AfterDawn logo

Suojelupoliisi haluaa salakuuntelun koteihin ja kieltäisi salatut viestit, kuten Signalin

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
6 kommenttia

Vuonna 2019 Suomessa sallittiin Suojelupoliisille sekä Puolustusvoimille ennenkuulumattoman laajat oikeudet tehdä tiedustelua Suomen sisällä. Mutta nyt vaikuttaa siltä, että Suojelupoliisin mielestä nekään eivät riitä.

Helsingin Sanomien mukaan Suojelupoliisi (eli Supo) haluaisi murtaa myös kotirauhan suojan. Suomessa kotirauha on nykyisen lain mukaan täysin loukkaamaton.

Supon toiveissa olisi päästä tekemään tiedustelutoimintaa myös kansalaisten omiin koteihin. Käytännössä tällä todennäköisesti tarkoitetaan elektronista seurantaa, kuten salakuuntelua ja salakatselua modernin teknologian avulla.

Asia on nostettu esiin valtioneuvoston tiedustelulainsäädännön toimivuutta koskevassa selonteossa. Suojelupoliisi on myös nostanut jo aiemmin esille harminsa siitä, että salatut viestintäkanavat kuten Signal yleistyvät kovaa vauhtia. Supo toivookin EU:n laajuisia ratkaisuja salausteknologian käytön rajoittamiseksi.


Tiedustelulainsäädäntö antaa nykymuodossaan Suojelupoliisille sekä Puolustusvoimien sotilastiedustelulle oikeuden tehdä televalvontaa ja tiedustelua myös tapauksissa, joissa ei ole konkreettista epäilyä rikoksesta.

6 KOMMENTTIA

etrade1/6

Rikolliset nauraa SUPO:lle, mutta tarkoitus onkin kontrolloida "mökin mummoja", ettei heillä ole vääränlaisia mielipiteitä, esivaltaa kohtaan.

teme5652/6

Yksi asia, johon EU:ssa olen tyytyväinen, on yksityisyydensuojan huomioiminen ja luotan tässäkin siihen, että sieltä pistetään jauhot suuhun supon ja pv:n wannabe-tiedustelijoille.

investori3/6

Sairas maa tuo Suoli

Markusvu4/6

Supo haluaa (kieltää) aikaiseksi asian, jota ei ole onnistunut tekemään niin kiinat kuin venäjäkään?

extralow5/6

kyllä mua sais kuunnella, en tee mitään väärää joten ihan sama miten aikansa viettävät.

qwerty836/6

Lainaus:

kyllä mua sais kuunnella, en tee mitään väärää joten ihan sama miten aikansa viettävät.

Itse ajattelin aika pitkään samoin, mutta nyt useamman vuoden on alkanut kuitenkin pikkuhiljaa hiipimään yksi asia mieleen.

Mitäpä jos tiedot sujahtaakin näiltä käsistä? Eli tarkoitan sitä, että mitä jos vaikkapa SUPO:lla tapahtuisi jonkinlainen tietomurto tai ihan vaikkapa tahallinen vuoto, ei sitäkään koskaan voi sulkea pois. Eli jos kaikki yksityiset tietosi vuodettaisiinkin naapurille, työnantajallesi, perheenjäsenille ja ystäville luettavaksi nettiin? Nykypäivänä alkaisi varmaan tyyliin 95%:lla kuumottamaan uutinen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT