1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

TFT näytön puhdistus

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi PcTommi 21.02.2005.

1. PcTommi

PcTommi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mulla on ollut dellin tft näyttö käytössä yli vuoden ja hyvin on toiminu, mutta nyt on alkanut häiritsemään se, että siihen on alkanu kertyä aika kiitettävästi likaa.. millä tft näyttö voi/saa putsata? kiitos vastauksista jo etukäteen!

2.  
  3. Erkkimon

Erkkimon Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tällaista löysin: Pehmee, kosteahko talouspaperi tai puuvillarätti käy, ei saa hangata voimakkaasti, saippuaa ei saa käyttää.

Eli kannattaa ottaa aika iisisti.

4. viltawa

viltawa Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nihkeänkostea mikrokuituliina ja hellät otteet. Jos on oikein kunnolla työkavereiden rasvaisia sormenjälkiä, niin sitten olen käyttänyt asiaan tarkoitettuja kosteita puhdistuspyykeitä, joissa on hajusta päätellen hieman liuotinta mukana.

5. PcTommi

PcTommi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vanhaan viestiketjuuni nostetta.

Äsken sitten tulin hyppytunnilla kotona käymään, kahvit keitin ja sitten aivastin ne hienosti päin näyttöä. Pehmeällä vähän kostutetulla kangasnenäliinalla hellästi putsasin ja melko hyvä tuli. Vähän harmaata jälkeä vielä pinnassa, kun valolla osottaa kohti.

Pitää käydä ostamassa jostain noita LCD-näytön putsausliinoja. Syke kävi melko korkealla jo, kun 2vk vanha Samsungin näyttö. Mutta toivottavasti tämä tästä. Ja tosiaan ei huomaa, paitsi jos valolla osottaa kohti.

6. umpSh

umpSh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen hyvin laimealla Fairy-vedellä kostutetulla talouspaperilla näyttöni puhdistanut, eikä tähän mennessä ole naarmuja syntynyt. Lähtee sormenjäljet ja limsaroiskeet.

Edit:typo

Viimeksi muokattu: 08.02.2008
  7. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Olen itse rohkaistunut käyttämään IPAa eli isopropanolia omiin näyttöihini. Sitä noissa puhdistusliinoissakin näyttää olevan, eikä vielä ole tullut vastaan näyttöä, joka ei sitä olisi kestänyt.

8. PcTommi

PcTommi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Khyl. Kävin Turusta hakemassa Dr. Beckmann merkkistä puhdistusainetta. Melko hyväksi sain ruudun.

9. aba120

aba120 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  10. Boppex

Boppex Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No jopas on hienovaraista puhdistusta.

Itse olen joko muutenkin pölyjä pyyhkiessä putsannut samalla rätillä. Ei tietenkään kovakouraisesti mutta ei nyt mitään sipsutustakaan, että ne pölyt todellakin lähtee. Eikä tähän ruutuun kyllä mitään jälkiä tai vastaavaa ole tullut.
    Heh, Lantsa ei meistä kukaan ole täydellinen. ;)

Viimeksi muokattu: 08.02.2008
  11. Lantsa

Lantsa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    TFT = LCD. Voi morjes...

12. OOIE

OOIE Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen aina puhdistanut kosteahkolla nenäliinalla (ei käytetyllä..!) näyttöni, ja pysyy puhtaana

13. pseDe

pseDe Guest

Atk liikkeistä saa sellasia missä on puhdistusliuosta ja mikrokuitu ja sieni yhdistelmä. Lähtee isommatkin töhnät pois eikä varmasti käy näytölle mitään.

14. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Mutta näissä erikoisliinoissa hinta on tolkuton, kun liinassa on kuitenkin sitä samaa isopropanolia, jota saa kahdella eurolla litran, ja nenäliina tai pehmeä rätti ei paljoa maksa.

15. PcTommi

PcTommi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo Dr. Beckmannin aine, mitä ostin, ei ainakaan ole kovin kummoista. Kyllähän sillä nyt likaa pois sai, mutta kyllä valonheittimillä katsottuna huomaa, että näytölle on jotain lentänyt. Eipä tuo mitään haittaa, olisihan siihen ennemmin tai myöhemmin jotain juotavaa lentänyt.

16. Japsu1

Japsu1 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tee-itse miehille tiedoksi että tuo on melko tuhtia tavaraa eli aineen vaikuttavat ainesosat näyttävät valmistajan ilmoittamien tietojen perusteella olevan denaturoitu etanoli (10-20%) sekä 1-Metoksi-2-propanoli (5-10%).
    Lisäksi antistaattisia ja muita apuaineita alle 0,2%. =)
    http://www.taerosol.com/Kayttoturvatiedotteet/LapTop.PDF

http://www.occuphealth.fi/internet/ova/etanoli.html
    http://www.ketsu.net/htp/pm_valmiit/metoksipropanoli.htm

Kyllä luulisi puhdasta jälkeä tulevan, tosin itse en mielelläni kovin monta kertaa vuodessa suihkutttaisi tuollaisia myrkkyjä omaan näyttööni ja ympäristöön...;)

17. aba120

aba120 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  18. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    En tiedä kuinka tosissaan Japsu tuon heitti, mutta ainehan on suunnilleen laimennettua auton tuulilasinpesunestettä - tuota voisi aikuinen varmaan vaikka juoda tuon pullollisen ilman merkittävää vaaraa (en tietystikään tarkoita, että näin nyt kukaan tekisi, siinä ei varmastikaan olisi mitään järkeä ja makukin on varmasti järkyttävän paha). Vastaavaa ainetta siis jokainen autoilija roiskii ympäriinsä litrakaupalla joka vuosi.
    Etanoli tietysti tunnetaan melko vahvana myrkkynä, mutta eipä sekään useimpia estä sitä viikonloppuisin nauttimasta ihan sisäisesti, esim. Koskenkorva-nimellä;-)

19. kerbo

kerbo Regular member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Ite ostin joskus Philipsin Screen Cleaner ainetta kun piti putsata lcd telkkaria. Tolla olen jatkossakin putsaillut tv:tä ja tietokoneen ruutua.

Ihan hyvää kamaa. Aine on sellaista geelimäistä kun sitä suihkuttaa->ei valu, ja putsaa hyvin likaisemmatkin kohdat. Ja joku rättikin tuli mukana. Ja ihan sittarista ostin ;)

Jaa tämä sivu