1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kovalevyn formatointi

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Johto 05.01.2005.

1. Johto

Johto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulla on kaksi kovalevyä, joista toiselle (80gt) olen asentanut windowsin. Tämä kovo on osioitu kahdeksi osioksi.

Haluaisin formatoida koko sen kovon, jossa windows on, osioida sen uudestaan ja asentaa uuden windowsin.

Joten kuinka minun tulisi toimia? Olen katsellut aikaisempia viestiketjuja ja suurimmassa osassa suositeltiin samankaltaisiin operaatioihin tuota nefernetin fdisk opasta, mutta minulla ei ole diskettejä, joten voisiko homman hoitaa jollain muulla tavalla?

Windowsille ja ohjelmille ajattelin tehdä 10gt osion.
    Myöhemmin aion ehkä myös testata linuxia, joten kannattaisiko minun jo nyt tehdä sille oma osio vai voiko sen tehdä myöhemminkin? Olisiko 5gt sopiva?

2.  
  3. Guruttaja

Guruttaja Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voit osioida sen levyn Windowsin asennusvaiheessakin, mutta helpommalla pääset kun poistat kaikki osiot - poislukien C: - windowsin ohjelmalla ja sitten windowsin asennusvaiheessa poistat C:n.

10 Gt wintoosalla + ohjelmille on siinä kipukynnyksen rajoilla. Itselläni on 6 Gt wintoosalle ja ajureille sekä laiteohjelmille ja tiukkaa meinaa tehdä.

Riippuen Linukan distrosta, 5 Gt on ihan sopiva määrä. Mulla on Gentoo läppärillä, joka vie kaiken kaikkiaan ohjelmineen n. 2 Gt.

Linukkaa varten jätät osiomatonta tilaa 5 Gt, sitten asennusvaiheessa se osoidaan käytettävän distron vaatimusten mukaan.

Viimeksi muokattu: 05.01.2005
  4. Johto

Johto Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No nyt tuli tuo linux hommeli selväksi.
    Päätin kuitenkin käydä hakemassa kaupasta tyhjiä diskettejä ja hoitaa formatoinnin tuon nefernetin oppaan mukaan(http://www.nefernetti.com/fdisk_format.htm)
    Kun menen microsoftin sivuille hakemaan tuon käynnistyslevykkeen luontiin tarvittavan tiedoston, joudun valitsemaan joko professionalin tai homen.
    Kumpi minun siis tulisi ottaa? Tarkoituksena on poistaa nykyinen xp home ja asentaa xp professional.

Jaa tämä sivu