1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Vinyylistä CD:lle

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi Dradal_ 25.01.2005.

1. Dradal_

Dradal_ Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vanhoja topickeja kyllä löytyi, muutta koska newbiet eivät niihin voi vastata päätin tehdä tästä minua kiinnostavasta aiheesta uuden otsikon...

Eli. Miten tuo vinyylin rippaaminen koneelle onnistuisi? Mitkä ovat parhaat ohjelmat? Kaikki apu tervetullutta.

2.  
  3. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No niitä on vähän hankala "ripata" eli pitää äänittää ;-)

Ohjelmaksi kelvannee vaikka tuo C-kasetilta CD:lle keskustelussa mainittu Audacity. Sillä siis nauhoitetaan tietokoneen linjatuloon tulevaa signaalia CD:lle sopivaan muotoon 16bit/44.1kHz.

Vinyylipyörittimissähän signaali taso ei ole linjatasoista joten on suositeltavaa kierrättää sen signaali vahvistimen kautta ja sieltä pukata pihalle REC-OUT liittimestä (taitaa olla Tape-Out tai jotain). Paha kovin yksityiskohtaisia neuvoja antaa kun ei ole käytettävissä olevasta laitteistosta tietoa ;-)

Jos sitten vinyyleissä on paljon kohinaa, rapsahteleua ja poksahtelua niin niihin sitten käytetään filttereitä. Onhan tosin Magixilla (tai jotain) olemassa ihan asiaan tarkoitettuja softiakin. Maksavat vissiin jotain 50€ ja jos mukana on "esivahvistin" niin hinta sitten taitaa nousta. En noita ole kovin aktiivisesti seurannut ja hinnat perustuu ihan mutuun.

Viimeksi muokattu: 25.01.2005
  4. turska

turska Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  5. lauritx

lauritx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa imuroida noista edellisen viestin linkeistä toi cool edit. Hommahan on sinänsä helppo: äänität yhden puolen levystä kerrallaan ton tokan viestin ohjeiden mukaisesti tolla cool editillä. Ensin tietenkin kannattaa putsata levyt hyvin. Jos on oikein likaisia niin mieto fairy seos on hyvä. Jos vieläkin rätisee ja paukkuu niin tossa cool editissä on hyvät filtterit (clikc and pop eliminator noise reduction kohdassa). Kaikki muut ohjelmat mitä mä oon kokeillu muuttaa alkuperäistä musiikkia mutta tää ei. Sitte teet jonku kansion mihin tallennat ne levyt. Maalaat vaan hiirellä biisi kerrallaan ja tallennat. Sen jälkeen ne voi polttaa cd:lle tai vaikka pakata mp 3:seksi, missä kylläkin äänen laatu kärsii.

6. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos CD:lle on siirtämässä niin tehdään sitten kunnolla ;-) Eli ainakin joillain versioilla CoolEditistä on tullut virheitä tuohon kappaleen leikkauskohtaan joka _saattaa_ kuulua napsauksena tms. Tämä on joku Boundary error nimeltään.

No vaikka tuostakaan ei välitä, niin IMHO paras tapa on ladata CDWave niminen softa. Siihen ladataan koko WAV ja merkataan kappalevaihdot. Sitten tallennetaan cue-sheet ja ladataan vaikka NEROon tai EACiin ja poltetaan tuosta isosta WAVista kappaleet. Heleppoa kun mikä eikä tarvii erillisiä kappaleita tallennella ;-)

EDIT: Itse olen useita levyjä tehnyt tuolla CDWaven avulla DAT mastereista ja minusta se siis on the way.

Viimeksi muokattu: 25.01.2005
  7. ahvenisto

ahvenisto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

Jaa tämä sivu