Minulla on ollut käytössä Matroxin G400 näytönohjain, jolla olen kaapannut ja editoinut videoitani. Se tunnetusti ei pelaa yhteen XP:n kanssa, mihin nyt olisin muuten siirtymässä. Eli millaisia näytönohjaimia nykyään on joilla homma hyvin hoituisi? Eli pitäisi ainakin olla S- video ja komposiitti, sekä sisään että ulos. Ja hyvänlaatuinen videonkaappaus.
Musta olis helpompaa ostaa näyttis ja tv-kortti erikseen, esim gf4 mx 4xx sarjan kortit on satasen pintaan ja toinen satanen tv-korttiin. Sillon kyl kortissa ei oo mitään rauta pohjasta pakkausta tai muutakaan mutten kyllä usko että tuossa matroxissakaan on.
Matroxissa on kyllä rautapohjanen pakkaus. Matroxin oma MJPEG, jota käsittääkseni pidetäänkin melko hyvänä. Mihinkään huonompaan vaihtoehtoon en tietenkään mielellään siirtyisi sen jälkeen.
Tuntematta korttia sen tarkemmin, niin eikö Marvel G450 olisi "luonnollinen" päivitysvaihtoehto? Ja Win2000:ssahan Matroxin tuplanäyttö toimii nykyisin aika upeasti, toinen monttu voi olla vaikka joku vanha VGA. XP:stä en tiedä. Harrastelijakorteista kai sitten ATI:n piireihin perustuva All-in-wonder voisi olla vaihtoehto. Ainakin pelitehoa olisi enemmän, jos sillä on merkitystä.
Tietysti fiksuinta olisi hankkia firewire-kortti, sikäli kun omistaa digitaalisen videokameran.. Digikameran välityksellä onnistuisi myös vanhan analogisen materiaalin siirto tietokoneelle (sikäli kun kamerassa on S-video in/composite in -liittännät). Videokuvaahan voi kaapata myös tv-kortilla, tosin nykykorttien kaappauslaadusta minulla ei ole aavistusta. Itse omistan Zoran-piirisen tv-kortin vuosimallia 1997, ja sillä kaappauksen maksimitarkkuus on käytännössä 384x288... Hardware-pohjaisella pakkauksella ei mielestäni nykykoneiden tehoilla ole juuri merkitystä. Pakkauksen säätömahdollisuudetkin lienevät software-pohjaisena huomattavasti paremmat.
Marvelin G450 olisi todellakin yksi vaihtoehto. Mutta onko kellään kokemusta ATI Radeon 9000 Atlantis näytönohjaimesta. Se olisi Matroxia parempi pelikäytössä ja aika paljon halvempikin. Miten lie nuo videokaappaus ym. ominaisuudet siinä käytännössä?