tuuletinratkasut ei kiinnosta. Kellottaa, joo kyllä jossain vaiheessa kunhan ensin vähän opiskelis aihetta. Toi hinnan yläraja ei oo tiukka, joten jos maksaa ylikin niin ok.
Unohda vedellä läträäminen jos et ole ikinä kellottanut tai olet vasta alkamassa siihen puuhaan. Mielummin joku 70-100€ kunnon ilmatuuletus prossuun, näyttikseen toinen jäähdytys (esim. only4pro:sta tuo artic cooling ja sitten vaikka pcsuperstorest hommaat antec vga coolerin pistää lisää viileet ilmaa näyttiksen alle) ja sitten vaan koneeseen äänen eristämiseen tarkotettua mattoa . Rahaa jää tuon koko helahoidon jälkeen n. 100€ (laskin tämän tuon 250€uron mukana). Mutta! Jos olet vielä aikeissa ostaa vesijäähdytys niin roudaa itses jims pc storeen (stadiin tai turkuun) ja kysäse sieltä
minkä takia kaveri ei voi jotain halpaa ja hyvää vesijäähypakettia laittaa koneeseensa kiinni? minkä helvetin takia sen pitäis äänetön kone "unohtaa"?
Sitä minäkin ihmettelen, miksei kaverille suositella vesijäähyä jos hän sellaisen meinaa ostaa?? PRKL.. Kummaa touhua! Itsekkään en näistä mitään tiedä, mutta kiinnostusta olisi vesijäähy laittaa, rahaa ei ole Olen miettinyt Zalman Reserator 1+:aa, tuulettimeton ja sisältää CPU- ja VGA-blokit, NB:lle blocki pitäisi hommata lisäksi. Hintaa reilut 200 http://www.jimmspc-store.fi/ löytyy montakin valmista pakettia, sekä palikoita myös erikseen.
Kyllä vesijäähdytyksen kanssa puuhailu on ehdottomasti mielekästä puuhaa... voi ainakin unohtaa tylsän huolettoman tietokoneen käytön ja käyttää vapaa-aikansa pumppujen ja letkujen kanssa näpertelyyn, varsinkin jos tekee niinkuin tosimies ja kasailee kaiken sieltä sun täältä haalimistaan osista itse, niinkuin minä :-D Eilen viimeksi lorisi vedet kotelon pohjan välistä pöydälle ja sieltä lattialle kastellen pöydän, lattian, sukat ja varpaat... Tästä johtuen voin lämpimästi suositella halpaa Sicce Nova vesipumppua joka voi kestää muoviosien halkeilematta montakin päivää jos vaan onnistuu saamaan siihen letkut kiinni ilman pumppua rikkomatta :-D Rautalangalla ja pikaliimalla kasailin pumpun pesän kasaan ja taashan tuo surisee nätisti, saa nähdä mistä se seuraavaksi kerkeää halkeamaan ennenkuin tulee uusi pumppu hommattua... p.s siitä äänettömästä koneesta haaveillessa kannattaa ottaa huomioon että sen jälkeen kun puhaltimien äänen saa pois, voi huomata että ei nuo nykyisetkään kiintolevyt täysin äänettömiä ole, eikä ne vesipumput myöskään, ja aktiivijäähdytteinen lauhdutin pitää usein kovempaa ääntä kuin ilmajäähdytteinen prossucooleri
ihan samaa mieltä, itellä oli joskus aikoinaan vedet kopassa kyhättynä. edit: enkä mäkään sano etteikö sais laittaa, tottakai jos haluaa nii senkus. Kerroin vaan mitä mä oon mieltä.
No tää mun idea ois ehkä tällanen: - Zalman Reserator 1+ - Reseratoriin lisäksi NB-blokki - Be Quiet-äänenvaimennusmatot sisään - 2x80mm Sharkoon SL1 Silent (puhaltamaan edestä sisään ja takaa ulos) - Zalman fanmatella kierrokset tuulettimista alas - Mahdollisesti myöhemmin äänetön Yesico virtalähteeksi
ilma jäädytyksellä kävi teho loppumaan ja kone tilttasi vähän väliä kesällä niin sain tarpeeksi. niin ostin Zalman Reserator 1 vanha versio. toimii hyvin ! vaidoin pumpun sisään kun oli niin heikko virtaus. nosto korkeus pumpulla oli 0,5m 300L/h nyt 1,5m 800L/h cpu 45c ide rasitus 51-54c ja lisäsin Vedenjäähdytin Black Ice Xtreme. olis tarkoitus myös liittää toi GeForce 6800 Ultra mutta loki maksaa niin paljon !verrattuna teho lisään että ei kiitos. cpu toimii amd xp-m 2600+ 12.5x205=2550mhz vesi emo ASUS A7N8X-E DELUXE (1,825v max) ilma 2400mhz lämpöt ide 60c rasitus 70-75c.
nuo lähtis 200€ Coolpuuterista.(http://www.coolputer.fi/) Thermaltake BigWater SE 99€ Alphacool NexXxoS NVXP-2 6800GT/ULTRA 89€ iteki harkinnu noita kahta varmaan pitäs laittaa vesi eka meneen prossulle ja sieltä tuleva vesi sitte näyttikselle???