AfterDawn logo

YouTube koki muodonmuutoksen

Valtteri Ahonen Valtteri Ahonen
29 kommenttia

Google on julkaissut uusitun ulkoasun YouTube-videopalvelulleen. Erityistä huomiota on kiinnitetty kanaviin ja niiden tilaamisen helppouteen ja monipuolisuuteen.

Uusitussa ulkoasussa videot näkyvät aivan ruudun yläreunassa - jopa videon otsikko on siirtynyt itse kuvan alle. Soittolista on siirtynyt sivulla ylemmäs, jotta sen käyttäminen olisi entistä helpompaa. YouTube on saanut myös enemmän Googlen muita palveluita muistuttavia piirteitä asettelun suhteen.

Kanavien käyttöä ja tilaamista rohkaisemaan on luotu myös uusi Opas-ominaisuus (guide), jonka avulla lempikanavia voi selailla, ja etusivulta näkee heti seuraamiensa kanavien uusien videoiden määrän.


29 KOMMENTTIA

AfterDroid1/29

Toivottavasti ainakin nuo "katso myöhemmin" videot on saatu fiksummaksi. Ainakin kahdessa edellisessä youtuben käyttöliittymässä niiden hallinta ja poisto on ollut todella epälooginen (paska).

Nikotiko2/29

On kyllä ihan ahterista. Isolla resoluutiolla oikealle jää lähes 50% ruudusta tyhjää ja on aivan liian sekava.

jorgga3/29

Joitain häiritseviä ominaisuuksia tässäkin. Toivottavasti asetukset tallentuvat nyt oikeasti eikä tarvitse olla joka toinen päivä säätämässä merkintöjä pois videoista.

Kuten Nikotiko isolla resoluutiolla tulee aika paljon hukkatilaa, onkohan suunniteltu layout taas puhelimia ja tabletteja varten.

Tilauksista sai ainakin kivasti customoitua niin, että vaan lataukset tulevat näkyville, vielä kun ne sais ne näkymään etusivulle niin olis hyvä.

Lisää customoitavuutta niin ehkä tosta vielä hyvä tulee.

Zeitsei4/29

Kaikki suunnittellaan tableteille, jolloin PC:n näytöllä tyhjää on yli puolet.
Kaikesta tehdää tablettien takia riisutumpaa ja yksinkertaisempaa. Default-toiminnista poikkeava saa etsiä haluamaansa useiden klikkausten päästä. Esim. Google piilotti haussaan hakumääritykset nappien ja vetovalikkojen taakse. Ennen haku "suomenkielisiltä sivuilta" vaati yhden klikkausen, nyt joutuu painaa "Hakutyökalut" -> "Kaikkialta internetistä" -> "suomenkielisiltä sivuilta".

Afterdawnille vinkki tulevaisuuden varalta: se mikä ei ole rikki, ei kannata korjata. Samalla ulkoasulla voi porskuttaa 20 vuotta, eikä se ole noloa. Ylekin uusi logonsa vain koska edellinen tuli "vanhaksi".

nRT5/29

Eniten häiritsee se, että kaikki on nyt vasemmassa laidassa. Tästä johtuen, kuten Zeitsei sanoikin, puoli näyttöä on nyt tyhjää. Samanlainen keskittäminen kuten esimerkiksi tällä sivulla olisi suuri parannus.

mcmopo6/29

Miksei tableteille voisi kehittää omaa sivustoa? Näytöt on kokoajan tulleen isommiksi mutta sivut on menneet tablettien mukaan.

meouigeoufe (vahvistamaton)7/29

Isolla resoluutiolla puoli näyttöä on tyhjää ja video on vasemmassa yläreunassa ja oisi kiva jos se video olisi näytön keskellä eikä yläreunassa. Arvaan jo millä se tyhjä tila täytetään: mainoksilla.

Nikotiko8/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti meouigeoufe:

Isolla resoluutiolla puoli näyttöä on tyhjää ja video on vasemmassa yläreunassa ja oisi kiva jos se video olisi näytön keskellä eikä yläreunassa. Arvaan jo millä se tyhjä tila täytetään: mainoksilla.

Sanot aivan kuin ne mainokset olisivat huonokin asia. Milläs kuvittelet, että google rahoittaa kaikki hankkeensa yms? Vai olisiko sitten hyvä, että Youtube olisi maksullinen?

ep_9/29

Vastahan YouTubea uudistettiin viimeksi.

No joo. Hyvät ja huonot puolensa tuossa uudistuksessa. Ainakin alkuun vaikutti hieman sekavalle ja tuota tyhjää tilaa jäi aika paljon tuonne oikealle, kuten muutkin sanoivat. Toisaalta jotkin ominaisuudet ovat paremmin saatavilla kuin vanhassa versiossa.

VTS10/29

Aivan perseestä, 1920*1080 resolla ainakin, oikella iso tyhjä alue ja video keskittyy vasempaan reunaan. Mitä uutiseen tulee, vanha muutos tämäkin jo. Useita viikkoja.

Zoomst11/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti VTS:

Aivan perseestä, 1920*1080 resolla ainakin, oikella iso tyhjä alue ja video keskittyy vasempaan reunaan. Mitä uutiseen tulee, vanha muutos tämäkin jo. Useita viikkoja.

Google ei läväytä kaikille uutta sisältöä kerralla, vaan testailee sitä pienemmillä ihmismäärillä ensin. Minulla tuli päivä kaksi sitten tämä update kun olin kirjautuneena, private browsing modessa ollut jo pitempään.

Zeitsei12/29

Uusista kommenteista ei enää ilmoiteta. Turhauttavaa mennä joka kerta klikkaamaan käyttäjänimeä -> postilaatikko vain huomatakseen, että uusia kommentteja ei ole tullut.
Päivityksestä vastannut ilmeisesti joku, joka ei ole itse koskaan pitänyt omaa kanavaa.

xxwavx11213/29

Jää kivasti oikealle tyhjää tilaa.

kirkanen14/29

Pidän uudistuksesta erittäin paljon. Yksinkertainen on kaunista. Mul ei tuota tyhjä ongelmaa ole, koska Chrome on oletuksena Zoom: 150%. Sivusto näkyy hyvin telkkarista Full HD kuvalla sohvalle. :-D

Ymmärrän, että sivustot nykyään tehdään älypuhelimiin sekä tableteihin sopiviksi, mutta desktop käyttäjiä ei sovi unohtaa. Etenkin sivun keskittäminen ikkunaan olisi mielekkäämpää käyttäjien kannalta. Pian varmaan tulee mahdollisuus muokata sivuston näkymään mieleisekseen.

Niin ja googlelta on hyvä veto tuoda uudistustaan hiljalleen käyttöön kuin saman tien paukauttamalla uudet sivustot, jolloin helposti voi käydä niin kuin VR:n lippukaupassa taannoin.

jirtsx15/29

Sanotaan että paskempi tämä uusi youtube kuin vanha youtube,
ja luulen että uusi juutuuppi on tehty puhelimia ja padeja varten.

KarZan16/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nRT:

Eniten häiritsee se, että kaikki on nyt vasemmassa laidassa. Tästä johtuen, kuten Zeitsei sanoikin, puoli näyttöä on nyt tyhjää. Samanlainen keskittäminen kuten esimerkiksi tällä sivulla olisi suuri parannus.

Ei sillä nyt loppujen lopuksi ole merkitystä että keskitetäänkö vai laitetaanko reunaan. Ihan yhtä tyhmä tää keskityskin on. Molemmilla puolilla on melkeen yhtä paljon tyhjää kuin mitä tämä keskellä oleva alue. Miksei ruutua voisi käyttää kokonaan?

Pc_P17/29

Lainaus:

On kyllä ihan ahterista. Isolla resoluutiolla oikealle jää lähes 50% ruudusta tyhjää ja on aivan liian sekava.

Samaa mieltä. Edellinen oli kyllä paljon parempi.

nRT18/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KarZan:

Ei sillä nyt loppujen lopuksi ole merkitystä että keskitetäänkö vai laitetaanko reunaan. Ihan yhtä tyhmä tää keskityskin on. Molemmilla puolilla on melkeen yhtä paljon tyhjää kuin mitä tämä keskellä oleva alue. Miksei ruutua voisi käyttää kokonaan?

Totta, keskityksellä tai ilman ruutua jää saman verran käyttämättä. Mutta:
1) Keskitettynä käyttämätön tila on jakautunut kahteen osaan molemmille reunoille. Verrattuna puolen näytön kokoiseen valkoiseen alueeseen ko. ratkaisu on huomattavasti fiksumman näköinen.
2) Ainakin itselleni, ja ehkä myös monille muillekin on helpompaa lukea kapeammalle pystysarakkeelle tiivistettyjä tekstejä kuin koko näytön leveydelle venytettyjä. Lukuarvoina voisin mutuilla jotakuinkin 600 pikselin (~16cm) leveyden olevan sopivin esim. tällaisten (tai vaikkapa youtuben) kommenttien lukemiseen. Koko näytön hyödyntäminen on vaikeaa jo käytössä olevien näyttötyyppien eroavaisuuksien takia.

Sove9219/29

Jälleen kerran paskempaan suuntaan, kuten on ollut Googlella tapana viime vuosina.

Taeco20/29

Ottakaa huomioon, että esim iPad 3:ssa ja Nexus 10:ssä on isompi resoluutio, kuin suurimman osan teistä tietokonenäytöissä. Teillä on luultavasti FullHD näyttö, jossa leveyttä on 1920 pikselin verran, kun Nexuksessa muistaakseni 2560 ja iPadissa joku 2000.

Kuten yllä mainittiin, sisältöä ei voi venyttää koko näytön levyiseksi, sillä koko näytön levyinen rivi olisi hyvin vaikealukuinen. Samasta syystä sanomalehdissä harrastetaan palstoitusta.

Toisaalta sinne on myöskin vähän hankala sijoittaa mitään sisältöäkään. Monelle käyttäjälle sivusto on sekava, jos isommalla näytöllä näkyy eri asioita, kuin pienemmällä näytöllä. Jos käyttäjä on ensin käyttänyt isoa näyttöä ja siirtyy sitten pienemmän koneen ääreen ja sieltä puuttuukin tavaraa, se ei ole kovin käyttäjäystävällistä. Sivustoista tavoitellaan sellaisia, että ne näyttävät samoilta alustasta riippumatta.

Kyllä kai te nyt ymmärrätte, että samansivuston on toimittava niin pienellä, kuin isollakin näytöllä. Kun videon vasemmalta avaa sen valikon, niin se on yhtä leveä valikkoineen, kuin aina ennenkin. Sitä paitsi videoitahan te sinne tulitte katsomaan, videon saa koko näyttöön, jolloin se ainakin täyttää koko näyttönne alan.

Voitte:

a) painaa ctrl++ (tai rullata hiirtä ctrl pohjassa) ja sovittaa sisällön näytön kokoon sopivaksi

b) tai pienentää ikkunan kokoa leveyssuunnassa siten, että youtube täyttää koko ikkunan (windowssissa win+oikea/vasen nuolinäppäin tekee sen teille helpommaksi). Nyt voitte laittaa toisen ikkunan edellisen rinnalle ja täyttää itse tyhjäksi jäävän tilan mieluisalla sisällöllä.

c) tai myydä/lahjoittaa vanha näyttönne jollekulle kaverille ja ostaa itselle pienempi näyttö tilalle, niin kummasti näytön leveys hyödynnetään tehokkaammin.

Itselläni on 1920x1080 näyttö, jolla on yksi selainikkuna toisessa laidassa ja toinen toisessa laidassa, tai sitten minulla on siinä jotain muuta, esimerkiksi asiakirja, IM-palvelu, tai muuta. Toisella näytölläni, joka on hiukan pienempi, youtubesta ei jää hirveästi vapaaksi tilaa leveyssuunnassa. Varsinkin kun valitsee "ison soittimen" ja näyttö on tarpeeksi iso, niin sehän venyy muistaakseni 720p kokoiseksi vieden melko ison osan ruudusta vähän suuremmallakin näytöllä.

Ihme marinaa oikeesti. Valittaa nyt siitä, että oma näyttö on liian iso jollekin sivustolle.

KarZan21/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Taeco:

Ottakaa huomioon, että esim iPad 3:ssa ja Nexus 10:ssä on isompi resoluutio, kuin suurimman osan teistä tietokonenäytöissä. Teillä on luultavasti FullHD näyttö, jossa leveyttä on 1920 pikselin verran, kun Nexuksessa muistaakseni 2560 ja iPadissa joku 2000.

Kuten yllä mainittiin, sisältöä ei voi venyttää koko näytön levyiseksi, sillä koko näytön levyinen rivi olisi hyvin vaikealukuinen. Samasta syystä sanomalehdissä harrastetaan palstoitusta.

Toisaalta sinne on myöskin vähän hankala sijoittaa mitään sisältöäkään. Monelle käyttäjälle sivusto on sekava, jos isommalla näytöllä näkyy eri asioita, kuin pienemmällä näytöllä. Jos käyttäjä on ensin käyttänyt isoa näyttöä ja siirtyy sitten pienemmän koneen ääreen ja sieltä puuttuukin tavaraa, se ei ole kovin käyttäjäystävällistä. Sivustoista tavoitellaan sellaisia, että ne näyttävät samoilta alustasta riippumatta.

Kyllä kai te nyt ymmärrätte, että samansivuston on toimittava niin pienellä, kuin isollakin näytöllä. Kun videon vasemmalta avaa sen valikon, niin se on yhtä leveä valikkoineen, kuin aina ennenkin. Sitä paitsi videoitahan te sinne tulitte katsomaan, videon saa koko näyttöön, jolloin se ainakin täyttää koko näyttönne alan.

Voitte:

a) painaa ctrl++ (tai rullata hiirtä ctrl pohjassa) ja sovittaa sisällön näytön kokoon sopivaksi

b) tai pienentää ikkunan kokoa leveyssuunnassa siten, että youtube täyttää koko ikkunan (windowssissa win+oikea/vasen nuolinäppäin tekee sen teille helpommaksi). Nyt voitte laittaa toisen ikkunan edellisen rinnalle ja täyttää itse tyhjäksi jäävän tilan mieluisalla sisällöllä.

c) tai myydä/lahjoittaa vanha näyttönne jollekulle kaverille ja ostaa itselle pienempi näyttö tilalle, niin kummasti näytön leveys hyödynnetään tehokkaammin.

Itselläni on 1920x1080 näyttö, jolla on yksi selainikkuna toisessa laidassa ja toinen toisessa laidassa, tai sitten minulla on siinä jotain muuta, esimerkiksi asiakirja, IM-palvelu, tai muuta. Toisella näytölläni, joka on hiukan pienempi, youtubesta ei jää hirveästi vapaaksi tilaa leveyssuunnassa. Varsinkin kun valitsee "ison soittimen" ja näyttö on tarpeeksi iso, niin sehän venyy muistaakseni 720p kokoiseksi vieden melko ison osan ruudusta vähän suuremmallakin näytöllä.

Ihme marinaa oikeesti. Valittaa nyt siitä, että oma näyttö on liian iso jollekin sivustolle.

En minä ainakaan valittanut että mun näyttö on liian iso. Se on itse asiassa liian pieni kun resokin on vaivasen 1680x1050. Mutta väitän että
a) vain harva käyttäjä käyttää sivustoja monella eri koneella joten se ei ole perustelu tehdä sivustoa pienelle resolle
b) selain kertoo palvelimelle paljon asioita joita voisi hyödyntää sovittamalla sivusto katseltavalle laitteelle sopivaksi
c) sivujen ulkoasussa on varmasti vielä paljon kehitettävää

Mutta muuten olen kyllä kanssasi aivan samaa mieltä :)

Taeco22/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti KarZan:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Taeco:

Ottakaa huomioon, että ... sivustolle.

En minä ainakaan valittanut että mun näyttö on liian iso. Se on itse asiassa liian pieni kun resokin on vaivasen 1680x1050. Mutta väitän että
a) vain harva käyttäjä käyttää sivustoja monella eri koneella joten se ei ole perustelu tehdä sivustoa pienelle resolle
b) selain kertoo palvelimelle paljon asioita joita voisi hyödyntää sovittamalla sivusto katseltavalle laitteelle sopivaksi
c) sivujen ulkoasussa on varmasti vielä paljon kehitettävää

Mutta muuten olen kyllä kanssasi aivan samaa mieltä :)


En sitten tiedä muista, mutta itse tykkään käyttää kännykälläni nimenomaan sivustojen desktop versiota. Lisäksi käytän välillä isommalla näytöllä puolikkaalla näytöllä tai pienemmällä näytöllä kokonäytöllä samaa sivustoa. Niiden lisäksi youtubea tulee selailtua miniläppärillä, jolla on melko pieni näyttö. Itselleni on mukava, kun kokemus on sama paikasta riippumatta(siksi kännykälläkin käytän desktop versiota). Luulen, etten väitteidesi vastaisesti ole ainoa, joka selailee nettiä useammalla laitteella. Mutta mutta, mielipideasioita.

Itsehän olen tehnyt paljon web-suunnittelua. Nettisivuilla on vaikea täyttää sivu koko leveydeltään niinkin leveälle näytölle, kuin 1920px, kun sen tulisi näyttää hyvältä myös pienellä ruudulla. Kun soittimen kooksi valitsee ison (toka painike oikealta laskettaessa alareunassa), näytöstä ei jää omalla HD näytölläni jäljelle lähellekään 50%, paremminkin 20%, joka ei edes niin häiritsevä omaan silmääni ole.

Teoriassa kommentit voisivat siirtyä näytön oikeaan reunaan täyttäen tyhjän tilan, mutta itse en ainakaan kannata sisällön sijainnin muuttamista eri näyttökokoja käytettäessä. Mutta tarpeeksi suurella näytöllä suuri soitin venyy 720p-kokoon, joka täyttää mielestäni näytön omasta mielestäni paljon fiksummin.

Kokeilin laittaa sivun 150% -kokoiseksi, jolloin sivu täytti aika mukavasti koko näytön ja teksti oli sen verta suurta, että näki siristelemättä vähän kauempaakin.

Lisäksi henkilökohtaisesti koen yllä olevat kommentit vähän ristiriitaisina, valitetaan että näytöllä ei ole tarpeeksi tavaraa ja että ulkoasu on liian yksinkertaistettu, mutta samalla valitetaan sen sekavuudesta. Eikö näytö täydeltä tavaraa olisi entistäkin sekavempi, kuin yksi asia kerrallaan alas kelailtaessa?

Yksinkertaistusta ei tehdä yksin tabletteja varten, vaan siksi, että se on muotia ja on kuulunut googlen tyyliin jo jonkin aikaa.

Joten tilaongelmaan ihan tosissani ehdotan
a) laittakaa ikkuna puolen näytön kokoon
b) asettakaa sivun kooksi 150%
ei se ole niin iso ongelma.

---

Mutta! Tuo oli vain kritiikkiä aiempia kommentteja kohtaan. En kiistä sitä, etteikö tuossa olisi parantamisen varaa. Moni vaihtoehto on piilotettu valikon taakse tai poistettu kokonaan, joita jäin kaipaamaan.

Osa suunnitteluratkaisuista ei ole omaan makuuni parhaita mahdollisia. Joitain elementtejä olisi voinut tehdä omasta mielestäni suunnitella selkeämmiksi silti säilyttäen googlen tavoitteleman tyylikkyyden. Samaten joidenkin valikkojen sijoittelu.

Mikseivät kuvat vieläkään ole vektorikuvia?! Eletään aikana, jona siivua zoomaillaan varsinkin kännyköillä ja tableteilla, joskus myös pc:llä. Olisi kiva, kun kuvatkin pysyisivät terävinä zoomatessakin ilman utuista pikselireunaa.

Mutta kuten aina tapaan sanoa muutoksia tullessa, niihin tottuu ennenpitkää. Ja niin niihin on aina ennenkin totuttu. Aina, ihan aina, löytyy ihmisiä, jotka valittaa sivuston ulkoasumuutoksta. Ovat tottuneita johonkin, joten ei ole mukavaa totutella uuteen, vaikkei siihen kauan mensikään. Mutta sitten kun katselee miltä sivustot näyttivät 5, tai 10 vuotta sitten, tajuaa, kuinka vanhoilta ne nyt näyttävät. Sivuston ulkoasua on päivitettävä säännöllisesti, jotta se näyttäisi modernilta ja vastaisi sen hetkisen yleisön tarpeita. Jos muutoksia ei tehdä, sivustosta tulee autttamatta vanhanaikainen ja se jää kilpailijoiden jalkoihin. Näin kävi esim. MySpacelle. Usein myös kun ominaisuuksia lisätään päivittämättä ulkoasua, sivusto alkaa ennenpitkää menemään pirtaleiseksi ja hankalaksi käyttää ihmiselle, joka ei palvelua ole ennen käyttänyt.

Siksi pyrin suhtautumaan muutoksiin mahdollisimman ymmärtäisesti, yritän olla aina mukana testaamassa uusia ulkoasuja/paleluita etunenässä ja saatan jopa vähän puolustella niitä, kun muut niitä haukkuvat. Niitä kuitenkin tarvitaan.

Lisäksi Google on tehnyt palautteen lähettämisestä erittäin helppoa. Painike on kaikkien nähtävillä oikealla alhaalla, se ei häiritse käyttökokemusta, eikä kestä kauan. Joten kertokaa kritiikkinne Googlelle, kun sitä niin kovasti pyytelevät

OneMember23/29

Kyllä se on kumma miten sivuja voi huonontaa näinkin nopeasti. Paljon hyvää lähti pois =(

KarZan24/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Taeco:


En sitten tiedä muista, mutta itse tykkään käyttää kännykälläni nimenomaan sivustojen desktop versiota. ... Niiden lisäksi youtubea tulee selailtua miniläppärillä, jolla on melko pieni näyttö. ... Luulen, etten väitteidesi vastaisesti ole ainoa, joka selailee nettiä useammalla laitteella. Mutta mutta, mielipideasioita. ...

Mielivaltaisesti poistin osan kommenteista ja jätin vain jotain :) Pääsääntöisesti olen kanssasi samaa mieltä, emkä itse asiassa missään vaiheessa edes arvostellut suoraan tuota juutuubin ulkoasua. Sanoin vain, että ihan sama onko se reunassa vaiko keskellä, että sitä tyhjää jää ihan yhtä paljon.

Itsekin selailen kännykällä mielummin niitä desktop versioita, mutta sivustosta riippuen käytän erillisiä sovelluksia (erityisesti se koskee juutuubia). Joten tableteilla ja älypuhelimilla sivosto voisi aina kertoa että sovelluskin olisi olemassa joka on erityisesti sovitetty ko. laitteelle/käyttikselle.

Kuulun siis itse siihen kastiin joka käyttää useaa laitetta, mutta minun tuttavapiirissäni useimmat käyttävät vain yhtä. Käytännössä se näkyy niin, että läppärillä/pöytäkoneella katsellaan tiettyjä sivustoja ja toisaalta kännyä ja tablettia käytetään taas muihin (kuten vaikkapa juurikin tämä juutuubi).

Mutta siis mielipideasioitahan nämä ovat ja olen siinäkin täysin samaa mieltä, että enimmäkseen tässäkin on kyse muutosvastarinnasta. Joskus kun tämä taas muuttuu niin valitetaan kuinka hyvä on menty pilaamaan :D

Viljis25/29

MuroBBS:ssä joku linkitti tälläisen kuvan:

Lainaus:

MuroBBS: 1280x800 resoluutioisella 13" ruudulla pelaa vallan mainiosti: http://i.imgur.com/8RkCp.png


Fulca8726/29

Tosi huono oli Telkkarilla ainakin katsoa :(
Joku tabletti fuck-face juttupi tarkoitettu.
Että mitä isompi telkkari. sitä perseempi.. :(

snaketus27/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Nikotiko:

On kyllä ihan ahterista. Isolla resoluutiolla oikealle jää lähes 50% ruudusta tyhjää ja on aivan liian sekava.

Ei niinkään häiritsis jos olis keskitetty, mutta kun sen pitää kellua tuolla vasemmalla niin tuntuu typerältä.

Joonikko28/29

Olisivat voineet tehdä resoluution mukaan skaalautuvan sivuston.
Hyvänä esimerkkinä pari kuukautta sitten julkaistu Polygon.com

http://www.polygon.com ja vaikka http://www.polygon.com/game/dishonored/2264

Ikkunan koko muokatessa huomaa miten sivu muuttuu isolle näytölle tarkoitetusta sivustosta puhelimelle sopivaan kokoon. Vähän ihmetyttää, että Googlen kokoinen yritys ja asiantuntemus ei saanut parempaa aikaan.

Ennen edellistä päivitystä oli beta testattavana Cosmic Panda -käyttöliittymä, joka oli parempi kuin nykyinen tai edellinen UI ja vieläkin mietityttää mikseivät ottaneet sitä käyttöön.

ep_29/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joonikko:

Olisivat voineet tehdä resoluution mukaan skaalautuvan sivuston.
Hyvänä esimerkkinä pari kuukautta sitten julkaistu Polygon.com

http://www.polygon.com ja vaikka http://www.polygon.com/game/dishonored/2264

Ikkunan koko muokatessa huomaa miten sivu muuttuu isolle näytölle tarkoitetusta sivustosta puhelimelle sopivaan kokoon.

YLE:n sivut ovat myös hyvä esimerkki hyvin skaalautuvasta sivustosta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Joonikko:

Vähän ihmetyttää, että Googlen kokoinen yritys ja asiantuntemus ei saanut parempaa aikaan.

Googlella perimmäinen idea lienee ollut pitää tabletin ja tietokoneen käyttöliittymä samanlaisena. Suurin osa tästä meuhkaamisesta on vain puhdasta muutosvastarintaa. Viimeksikkin kun Google muutti tuota YouTuben ulkoasua vasta alle vuosi sitten, syntyi hirveä häly, mutta lopulta kaikki valitus katosi ja nyt täällä jo puollustetaan sitä, mikä vasta vuosi sitten haukuttiin pystyyn.

Suuri osa tuosta valituksesta on johtunut tuosta "kapeudesta" ja että suuri osa näytöstä jää hyödyntämättä. Fakta kuitenkin on, että nykyinen uusi YouTube käyttää leveämmän tilan näytöltä kuin vanha (joskin ero on kiinni vain muutamista pikseleistä, mutta silti). Eli voi sanoa, että uusi YouTube käyttää leveämmän näytön paremmin hyödyksi kuin vanha. Jos tuo sivu olisi tasattu keskelle, suurin osa ei olisi huomannut leveydessä mitään eroa. Mikä minustakin on huono juttu, on se, että tuo sivu on tasattu oikealle, joka tekee siitä tietenkin ikävän käyttää isolla näytöllä (tai siis olisihan se isolla näytöllä mukavampi siinä keskellä eikä laidassa).

Tietenkin vähän itseänikin ihmetyttää, miten Google ei onnistunut näyttöjen kokojen mukaan skaalautuvaa YouTubea luomaan, kun huomioi, miten muut Googlen palvelut (Google+, Gmail, Drive, Kalenteri) skaalautuvat hyvin näytön koon mukaan.

Uutta YouTubea on haukuttu myös tablettimaisesta käyttöliittymästä. Kosketusnäytöt alkavat pikkuhiljaa levitä kaikkiin laitteisiin (myös työpöydille, lähinnä Windows 8:n ansiosta). Eli koska yhä useammin YouTubea selataan kosketusnäytöllisellä laitteella, sen vuoksi myös sen käyttöliittymä tehdään kosketusnäytöllisille laitteille.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT