Kone tilttaa välillä

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi samfin 19.01.2006.

1. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kotelon tuuletus pitäisi olla muilta osin kunnossa, eli yksi edessä puhaltamassa sisään, kaksi takana ulos. Tällä asetelmalla sain esim. emon (mikä kiinnitti ensimmäiseksi huomiota) lämmön tippumaan idlenä jokusen asteen, kun kokeilin toista systeemiä, eli edestä sisään, tkaa alimmainen sisään ja ylimmäinen ulos. Taisi tuo prossunkin lämpö tippua idlenä pari astetta, mutta niin kun on jo todettu, että liian lämpöisenä käy. Tänään esim. oli todella tahmaista ja raskasta pelata BF2:sta. Tiputtelin pelin asetuksia pienemmälle, niin muuttui sujuvammaksi. Pistän sen kyllä melkein uusien ajureiden piikkiin, kun eilen vaihdoin nuo atin uusimmat. Mut se on vielä testauksen kohteena.

EDIT: Täytyy katsoa onko toi cooleri oiken kiinni, tai sit hakee uuden coolerin, kun tahnan joutuu kuitenkin hakeen jos coolerin irroitta. Eihä noi coolerit varmaan hirveitä maksa vaikka ostaisi uuden.

Viimeksi muokattu: 22.01.2006
  2.  
  3. Hz4

Hz4 Guest

Juu siis käsitin että Vain intelillä oli tuota 1.7V corea mutta näyttää sitä AMDllakin olevan:S no samapa tuo. Kuitenkin värilliset viirut näytössä on aika vahvasti mielestäni tuon prosessorin syytä... itselläni oli Intel Celeron 900 1.72V corella ja nousi herkästi 110C asteeseen jolloin jo alkoi viiruja näkyä mutta siinä vaiheessa olin jo repinyt johdot irti:D Tämä tapahtui "testien" yhteydessä.
    Mutta suosittelen että jos aikasi ja kärsivällisyytesi riittää. Laita kone pyörimään ilman koteloa pöydälle niin että, et kytke ylimääräisiä laitteita kiinni. Jos omistat ylimääräisen näytönohjaimen on hyvä myös tarkistaa se. Elikkä teet köyhän miehen testipenkin. Katsot mistä vika tulisi. Tuuletus tosiaan on tosiaan hyvässä kunnossa ;)
    Itse alottaisin siitä että palautat Biosin asetukset täysin normaaleiksi(jos olet muuttanut) käynnistät koneen ilman verrkopiuhaa. Ajat vaikka PCmark04 tai 3D mark 03 jotta kone rasittuu. Jos omistat jonkin näköisen lämpömittarin paina se prosessorin siiliin kiinni (niin alas kuin saa) Jos lämpö nousee yli tuon 85asteen jolloin pitäsi jotain jo näkyä on vika siinä. Jossei nouse mutta tulee kaatuminen tai viiruja ilmestyy vaihda näytönohjain. Jos vieläkin ilmestyy virheitä osta/lainaa ystäviltäsi vaihtoemo jonka kanssa voit testata onko vitka siinä. Ja noista näyttiksen ajureita. Palauta järjestelmän asetukset kanssa normaaleiksi. Palauta näytönohjaimen asetukset ja ajurit normaaleiksi (eli uudemmasta vanhempaan) ja aja niiden kanssa testejä. En keksi muuta tehtävää miten saisi sen selville mistä kiikastaa. Itse olen ihan pienestä pitäen ollut koneiden kanssa tekemisissä ja on kaikkea tullut kokeiltua ja tuo on yksin kertaisesti paras keino hakea vika.

4. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Täytyy sanoa että ihan liikaa testejä. :) Mielelläni en rupe ottamaan osia pois, kun en sitä ole koonnutkaan, joten voi piuhat olla hakusessa sen jälkeen. :) Tyhmänä myin juuri vanhan 9600 pro näyttiksen pois. Ajoin noilla uusimmilla ajureilla markki-05 testin, pisteitä antoi reilut 5700. Taas vanhemmilla ajoin sitä ennen, niin tuli n. 5500. Kuten sanoin, ajurit on vielä testauksessa. :) Kyselin tossa kaverilta joka tän koneen kokosi mulle, niin se muistelisi että prossun ja siilen väliin olisi tullut joku tarra. Ei siis tahnaa. Kuinka paljon tällä voi olla lämpöjen kanssa vaikutusta?

Noita viivoja on siis tullut muutamaan otteeseen näytölle (muilla kerroilla on näyttö mennyt ihan pimeäksi). Tuossa pelailin n.3.5H eilen/toissapäivänä, niin silloin kone kaatui ja sen jälkeen antoi pelailla taas n. 20min kunnes kaatui taas. Joskus kaatuu paljon nopeammin, mutta tämä aika jäi jotenkin mieleen. :)

Tuohon toiseen linkkiin (mikä on ylempänä) kun saisi jotain selvyyttä huomiseen mennessä, niin tietäis, että ostaako uuden prossun, tahnan vai coolerin vai kaikki. :)

EDIT: Biossiin en ole koskenut, eli ihan níin kuin ennenkin. Tosin olen päivittänyt biossin ajat sitten, eli ei siitä voi johtua.

5. Hz4

Hz4 Guest

HAH!!!

jätetääs nyt nuo prosessorit ja muut väliin. Pelaat siis 3 tuntia PUTKEEN! OK. Alkaa jo vähän vaikuttaa siltä että kyseessä voisi olla Grafiikkavirheet kun näytönohjaimen piiri/muisti piirit lämpenee. Et ole sattumoisin kellotellut? jos olet niin palauta asetukset niin pitäisi auttaa.. Mutta jos ei auta niin pelaa tunti pari ja jossei ole kaatunut niin tarkista lämmöt! jos on jhotain 60 asteen luokkaa niin hyvin voi olla siitäkin kiinni. Itselläni on 6600GT Kellotettu melkosesti ja siinä tulee kyllä ihania viiruja tunnin pelaamisen jälkeen. Eipä tullut mieleen tuo näyttiksesi lainkaan. Mutta kattele mistä voisi johtua. Tässä theardissa on jo kaikki mitä voi enään tehdä.

6. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuska hiki päällä. :) Kellotellut en ole mitään osia. Näyttiksen lämmöt ei nouse yli 50 asteen, sitä olen tarkkaillut Käytän Riva Tuneria tuulettimen nopeuttamiseen. Ja vaikka en käyttäisikään, ei kortin lämmöt siltikään nouse paljon yli 50 asteen. Laskeeko tuo tahna paljonkin prossun lämpöjä jos sitä sinne väliin tuikkaa, kun siihen en vielä vastausta saanut. Tai sit on kestettävä eikä tee mitään vaan ostaa uuden koneen. Ei kukaan sattumoisin tarvitse 850XT:tä? =) ja vaikka emoa ja prossua...

Seuraavaksi voisi tietysti laittaa windowsin uusiksi, JOS vaikka zäkällä auttaisi. Taidan kuitenkin hakea uuden coolerin ensimmäiseksi, niin saisi prossun lämpöjä alemmas Kiitolsia vastauksista!!!!

7. Hz4

Hz4 Guest

Siis Lämpötahna oli se Pi tai Hopea on todella hyvä olla prosessorin ja coolerin välissä! Itse testasin tuota niin Pi tahnan kanssa prosessorin lämpö on s478 3000Mhz, 1.32V prosessorilla 48 astetta. Hopeatahnan kanssa 38 astetta. Ilman tahnaa prosessorin lämpö on 72 astetta.

[EDIT] Joo jos tuo kortti olisi PCI-E niin olisin ostanut sen varmasti sinulta heti!:D

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 22.01.2006
  8. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Dodiin. Hopea tahna laitettu prossuun. Asteet tippui n. 7 asteella. Nyt on idlenä 52 astetta. Kumma homma kun laitoin siilin väärinpäin, niin kone huusi kun paloauto eikä käynnistynyt. Olin jo aika varma, että prossu oli kyrvähtänyt mut ei onneks. :)

9. Hz4

Hz4 Guest

Hyvä että auttoi:)

10. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    pitääkö jännitteen pysyä suunnilleen samana kokoajan? Onko merkitystä jos vaihtelee kovasti??

Jännitteet
    CPU-ydin 1.65 V
    +2.5 V 2.64 V
    +3.3 V 3.18 V
    +5 V 3.01 V <------------------------ TÄMÄ TÄSSÄ VAIHTELEE AIKA LAILLA 2-6 Voltin välillä. On sattunut kerran silmii, että olisi tippunut 1:een Volttiin.
    +12 V 11.71 V
    Varalla +5V 4.76 V
    Debug Info F 57 FF FF
    Debug Info T 201 29 53
    Debug Info V 67 A5 C7 70 B7 73 74 (77)

Voisiko tässä olla jotain perää koneen tilttailuun?

Viimeksi muokattu: 24.01.2006
  11. Tuff

Tuff Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei pitäisi niin pieneksi mennä.. tosin Antec 400W pitäisi riittää mutta voi tietysti olla että se on viallinen kun +5v menee niin pieneksi välillä.

12. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mikä se 5 Volttinen on? Tai mihin laitteeseen se virta menee? Tässä varmaan voisi olla yksi syy kaatuiluun ettei joku saa tarpeeksi virtaa kun se tippuu niin alhaiseksi??????????

13. majuri92

majuri92 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mä pistän noista lämmöistä vielä että mun amd athlon 64 on tälläkin hetkellä 53c ja olen tässä netissä vaan oleskellut. Pakettikonees on kunnon lämmöt miettikää kun pelaa jotai COD2 täysillä graffoilla DX 10 päällä :D

14. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    +5V:n speksattu toleranssi on muistaakseni +/- 5 %, ei missään nimessä saisi tippua kolmosella alkavaksi. 5 V:a tarvitaan mm. kovalevyille, USB:lle ja ainakin osa emolevyistä käyttää sitä joihinkin osiinsa.

Melkein sanoisin, että sitä jännitettä kannattaisi nyt seurata oikealla mittalaitteella (yleismittarilla tai kaikkein parhaiten hitaalla pyyhkäisyllä oskilloskoopilla), josko se oikeasti heittelee noin. Moinen vaihtelu voisi hyvinkin selittää koneen tilttailun.

Jos se nyt enää oli epäselvää, Athlon XP:n oikea jännite on 1.65 V, lämpöteho n. 70 W ja maksimi lämpötila 85 astetta C. Ja kun noissa ei vielä ole mitään sisänrakennettuja virransäästötiloja, sen lämpötila nouse melko korkeaksi tyhjäkäynilläkin. Minusta nuo lämmöt kuulostavat melko normaalilta.

Viimeksi muokattu: 29.10.2007

Jaa tämä sivu