AMD Duron 1800 (1,8GHz)

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi vellu-m 02.07.2005.

1. vellu-m

vellu-m Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käykö AMD Duron 1800 (1,8GHz) prosessori mun emolevyyn joka on: Abit KT7A-RAID

Vai pitääkö ostaa suosiolla uusi emolevy??

2.  
  3. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Pitäisi kaikkiin socket A emoihin mennä, bios päivityksen voi ehkä tarvita.

Viimeksi muokattu: 02.07.2005
  4. zapetu

zapetu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omassa [bold]Asus A7V133-C[/bold] emossa (Via KT133A-piirisarja) toimii ainakin Athlon XP 1700+ (11x133). Löytyy myös Duron 1800Mhz, mutta en ole kokeillut sen toimimista kyseisessä emossa. Mutta luulisi toimivan myös Duronin, jos vaan tukee kerrointa 13.5x. Ja BIOS kannattaa tosiaan päivittää uusimpaan.

5. vellu-m

vellu-m Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko bios vaikea päivittää?? Mistä tiedän mikä versio mulla on??

Mun bios voi olla päivitetty koska ostin koneen vähän aikaa sitten käytettynä...

6. zapetu

zapetu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    BIOS päivitetään kopioimalla boottaavalle disketille BIOS-tiedosto (jotain 256Kt) ja DOS-ohjelma, jolla BIOS kirjoitetaan. Itse BIOS:n kirjottaminen on helppoa, mutta siihen liittyy omat riskinsä. Jos virta sammuu (ukkonen/sähkökatkos) kesken kirjoittamisen, joudutaan hommaamaan jostain mielellään toinen samanlainen emolevy (itseasissa riittää mikä tahansa emo, jossa samankokoinen BIOS-piiri) ja kikkailemaan BIOS-piirin vaihdon kanssa lennossa. Mutta yleensähän sähkökatkos ei satu kesken kirjoittamisen.

Kun kone postaa, eli alussa AGP-näyttis ja sitten prossu ja kovalevyt+DVD/CD-asemat. Eli se ruutu missä on yläkulmassa joku graafinen (Energy Star whatever) logo. Paina siinä kohtaa nopeasti näppäimistöltä [bold]Pause/Break[/bold]-näppäintä. Katso BIOS:n versio ja kirjoita se ylös paperille. Paina [bold]Return[/bold] tai [bold]Enter[/bold] jatkaaksesi normaalia boottia.

Katso sitten tarkkaan, että valitset emolevyysi sopivan BIOSin. Eli katso emosi tarkka mallimerkintä ja etsi valmistajan tukisivuilta siihen sopiva BIOS.

Viimeksi muokattu: 03.07.2005
  7. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    viimeinen uusi bios tuohon emoon on julkaistu 07-2002 ja viimeinen cpu tukea lisännyt bios julkaistu 08-2001:
    Eli tuon mukaan bios päivityksellä sen saa tukemaan 1,4Ghz prossua, mutta manuaalista ehkä vielä selviäisi onko kerrointa mahdollista nostaa niin ylös että myös tuo 1,8Ghz toimisi

p.s nämäkin tiedot löytyivät abitin sivuilta, miksi ruveta arvailemaan kun voi tarkistaa sieltäkin... ;-)
    sieltä löytyy myös se manuaali, jos nyt vaikka kysyjä itse viitsisi sen sieltä ladata

8. zapetu

zapetu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin omassa Asus A7V133-C:ssä kuin tuossa KT7A-RAID:ssakin manuaalin mukaan maksimikerroin on 12.5x. Kuitenkin omassa BIOS:ssani on valittavissa myös kerroin 13.5x. Joten ehkä pieniä mahdollisuuksia saattaisi olla. Kannattaa ensin päivittää se BIOS ja katsoa siitä sitten eteenpäin.

9. zapetu

zapetu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt kokeilin asentaa 1.8Ghz Duronin [bold]Asus A7V133-C[/bold] lautaan ja hyvin toimii. Tuskin kovin montaa kiinnostaa, mutta jos joku haluaa päivittää nopeamman prossun KT133A-piirisarjan emolle niin toivoa on. Itse teen tuon emon ja prossun päälle HTPC:n.

Jaa tämä sivu