Onko kukaan ostanut ebay.com:sta mitään? Minkä laisia kokemuksia on sieltä ostamisesta? Itse olen etsimässä sieltä tietokonetta itselleni, koska se tulisi paljon paljon halvemmaksi kuin jos hankkisin kyseisen tietokoneen suomesta. Suurin osa ebayn tuotteistahan sijaitsee jenkeissä, mutta onko esimerkiksi Saksassa jotain ATK nettikauppaa, mistä voisi ostaa niin osia kuin itse tietokoneita, etenkin Applen, koska sen laista olen etsimässä.
Koska käyttäjien kokemuksia ei ole vielä ainakaan tänne ilmestynyt, ja itselläni niitä ei liioin ole, suosittelen lukemaan tuon mikrobitti-lehden 8/2005 numerossa julkaistun jutun e-bay:sta. http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/08/ebay/ Laajemmin infoa saa tietysti ostamalla lehden =)
Ebayssa kannattaa aina ennen mitään huutoja kysyä myyjältä että hän varmasti postittaa Suomeen ja paljonkohan ne postikulut ovat, ettei tule ikäviä yllätyksiä.. =) Ebay toimii lähes samalla periaatteella kuin huuto.net. Asiallisia myyjiä / ostajia on suurin osa käyttäjistä mutta kuten aina mukaan sopii myös pari "hupihuutajaa"...
Pelkkiä hyviä kokemuksia. Lähes 30 kauppaa takana. Halvalla ainakin saa tavaraa, oakleyn aurinkolasit (uudet) 70 dollaria postikuluineen (Suomessa samat 150e), paul chen practical katana 160e postikuluineen floridasta (teräasekeskus Suomessa: 275e). Myös vaatteita ym. pienempää sälää tullu tilattua. Paypalin kautta kun maksaa, niin on helppoa ja nopeaa. Yhden kerran jäi tavara saamatta, paypalin kautta tein claimin, asia todettiin minun hyväksi, mutta jätkällä ei ollut rahaa ni jäipä tavarat ja rahat saamatta. Ei kyllä ollut kuin 20$ ostos, mutta kuitenkin. Eli kannattaa katsoa palautteet tarkkaan ennen kuin ostaa. Kyseisellä myyjällä oli ihan hyvät palautteet, mutta alkoi napsua negatiivista, kun minä olin ostanut. Jos ostat jotain isompaa eu-alueen ulkopuolelta, niin kannattaa muistaa tullille pulitettavat verot. Aina voi tietenkin pyytää myyjää laittamaan pienen arvon paketille ja selitteeksi "gift", niin tulee ilman veroja. Jos jotain vähän isompaa tilaat, niin ei välttämättä mene enää läpi, vaativat laskua nähtäväksi. Mutta ainakin helsingin tullipostin tädit on melko hyväuskoisia, eli kyllä sieltä melkein mitä vaan saa verotta edit: luki ostaja vaikka tarkoitin myyjää
Ja kannattaa tarkkailla postikuluja. Monet kusettaa niin, että tuote lähtee halvalla, mutta on aivan älyttömät postikulut.
Yep, kiitoksia! Näistä vinkeistä oli todella paljon apua ja jos vielä jotain huomion arvoista sattuupi mieleen niin vittittekö pistää yksityistä tai sitten vielä tähän viestiketjuun!
Ebay on parantunut huomattavasti vuosien saatossa, koska haluavat pitää luotettavaa mainetta yllä. Itse olen sieltä ostanut tavaraa paljon, eikä kertaakaan ole tarvinnut pettyä... mutta kyse ei ole myöskään puhtaasta onnesta. Arcanix listasikin nuo tärkeimmät huomioitavat seikat, eli tarkista myyjän saamien palautteiden laatu ja määrä, sekä ennen bidin laittamista tarkista emailitse (tuotesivulla on "kysy myyjältä linkki") suostuuko postittamaan Suomeen/Eurooppaan. Moni yksityinen myyjä suostuu, vaikkei se tuotesivu antaisikaan niin ymmärtää. Ongelmallisempia on yli 300 USD postitukset USA:sta, koska jos myyjä haluaa olla rehellinen, täytyy hänen täyttää tullilomake viitenä kappaleena (ei siis se vihreä simppeli tarra). Painavempien tavaroiden postikulut helposti nostavat tavaran hintaa, muttei mitenkään järjettömästi. http://www.usps.com/ sivuilla on hyvät laskurit tavaran postikuluille... esim setti golfmailoja, 6-10 päivän toimitusajalla oli 46 taalaa, 4-6 päivän toimituksella se olisi ollut 64 ja 4-6 viikon taisi olla 27$. Mutta kuten sanottu, moni myyjä helposti yrittää vedättää varsinkin postikuluissa, ja silloin on helppo siteerata usps:n sivuja ja ilmoittaa emailissa ennen bidejä että "kiitos, mutta ei kiitos". Ja Paypal tunnus on hyvä luoda, liittää se omaan luottokorttiin ja verifioida osoitteet, tällöin myyjälle se näkyy varmempana ostajakandidaattina.
Mainittakoon vielä, että kun ostat Aasiasta jotain, niin se on tavarasta riippumatta piraatti. Oli se sitten leffa, vaate tai mikä tahansa muu.
Kun nyt tässä olen tietokonetta sieltä hankkimassa ja jenkeistä on nyt löytynyt semmonen sopiva vehje niin eikös siellä ole eri jännitteet ja kaikki kuin euroopassa? tarvitseeko periaatteessa ostaa kuin pelkkä uusi virtajohto?
Hieman offtopic, mutta menkööt :> Jenkeissä siis 110V ja Suomessa 230V. Eli jos pelkän johdon ostat niin laite räjähtää silmille. Siispä kokonaan uusi virtalähde pitää hankkia. Eiväthän nuo ole kalliita, mutta kuitenkin. Siitä en sitten tiedä, onko se emolevy yhteensopiva Suomesta ostetun virtalähteen kanssa. Mutta nykyään ainakin jenkeissä lähes kaikissa laitteissa on ns. universaalit muuntajat, eli sisääntulovirraksi käy 110V-230V. Siinä tapauksessa tarvitsee ostaa vain parin euron adapteri, että saat töpselin seinään kiinni.
Eli miten tuon tilaamisen kanssa kannattaa toimia. Ebay-uk vaikuttaa hyvältä paikalta jos olen ymmärtänyt oikeen ei tule niin isot kustannukset ku EU alueen ulkopuolelta? eli kannattaako tuolla visa electronilla maksella, jostain kuulin että vaan sammon visa-electron vaan kelpaa?? ja miten tuon rekisteröinnin kanssa onko helppoa?? -Kiitos-
Miksi tulla kyselemään onko rekisteröinti helppoa kun sen voi itse kokeilla ilman mitään kustannuksia? (Eli on helppoa.) Maksamiseen eBayssä toimii parhaiten PayPal, koska se on eBayn keksintö ja monet myyjät vaativat. PayPal antaa myös monelle ostokselle/myyjälle takuun tiettyyn summaan asti. PayPal vaatii luottokortin tai Visa Electronin, mutta OP:n electron ei taida toimia.
Mulla oli vielä alle vuosi sitten OP:n Electron ja silloin se ei toiminut, koska PayPal ei ole Visa Certified Partner tjsp listalla. Jonkun toisen pankin Electronit toimivat kyllä PayPal palvelun kanssa. En tiedä varmaksi tota OP:n tilannetta nyt, kun ei kiinnosta.
Itsekin olen suunnitellut ostavani ebay:sta vaikka mitä, mutta taitaa homma sitten tyssätä tuohon paypal:iin. Onko tosiaan niin, ettei sitä voi käyttää pelkällä pankkitilillä? Minkäänlaista luottokorttia ei löydy - ainoa kortti on juuri tuo OP:n Visa Electron.
Tarkistin asian enkä siltikään löytänyt mahdollisuutta maksaa Suomesta muuten kuin luottokortilla. Pitäis itsekin hommata varmaan erillinen Visa-tili nettiä varten. Nierle.de tapauksen jälkeen ei hirveen mielellään Visa-numeroa netissä jakele.
Mitäs nierlen kanssa sitten kävi? Ite olen sieltä n.5 kertaa tilannut tavaraa ja maksanut tilisiirrolla ilman ongelmia... Mutta mutta, nyt menen pankkiin kyselemään joskos heltiäisi jonkun sortin luottokortti.
Nierle.de asiakkaiden luottokorttinumeroita pääsi/päästettiin vapauteen. Jopa vuosien takaisten ostosten takia jotkut epäonnekkaat menettivät paljon rahaa. Visa palautti rahat kylläkin kun asiasta huomautti, mutta uusiksi meni kortti ja vitutus oli varmasti suuri. Tietovuoto tapahtui kesällä. Tilisiirrolla maksaneet oli turvassa.