Olisin tiedustellut, että tietääkö kukaan millä ohjelmilla tietokoneliikkeet skannaa ja poistaa viruksia? Kun on esim. mainoksia missä lukee, että virusten ja haittaohjelmien poisto vain 50 euroa niin milläköhän ne mahtaa sen tehdä. Jos joku vie sinne koneen niin tuskin ne käy liikkeessä mitään Nortonii sinne asentelee vaan niillä täytyy olla jotkut ohjelmat. Ois kiva kun jollain ois tietoa. Meinasin, että olisi kiva harjoitella tuota viruksen poistoa. Monella tuttavalla on kone ihan jumissa.
Jospa ne ottaa kovon irti ja laittaa sen toiseen koneeseen ja sitten scannaavat esim. Norttonilla...???
Aika vaikeeks menis et ne ottaa kovalevyn irti. Kyllä niillä joku ohjelma siihen hommaan täytyy olla.
Ei se nyt kauhean vaikeaksi mene,kylki auki,pari piuhaa irti,limppu irti(jos sitäkään), parit piuhat kiinni ja skannaamaan.
kyllä mä epäilen, että niillä on joku millä ne skannaa. Ehkä se on sit toi F-secure minkä pihlis mainitsi.
Saiskohan läppäristä jotenkin ton ide piuhan pitkälle... Saisi vain avata scannattavasta koneesta sivupellin, ja paiskata piuhan kiinni ja laittaa koneen scannaamaan. Kai täälläkin on porukkaa jotka tekee noita hommia. Rupes itteäkin kiinnostamaan!!! Joten kertokaapas mitä ohjelmaa käytätte, tai jos on jokin salaisuus, niin kertokaapa onko siihen jokin erillinen ohjelma vai ei?
Muakin kiinnostaa tietää, mutta taitaa olla niin, että täällä ei jengi ole tarpeeksi viisasta vastatakseen tohon.
Tässä sivusto, jossa neuvotaan F-Prot Antivirus dos-diskettien teko. Sillä poistin kaverin koneesta n. 150 kpl eri virusta ja örkkiä. Levy oli fat32 onneksi. Jos joku tietää ntfs:lle vastaavan systeemin niin voisko antaa vinkkiä? http://users.pandora.be/mydotcom/howto/avbootdisk/avboot.htm
Voihan sinne päin laittaa mailia ja kysyä Ja niin itse olen kokeillut tätä. - Windows Ultimate Boot CD (Kun kone saastunut kunnolla, Työkalu, jonka avulla voi tehdä käynnistävän (buuttaavan) Windows XP -cd:n, josta voi käynnistää yleisimpiä ilmaisia virustorjuntaohjelmia) (http://ubcd4win.com/)
Kuinka sä Ezzet osasit toimia ton kanssa? Mulla on nyt tollanen boottaava cd, mut ei oo mitään hajuu mitä siinä tehään. Se jämähtää paikoilleen johkuun kohtaan a eli visii a asema. Meinaan kanssa kokeilla tota fkocklin linkin ubcd hommaa. Siinä tuli ihan sikana vaigtoehtoja, että täytyy varmaan tutustua mitä siinä alussa pitää painaa. f1, f2 tai jotain niistä...
Monet firmat käyttää jotain kasperskyn monta kertaa päivässä päivittyvää tietokantaa viruksista ym. ja siihen sopivaa ohjelmaa esim e-scannia. Tietenkin dos-pohjaisina. Ohjelma luultavasti asennetaan koneelle uusimpine tietokantoineen; toimii ilmeisesti myös ulkoisesta lähteestä; cd:ltä tms. Ajon pituus riippuu koneen sisällöstä. Ja logista katsotaan mikä ei kuulu koneeseen ja poistetaan( luultavasti eri työkaluilla)...
Mä en oile väittänytkään olevani viisas. Meinasin vaan, että tälläisessä paikassa täyty olla joku viisas joka ymmärtää tietokoneista, mutta ei niitä taida montaa olla. Suurin osa on vaan tälläisiä tavallisisa netin käyttäjiä, jotka ei ymmärrä mistään mitään.
Yleisin tietokone-firmojen virus-putsaukset eivät paljon kotikäyttäjän toimista eroa. Ensin katsotaan päästäänkö winukkaan sisään -ajetaan ad-aware, spybot, cwshredder ynnä muita spywareproguja. Jos ei winukkaan pääsyä niin f-secure 05 IS sisälle ja suoritetaan siitä linux-pohjainen virustarkistus. Ja jos ei auta niin soitetaan asiakkaalle ja kerrotaan että formatointia kaivvattas, että onko tärkeitä tietoja. Jos on pyritään saamaan tiedot talteen. Jos ei vedetään puhdas asennus päälle.