prossu on eri ku pitäs?!?!?!?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi mettala 25.05.2005.

1. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    elikkä on ihmetelly emolevyn vaihdon jälkeen että kylläpäs tämä kone nyt hidastelee. noh, tänään huomasin että 3Dmark03 ja everest näyttävät mun koneen prossuksi jonkun AMD Athlon XP-A, 1250MHz vaikka mun koneessa on kyllä ihan semmonen AMD 2800+. että mikä tässä hommassa ny mättää?

2.  
  3. turska

turska Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Käy BIOS:ssa vaihtamassa CPU FSB 166 nyt siellä on vain 100,sitten tunnistuu oikeana prossuna.

Viimeksi muokattu: 25.05.2005
  4. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no mä löysin sieltä Adv. Chipset features-> DRAM Clock...-> ja sieltä joku vastaava, mut se oli vaa sillee sininen että sitä ei voi vaihtaa. en kyl oo ees varma että onko se oikee paikka. lisäapua, kiitos

5. LaLLi80

LaLLi80 Senior member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    DRAM clock viittaa kylläkin muistien taajuuksiin. Luulis että siellä on erikseen jossain FSB (Front Side Bus) nopeus.

6. Threat

Threat Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Minulla ainakin tämän tyyppinen ongelma korjautuu kun valitsee BIOS:ssa samasta välilehdestä jossa: save settings and exit jne... sellaisen kohdan kuin [bold] Load setup defaults [/bold] , tai jotain vastaavaa ja tämän jälkeen save ja exit.

7. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no mä kävin kattoo uudestaan nii siin kyl lukee jotain currect Front Side Bus = [100] ja se on sillee sinisenä eli sitä ei voi vaihtaa, mitä tehdä? ja toi Load setup defaults vähä epäilyttää

8. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Arvon mettala, kerro emolevysi valmistaja ja malli, niin ehkä saadaan jeesittyä.

9. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
  10. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    epoxin EP-8KMM3I

11. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  12. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    elikkäs ehdotuksia, mitä pitäs/kannattas tehä?

13. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jaa-a, tota manuaalia kun en jaksanut imutella niin en osaa suoraa ohjetta sanoa.

Mutta veikkaan että samalla asetus sivulla kuin missä se FSB näkyy siellä BIOSissa on myös jossain kohta missä määritellään järjestelmän teho/suorituskyky. DFIn emossa se on System Performance ja sen kun muuttaa Expert tasoiseksi, niin pääsee itse muokkaamaan prossun kerrointa ja FSBtä haluamakseen. Katsotaan josko saan imastua ton manuskan, niin kerron sitten onko se mahdollista.
    Toinen mikä saattaa auttaa on BIOSin päivitys (wanha BIOS, ei tunnista uutta prossua) ja siihe saat ohjeet sitten ihan sieltä Epoxin sivuilta.

EDIT: Uuu, löytyi toimivampi linkki manuaaliin. Kerron kohta mitä tehdä...
    Tässä se linkki sinne parempaan manuskasivuun: http://www-old.epox.nl/english/products/motherboard/8kmm3i.htm

EDIT 2: Jeps, FSB muutetaan jumpperista emolta. Katso manuaalista ohje tähän (sivu 3-5 alalaita)!!! Vakioasetuksena se FSB 100...

Viimeksi muokattu: 25.05.2005
  14. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli mun ei tarvii tehä muuta ku siirtää noi keltaset palikat toho toiseen päähän? ja sehän auttaa eikä riko koko paskaa?

15. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No, lue siitä manuskasta. Niin siinä ainakin mun mielestä sanotaan.

Emo on vissiin wanhempaa laatua, kun BIOSista ei pääse FSBhen koskemaan?

16. mkrn

mkrn Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on´sama ongelma: Prossu on amd sempron 2600+ ja se tunnistuu athlon xp 1100mhz..
    Emo on gigabyten ga-7n400
    biosissa on oikeat lukemat "166".. ideoita?

Viimeksi muokattu: 27.05.2005
  17. anis82

anis82 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä mun mielestä pitäs toimii kun laittaa sieltä "Load optimized defaults"

Ja tietty siinä voi olla tuossa FSB:n säädössä sellanen et ensin pitää valita siittä jostain että on manuaaliset säädöt käytässä eikä esim "standard" tms...

Omassa emossa (Asus) ainakin on sellanen et pitää vaihtaa standardista manuaaliseen ennen kun pääsee koskemaan fsb:n yms.

Mut suosittelen ensin koittaa sitä defaulttien laittoa...ettei käy käpy = )

18. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    anis: kaikki emolevyt eivät ole samanlaisia, ja tietääkseni suurimmassa osassa socket a - emolevyjä oletus fsb on 100, ja se tarvitsee asennuksen tai biosin nollauksen jälkeen vaihtaa prosessorin mukaan oikeaksi.
    Ja tuossa kyseisessä epoxin emolevyssä fsb:n vaihto tosiaankin tapahtuu emolevyllä olevalla jumpperilla, eli kotelo täytyy avata ja vaihtaa sen jumpperin asento sopivaan paikkaan, eli tuolla 2800+ prosessorilla sen täytyy olla joko 133 tai 166 riippuen prosessorin mallista, eli jollei ole varma mikä se on, kannattaa kokeilla ensin 133:lla ja tarkistaa tunnistuuko prossu oikeaksi, ja jos se edelleen näyttää prossun vääräksi, eli liian hitaaksi, on oikea nopeus sitten todennäköisesti tuo 166

tuossa vielä suora linkki siihen manuaaliin:
    http://www-old.epox.nl/manuals/mu-8kmm3I&+10.pdf

sivulla 19 on kohta 3-2 jumper settings jossa jumpperi jck1/jck2 on se jolla fsb vaihdetaan.

19. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lukekaa niitä manuaaleja!!!

Mettala: manuaalissa on kuva siitä miten jumpperit pitää olla että saadaan tietty FSB. BIOSista sitä sun emossa EI pysty säätämään. Kerroin sulle sivut ja kaikki, että katso nyt itsekkin... ;)

Ja mkrn, en jaksa nyt imeskellä sitä sun emon manuaalia. Mutta katso vaikka JATin sivulta millä asetuksilla sun prossun pitää pyöriä ja töki ne BIOSiin tai emosta säädä jumpperit. Tästä ei tule mitään että jengi kyselee täällä asiat, mitkä sokeakin näkee otsallaan manuaalista, jos vähän yrittää lukea. Se on sitten eri asia, jos kieltä ei ymmärrä... Huoh...

Ainii, ja ne JATin sivut:
    http://www.jathardware.com/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=10#sempron

Viimeksi muokattu: 30.05.2005
  20. mettala

mettala Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no mä vaihoin sen siihen 166MHziin, ja kone tunnistaa prossun oikeaksi. mutta kun kone on ollut päällä n. 5min nii se iskee totaalsen tiltin päälle, eikä auta kuin buutata. 133MHzillä toimii, jos ei pelaa tai tee jotain muuta raskasta. että pitäskö mun tehä jotain jatkotoimenpiteitä?

21. GrandSam

GrandSam Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Argh! Pahan heitit.
    Nouseeko prossun lämmöt katoon, vai miksi kone vetää itsensä jumiin? Onko hajua?
    Paljonko kone antaa virtaa prossulle? Olikohan siitä mainintaa manuaalissa/BIOSissa?

Viimeksi muokattu: 31.05.2005

Jaa tämä sivu