Vanhempieni kone (oisko noin 4-5 vuotta vanha) ei suostu käynnistymään normaalisti sen jälkeen kun esim. ukkosen ajaksi on otettu töpselit pois seinästä. Töpselien takaisinlaiton jälkeen menee jonkin verran aikaa/töpselin vaihtamista kahden töpselipesäkkeen välissä (etc. remputusta) ennenkuin tietokone suostuu ottamaan virran. Se ei vain reagoi käynnistä-painikkeeseen (eli sama kun painelisi nappulaa silloin kun töpseli on pois seinästä). Töpselipesäkkeissä ei ole mitään vikaa, sillä muut laitteet saavat virran ihan normaalisti. Muuten kone käynnistyy/sulkeutuu normaalisti. Mistäköhän tämä mahtaa johtua?
Jos virtanapin painaminen ei vaikuta mitenkään koneeseen (tuulettimet/ledit eivät mene päälle) on varmaankin virtalähde kuolemassa pois.
Hyvä tietää. Uskaltaako virtalähteen itse vaihtaa, paljonkohan maksavat? Olen aikaisemmin vaihtanut cd-aseman, että tuo on "pohjakoulutukseni" Paljonko vaihto maksaa jos vie liikkeeseen?
Virtalähde on suhteellisen helppo vaihtaa itse, johtojen suurehko määrä vain tekee hommasta hieman enemmän holellisuutta vaativan. Laatukkaat powerien hinnat liikkuvat 50-100e tietämillä. Liikkeiden hinnat tietenkin vaihtelevat, ylihinnoiteltuja kaikki jokatapauksessa. Mutta jos ei itseään koe tarpeeksi kokeneeksi niin kannattaa harkita asiaa. Avaappa kotelo ja katso virtalähteen johdotusta ja mieti pystytkö laittamaan kaiken takasin, joissakin pienissä koteloissa voi joutua tekemän jopa hieman normaalia enemmän työtä.
Mun vanhemmilla on täsmälleen sama tilanne ja siihen auttaa kun käyttää sitä virtalähteessä olevaa kytkintä kiinni asennossa ja laittaa sit takaisin. Kaikissa powereissa tuota kytkintä ei tosin ole.