Olen kytkenyt tietokoneen stereoihin. Tietokonepäässä on 3 mm:n steroplugi ja stereopäässä tavallinen RCA. Välillä olen jatkanut johtoa naaras/naaras RCA -sovittimella. Johdon pituus on noin neljä metriä. Mikä avuksi?
Minulla on sama ongelma aktiivikaiuttimissa: Ihan sama mihin laitteeseen tai pistorasiaan ne kytkee, aina sama hurina taustalla ja saatananmoinen paukaus kun niihin laittaa virrat päälle.
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/22687 http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/43043
Kiitokset vinkeistä. Minulla ratkaisu löytyi vahvistimeen tulevasta antennijohdosta. Laitteet ovat kytketty eri pistorasioihin, joten siinä ei tällä kertaa ollut ongelmia. Täytynee etsiä se galvaaninen erotin antennijohdon ja vahvistimen väliin tai sitten vain laittaa johto paikalleen, kun radiota haluaa kuunnella.
Minulle noista ketjuista ei ollut apua ihan sellaisenaan: Laitteet ovat kiinni samassa maadoittamattomassa pistorasiassa mutta tässä huoneessa ei ole mahdollisuutta mihinkään muuhun ratkaisuun, eikä kytkennässä ole minkäänlaista antennikaapelia lisähaittaa aiheuttamassa koska kyse on aktiivikaiuttimista integroidulla vahvistimella.
Mitkä tai millaiset kajarit ne ovat? Onko niissä maadoitettu pistotulppa? Maasilmukkahan syntyy, jos koneen ja kajareiden välillä maa kiertää kahta eri kautta, ilmeisesti sen voi kohdallasi jättää pois laskuista. Kajarit voisivat tietysti olla ihan rehellisesti rikki. Tai niiden välipiuha. Oletko koskaan kokeillut niitä esim. jonkun kaverin luona? Entä kytkemällä ne kiinni johonkin kannettavaan akku-/paristokäyttöiseen laitteeseen, nehän ovat taatusti eri maatasossa (kelluvat), kuin verkkovirtaa käyttävät.
Kaiutinten virtajohto on maadoitettu, kaikki laitteet ovat samassa jatkojohdossa joka on yhdistetty maadoittamattomaan pistorasiaan koska tässä huoneessa ei muunlaisia ole. Välijohdon pitäisi olla ehjä, akku/paristolaitteessa en ole noita kokeillut koska ei satu olemaan sopivaa testausvehjettä mutta esim. televisiossa, toisen tietokoneen cd-asemassa sekä äänikortissa ja muuntajaan kytketyssä kannettavassa CD:ssä nuo ovat olleet kiinni (eri asunnossa) - sama juttu. Johtuisiko tuo virrat kytkiessä tapahtuva pamaus sitten esim. jostain päätteen konkasta joka purkaa varauksensa aina tuolloin.
Joissain huonosti tehdyissä vahvareissa kaiuttimia ei lainkaan mykistetä vahvarin herätessä, jolloin jännitteiden vasta noustessa ulostuloon voi tulla melkein mitä vaan. Kunnollisissa vahvareissa on jokin suojaus, esim. rele, joka mykistää kaiutinlinjat, kunnes käyttöjännitteet ovat päässeet nimellisarvoonsa. Ja sama juttu toisinpäin virrat sammutettaessa. Syynä voi olla hinnan painaminen mahdollisimman alas tai ihan suunnittelun huonous. Periaatteessa tuollainen voi siis olla aktiivikajareiden sisältämän vahvistimen ominaisuus. Toistan vielä, että voi toki olla niinkin, että jotain on sisältä rikki. Tuosta hurinasta, oletko koskaan kokeillut kajareita maadoitetussa pistorasiassa?
Ovat ne olleet kiinni maadoitetussakin rasiassa, sama juttu. Joskus aikoja sitten kun senaikainen kone ja kaiuttimet olivat vanhempieni asunnolla homma toimi ilman rätinöitä ja paukkumista mutten pysty sanomaan mikä olisi mahdollisesti ollut eri lailla kuin nyt. Kyse ei ole mistään halpissarjasta, hintaa oli aikoinaan 1700 markkaa, joten alan kallistumaan eniten sille kannalle että jostain osasta on tullut savut ulos.