Minulla on kaksi konetta. Toinen toisessa huoneessa toinen toisessa. Väliä on noin 5 m. Tarkoitus olisi saada molempiin nettiyhteys, mutta ainoastaan toisessa on jo. Mikä yhteys olisi paras LAN vai WLAN? Vai ostaisinko toisen ADLS modeemin toiselle koneelle?
Riippuu olemassaolevasta ADSL-boksista/sovittimesta. Jos sinulla on jo ADSL-boksi mikä tukee WLANia, niin sillä tuo onnistuu helpoiten. Jos taas käytössä on "tavallinen" ADSL-boksi, jossa useampi paikka tietokoneille, niin verkkopiuhat molemmille koneille erikseen. Jos taas toisessa koneessa on sisäinen ADSL-sovitin, niin helpoimmalla varmaan selviää ostamalla sellaisen toiseenkin koneeseen. Käytännössä jos tarkoituksena on vain netin jakaminen, ei nopeudessa ole eroa WLANin ja LANin välillä, mutta jos on tarkoitus myös yhdistää koneet verkkoon keskenään, niin suosittelisin LANia suuremman siirtonopeuden takia.
En noihin sisäisiin adsl-sovittimiin ole oikein koskaan perehtynyt, mutta eikös ne toimi samalla periaattella kuin ulkoisetkin boxit.. Eli et voi käyttää kahta motukkaa yhtäaikaa samassa taloudessa... Korjatkoon nyt joku jos ihan väärässä olen... Edit: eli sieltähän se vastaus tulikin.. näin arvelinkin
Näin lukee ADLS-modeemissa ZyXEL Prestige 645MP-A1 ADLS Modem. Siinä on vain yksi piha koneelle, mutta olen ostanut D-link palomuurin jossa on piuhat neljälle koneelle (http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3467902006586). En tiedä tukeeko modeemi langatonta verkkoa