1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

SuSE / Grub -ongelmia (pahottelen, mut nyt tarvisin pika-apua)

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Erkkimon 23.03.2005.

  1. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eli mä asensin SuSEn uudellee ja sitte asennuksessa se ei tunnistanu Debiania. Mä en kyllä ymmärrä, miten niitä käyttiksiä saa siihen lisättyä...

    Eli mä YaSTissa lisäsin sinne uuden vaihtoehdon ja se kysy, että duplikoidaako SuSEn optioni siihe pohjalle. Sitte mä vaa muokkailin sitä ja en mä osannu muuttaa siitä muuta kun et siinä oli joku kohta hda 0,3 ja mä sitte valtavan kehittyneellä loogisella päättelykyvylläni pohdiskelin, että se vois olla 0,0. Sit myöhemmin mä vaa valitsin hda0, kun mä aattelin sen olevan joku nolla, kun mä sen ekana asensin. Sit vaihoin tietysti nimen. Ja mulla on siinä (vielä) oletuskerneli, eli vissii sen pitäis olla vmlinuz. Eli se oli jotaa /boot/vmlinuz, eli veikkaisin sen olevan oikein.

    Sit siin oli kauheesti kaikkee muutaki, mut en niistä välittäny, koska en ymmärtäny, joten päätin antaa niiden olla oletuksena.

    En tietysti tiedä, toimiko toi, kun se mokoma Grub ei ees näytä Debian Sargea siellä listassa! Missä mättää?
     
  2.  
  3. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Okei. Eli suunnilleen näin mä toimin. Mä nyt yritän tehä kaiken YaSTilla, niiku asennuksen yhteydessä tein ja kerran yritin samaa YaSTilla, kun järjestelmä oli jo pystyssä.

    1. YaST
    2. Boot loader configuration
    3. Valitsin Available sections ja Edit
    4. Nyt on SuSE Linux valittuna. Painan Add.
    5. Nyt se kysyy, että kloonataako toi SuSE. Sanon, että jep.
    6. Laitan nimeks "Debian Sarge"
    7. Section type "image"
    8.

    (hd0,3)/boot/vmlinuz root=/dev/hda4 vga=0x317 selinux=0 splash=silent resume=/dev/hda5 desktop elevator=as showopts

    ylhäällä alkuperänen ja alla sillee, miten mä sen muokkaan

    (hd0,0)/boot/vmlinuz root=/dev/hda0 vga=0x317 selinux=0 splash=silent resume=/dev/hda5 desktop elevator=as showopts

    9. Initdr näyttää tolta

    (hd0,3)/boot/initrd

    ja nyt se on tän näkönen

    (hd0,1)/boot/initrd

    Debianilla on vaa kaks partitiota. Root ja swap.

    Ja miten mä keksin, mikä on se oikee hda?
     
  4. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oletko siis asentanut SuSEn uudestaan? Jos olet katso mitä se Debianin /boot hakemisto sisältää.

    Eli siis SUSE on asennettuna hda4:lle

    Ei ole olemassa hda0. Ja et voi käyttää tuota SUSEn riviä suoraan, jos et sitten ole tehnyt symbolista linkkia vmlinuz nykyiseen Debianin kerneliin.

     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2005
  5. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jep. Kone sekos ku asensin Debianin SuSEn rinnalle. Nyt SuSE ainaki toimii. Kattoo nyt, menikö Debian tällä kertaa sekasin. :p
     
  6. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kun olet SUSEssa mounttaa se Debian vaikka /home/user/Debian hakemistoon(saattaa olla että tuo löytyy jo mountattuna juuresta /data nimellä). Katso millä nimellä kernel löytyy /home/user/Debian/boot/ tai /data/boot/ hakemistosta.
     
  7. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Noniin! Nyt löyty. Debianin linkitys on hoidettu ihan eri tavalla kun SuSEssa. Kiitti sulle, lunix!
     

Jaa tämä sivu