eli, mulla on Asus P4C800-E DELUXE. mitenkä saan Sata raidin toimimaan? Ide raidit toimii suoraan moitteittomasti muistaakseni(kokeillut). mulla on tällähetkellä 2 Sata ja 2 DVD asemaa ja 2Ide kovaa käytössä.. 1 Sata kova olis odottamas käyttöön ottoo, mutta en saa toimimaan Sata raidii. biossista olen koittanut saada. tuloksetta. Seagaten 160G s/ata asennettu SATA raid0 tai SATA raid1 paikkaan, kummassakaan tapauksessa ei näy biossissa Ide Raid ei ole käytössä. eli mikä neuvoksi ?
no Maxtorin 120gb ja seagaten 160gb ovat thirth ja fouth paikoissa(bios sanoo tollee) koitin lisätä kolmatta sata kovaa, siihen raid sata väylään, mutta bios ei löydä sitä sata raid väylästä. seuraavaksi kokeilin korvata toisen vanhemmista sata kovalevyistä uudella. siitä kyllä bios löytää sen.
A Promise SATA controller offers RAID 0, 1 and 10 functions with Max. 2 UltraATA 133 ports and 2 SATA HD ports. Eli vain kaksi SATA levyä raidiin. Eli joku SATA levy pois siitä RAID paikasta. (voi olla että luin/tajusin jotain väärin tuosta tekstistäsi joten anna anteeksi jos niin tein) EDIT:FIX
ööh, en tiedä miten ymmärsin ... mutta minulla on sata kovat käytössä normaaleissa paikoissa... sata raid 0 ja 1 ovat käyttämättömiä tällähetkellä...
Yhdellä levyllä ei saa tehtyä RAID:ia, mutta kyllä se levy silti pitäisi näkyä siellä RAID biosissa. http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4C800-E Deluxe&langs=01 itse asiassa tuossa on kaksi eri piiriä joilla RAID:in saa aikaan SATA levyille ja kyllä siinä 4 SATA levyä pitäisi toimia.
tänään ei oikein järki kule, et tainnu ees ymmärtää oikeinkaan. tost urlist Storage South Bridge: -2 x UltraDMA 100 -2 x Serial ATA, RAID 0, 1 Promise 20378 RAID controller: -1 x UltraDMA 133 support two hard drives -2 x Serial ATA -RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, Multiple RAID nyt en jymmärrä tota täysin , selitys olis iha mugava (työt painaa päälle, ei tajua)
Eli siinä on kaksi eri piiritä jotka ohjaavat noita kovalevyjä (eli näin ollen pitäisi olla myös kaksi eri RAID bios:ia kun molemmat noista piireistä tukee RAID:ia jossain muodossa). Manuaalista varmaan löytyy infoa miten noita kumpaakin RAID biosia tarkemmin säädetään.
hmm, mä en ainakaan löytänyt omasta kuin kaksi sata liitäntää..?!?!? noh, kai se taitaa olla joku maanantai kappale
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4C800-E Deluxe&langs=01 tossa kuvassahan näkyy 4 satapaikkaa, molemmat siinä IDE raid väylän yläpuolella, vierekkäin ne tais olla. http://support.cybertronpc.com/cti-kb/bags/p4p800e.deluxe.pdf tossa vissii manuaalikin. eli mitä nyt nopeesti katoin ni rain 0 tai raid 1(0+1) raid 0 lla saisin toimii niinku normaalil taval ... ja raid 1 llä "varmuuskopio levyn" tjsp. ymmärtänyt oikein ?
Raid 0 = Saat kahdesta kovosta yhden fyysisen aseman. (esim. 20Gt+20Gt = 40Gt ja yksi iso asema.) Raid 1 = Peilaa tiedon toiselle kovolle, eli varmuuskopioi. (20Gt+20Gt = 20Gt, mutta tiedot tallessa toisella kovolla) Näin lyhyesti selitettynä. Toivottavasti joku edes ymmärsi. Edit: Tuossa vielä Raid:ista http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2003/04/raid/
eikö tuolla raidilla saa toimimaan yhtä yksittäistä sata kovalevyä? ajattelin kun vanhalla asuksella oli pelkkä ide raid.. siinä se ei yrittäny tehdä tota raid 0+1 tai 0,1 stä ... vaan ihan normaalina fyysisenä asemana kuin IDE paikassa 1 ja 2 olevassa kovalevyt. onko tälläinen mahdollista tällä ? kun koitin kovaa laittaa tolla samalla "periaatteella" , mutta tolla sata kovalla, ei mitään eloo.
Joo kyllä ne levyt ilman RAID:akin toimii noissa liittimissä. Onko molemmilla SATA ohjaimille asennettu ajurit (eli windows:in laitehallinnasta ei löydy keltaisia huutomerkkejä)?
hmm, en ole asentanu raid ajureita. ei oo keltaista merkkiäkään... kova menee päälle, mut ei näy biossis eikä windowssis. mut edellises emos ei tarvinnu laittaa mitää raid ajureita, ja kaig toimi paremmin ku täydellisesti. eli mitä mun kannattas tehdä. ku laittaa raid ajurit. nehän voi laittaa iha tavallisesti, et ei oo varmaa mitää välii missä järjestyksessä asentaa. kun esim asentanu just winukan, et missä vaihees laittaa emon ja noitte ajurit. tossahan oli jotain välii. mut raid lla ei taida olla... tarviiks ajurit laittaa muuallekki ku winukkaa ?