1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uuden koneen kasaaminen itse

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ElefAntti 05.07.2005.

1. ElefAntti

ElefAntti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Keskusteluissa on ollut hyviä vinkkejä kone kokoonpanoista. Yhtä asiaa olen jäänyt kaipaamaan eli kuinka käytännössä kone kasataan? Ohjeita tähän en löytänyt.
    Sen verran "kokemusta" on että verkko- ja näyttökortin oon saanu paikoilleen ja staattisen sähköä tiedän varoa. Käyttiksen asennus onnistuu myös.
    Mikä on vaikeinta eli millä saa koneen helpoiten verkonpainoksi?

Tarkennus:
    Kyseessä olisi suht perus paketti pelikäyttöön tyyliin
    kovalevy
    emolevy
    kotelo
    näytönohjain
    cd/dvd asema
    keskusmuisti
    prosessori
    käyttis xp home

Viimeksi muokattu: 05.07.2005
  2.  
  3. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    koneessa varmaa vaikeinta asentaa on prossun siili & tuuletin, tosin ei enää sekään niin jos omistaa 'uuden' prossun (p4 + uudemmat / amd 64) kun se core on 'suojattu' kuparilla tjsp? en jaksa just nytten muistaa. (tarkentakaa!) kun taas vanhoissa amd athlon xp prosessoreissa se helposti saattoi lohjeta / haljeta. kokoajan se helpottuu :) muistaa vaan ettei käsis oo staattista sähköä :p ettei mee hyvät osat paskaks :p nykyään on myös hyvä kun ohjeet on selkeämmät, YLEENSÄ OTTAEN!

Viimeksi muokattu: 05.07.2005
  4. vempula

vempula Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  5. ElefAntti

ElefAntti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitokset Vempulalle linkeistä. Pari juttua jäi vielä auki.

En ajatellut hankkia diskettiasemaa. Olisiko se hyvä kuitenkin olla esim boottidiskiä varten?

Yhdessä ohjeessa leviteltiin prossun päälle tinapastaa. Onko tämä vielä aiheellista? Tarkoituksena olisi ostaa ehkäpä AMD ATHLON 64 3000+ S939 1.8G BOX. Jos oikein ymmärsin tässä on tuuletin mukana?

Ohjeissa lopeteltiin siihen että kamat oli kasassa ja ehkä BIOS asetuksia säädettiin. Näytönohjain nyt varmaan tarvii ajurien päivityksen, entäs muut osat?

6. Bazie

Bazie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos sulle jää vanha kone käyttöön jossa on diskettiasema, niin voithan sinä siitä lainata tarvittaessa.

7. ElefAntti

ElefAntti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ei jää vanhasta koneesta muuta kuin näyttö, näppis ja hiiri. Siis tarviiko sitä diskettiä enää mihinkään? USB mustitikku löytyy.

8. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Levykeasema irtoaa halvimmillaan n. 5€ joten kyllä se on ihan aiheellinen ostos. Olen tarvinnut yllättävän usein.

Prossun ja siilen väliin laitetaan jotain lämmönjohdin tahnaa. Yleensä pii- tai hopetahnaa parantamaan lämmönjohtoa. Tahnaa ei kuitenkaan tarvitse olla kuin muutama tippa. Jos sitä laittaa liikaa, niin se toimii vain eristeenä ja lämmöt nousevat todella korkealle.

9. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itselläni ei ole ollut diskettiasemaa kiinni reiluun neljään vuoteen, enkä kertaakaan ole kaivannut :)

Tosiaan levitä tuota tahnaa coren päälle vain pari tippaa, sillein, että saat ohuehkon kerroksen levitettyä siihen koko koren päälle. Näin mä olen sen aina tehnyt :)

Käytä tikkua tai jotain, hopetahna halua lähteä kovin helposti irti sormista :\

10. turviz

turviz Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itselläni kovo (Maxtor) tarvitsee diskettiä, kun asentaa käyttistä -> Ei tunnista kovoa muuten.
    Eihän se kokoaminen vaikeata ole, jos ruuvari pysyy kädessä, eikä ole aivan hk blå makkarat kämmenen jatkona. Itse en kuitenkaan pidä pahana (siis jos ei ole pahemmin kokemusta) ~30€ kokoamis maksua, minkä mukana tulee sitten täystakuu (mahdollisesta vituiks menneestä asennuksesta), tietenkin olettaen, että kaikki palikat hankitaan samasta puljusta. Saattaa meinaan olla, että ihan kokemattomana lähtee survomaan palikkaa sisään saattaa tulla koneelle yllättäviä lisäkustannuksia, kun esim tahnat pursuttaa vituiks.

11. kuassa

kuassa Guest

Kehoittaisin pitämään tuota diskettiasemaa mukana.
    Minulla on kotona neljä syytä miksi joutuu %!#@":en kanssa vielä leikkimään:

-kovalevy(Samsung P80) jossa ei saa kovalevyn UDMA-6 moodia päälle ellei dos moodissa käynnistele heidän softaansa joka tuon tekee.

-Western Digital SATA levy, johon Windows käyttis asentaessa tarvitsee disketin SATA RAID ajureille.

-uudehko verkkokortti, jonka ajureita ei minun Windows 2000:ssa ole, mutta mukana paketissa diskettinä(!).

- biossin päivitystä varten.

Kyllähän nuo kaikki jotenkin pystyy kiertämään, mutta ongelmaksi viimekädessä tulee se että aina ei jaksaisi polttaa CD:llä DOS buuttidiskettiä ja jos jotain mitä tarvitsee tulee vain disketillä(kuten verkkokortin ajuri), aika hankalaa sitä sieltä on siirtää minnekään jos ei ole saatavilla sitä diskettiasemaa ensinnäkään.

On yksinkertaisesti helpompaa jos koneessa on se %!#@":en diskettiasema.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 06.07.2005
  12. ElefAntti

ElefAntti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Missäs se rautalanka olikaan.. =)
    Eli jos prossu on mallia boxed, jossa tuuletin mukana. Onko siinäkin mukana siili jonka alle pastaa pitää levittää?
    Ilmeisesti prossu ja tuuletin eivät ole valmiiksi jo yhdessä, näin ymmärsin toisesta threadista.

Ok ei 5€ ole paha, mutta miksi maksaa jos ei tarvi... Voiko USB palikkaa käyttää disketin korvikkeena?

Eikä myöskään 30 juroo kokoomisesta ole paha, mutta jostain tää harrastus on pakko aloittaa

13. pkaksp

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Kyllä on boxed prossuissakin siili ja sitä tahnaa sinne väliin laitetaan. Tuo että ostatko sen diskettiaseman vai et, on ihan oma päätökses, mutta voin sanoa että helpommalla pääset kun ostat. Varsinkin jos tuohon kokoonpanoosi tulee S-ATA kovo.

14. FBI_bbc

FBI_bbc Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli jos kone ei kaipaa diskettejä niin ole ostamatta. Eli kun konees on kasattu niin se vatti heti johonkin diskettiasemaa. Jos ei vaadi niin älä osta.

Onnea koneen kasaamisessa. Jos olet möhlinyt niin sen huomaat kun käynnistät ekankerran koneen, niin kuuluu BOM !! säpäleet lentää ja vituttaa. ! Ja iskän luo isä pitäis ostaa uus kone justhan sä ostit niin mut se räjähti. :) : )

Viimeksi muokattu: 06.07.2005
  15. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Eli boxed prossuihin EI todellakaan tarvi laittaa itse mitään aineita sinne väliin. Siilissä on ne valmiina muovin alla suojattuna. Ja uusilla emoilla ei tarvita mitään S-ATA ajureita asennuksessa. Athlon 64 puolella se tuli tarpeettomaksi nForce3 250 gb emon jälkeen. Itselläni ei ole diskettiasemaa ja en sitä mihinkään tarvi. Se että pystyykö usb-muistilla buuttaamaan riippuu ihan emolevyn biosista. Mutta voihan tarvittaessa buutata vaikka cd:llä tarvittaessa ja tehdä kaikki haluamansa sieltä muistilta käsin sen jälkeen ellei se onnistu.
    Tuo edellinen pelottelu oli ihan aiheeton. Ei se asennus kovin vaikeeta ole. Itsekkään en tiennyt koneesta mitään kun ekan koneen asensin kun kaveri ei sitten kerennytkään ja kiire oli kova. Ja ilman ongelmiahan se onnistui. Ainoa edellytys on että ymmärtää vähän englantia että voi käyttää emolevyn ohjekirjaa oppaana. Siinä kun on selitetty melkein kaikki.
    Niin ja nuo koneet mitään räjähtele. Jos ilman vasaraa kasaat niin sellaista vaaraa ei tule. Osat kun ovat sellaisia ettei niitä oikein pysty vääriin paikkoihin asentamaan.

16. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Harvoinpahan tuota disketti asemaa tarvitsee. Oma vanha on laatikossa josta tarvittaessa laitan kiinni, helpompaa kiinni pulttaaminen kun on pari konetta mutta vain yksi diskettiasema. =)

Nuoissa boxed prosessoreissa olevan siilen alapinnalla on yleensä thermal pad, elikkä eirillistä hopea tahanaa ei tarvitse, eikä saakkaan laittaa ellei sit vanhaa putsaa siilestä ensin pois. Eihän se yhtä tehokas ole kuin AS5 (esim), mutta ajaa asiansa.

EDIT:
    Ja noista RAID ajureista, kuten jo mainittiin, niitä ei nyky emoilla erikseen tarvita yksittäisille SATA kovoille. Mutta mikäli asentaa windowssia varsinaiseen RAIDiin (0, 0+1, 1, 5, 10, jne.) on asian laita toinen.

17. pkaksp

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Jep jep.. No tuosta en ollu niin varma, mutta täytynee sitten perua tuo äskeinen. :)

Eikös tuo ole ihan siitä kiinni, että minkä käyttiksen sinne asentaa.. eli tunnistaako wintoosa sen kovon vai ei. Ja pitihän SP2:senkin korjata tuo ajureiden puuttuminen, mutta niin vain olen niitä ajureita joutunut asentamaan wintoosiin missä SP2 on.

18. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ei ole käyttiksestä kiinni. Kun S-ATA ohjain on integroitu piirisarjaan niin se tarvii ajureita ihan yhtä paljon kuin IDE väylät. Ei Sp2:sen ole ollut tarkoitus korjata tuota. Ei se pysty puuttumaan ulkoisiin ohjaimiin.

19. pkaksp

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Jep jep.. No tietää nyt tuonkin. :) Siis kyllähän siitä oli puhetta, että XP jossa SP2 on integroituna, niin ei tarvi näitä ajureita. Oon molempiin tapauksiin törmännyt. Eli joihinkin tarvii ja joihinkin ei.

20. kuassa

kuassa Guest

Liekö huonoa tsäkää, mutta minulla kun on nuo kolme konetta yksi linux ja kaksi Windowsia, niin kun olen ostellut kaikkea uutta niin kaikkiin kolmeen olen tarvinnut levyasemaa. Ennen olin kyllä sitä mieltä etten moisia tarvitse, enkä tod. olisi halunnut niitä edes tarvita. Tuohon linuxiin tarvitsin sen takia että saisin tuon Samsungin kovon maksimitehoihinsa.

Kyll te pojaat nyt sanotte että selviättä ilman diskettiasemaa, mutt oottakass vaan ku jouutte menneen takaisin kauppaan jos juur tulitte ostamaan sen diskettiaseman, avaamaan koneen uudelleen ja asentamaan seen aseman, vaan sen takia että jokkin yksittäinen komponentti moist tarttee. Kyll sitte ymmäärrette.

:) :)

21. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Suurin osa uusista emoista tukee buuttausta usb palikalta joten sellaistakin voi mahdollisesti käyttää.

Jaa tämä sivu