1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Toimiva VHS-kaappaussofta (PC:lle)

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Frohike 22.02.2014.

  1. Frohike

    Frohike Regular member

    Liittynyt:
    27.09.2005
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on KWorld DVD Maker USB 2.0 (VS-USB2800D) -kaappauslaite, jonka voi kytkeä VHS-nauhuriin joko kolmella RCA-liittimellä (kelt+pun&valk) tai S-videoliitännällä.

    Itse olen käyttänyt RCA-liittimiä. Tietokoneeseen se tulee kiinni äänikaapelilla (line-in) ja usb-kaapelilla.

    Toiveenani on löytää kelvollinen VHS-kaappausohjelmisto, jolla saisin kaapattua VHS-kaseteita esim. AVI-muotoon 720x576.

    Laitteen hankinnasta on jo vuosia ja sen mukana tullut PVR PLUS -ohjelmisto oli susi jo XP-aikana eikä ajanut asiaansa. Nyt Windows 7:ssa en ole saanut sitä edes toimimaan vaikka olen kokeillut valmistajan tarjoamia WIN7-ajureitakin (samaiset ajurit asentui kyllä Win7:kin toimesta ihan automaattisesti kun laitteen kytkin).

    Lisäksi olen kokeillut Honestech TVR -ohjelmistoa, jolla tuli muuten ihan ok-laatua, paitsi että videokuva nykäisee noin 5 sekunnin välein. Ja vika ei poistunut kun vaihdoin kasettia. Asetusten mukaan korkeimman tallennuslaadun käyttämiseen vaaditaan vähintään 2GHz prossu. No mun prossu on 6-ytiminen 2,8GHz mutta silti nykii. Laitoin jopa USB-kaapelin kiinni USB3.0-porttiin muttei mikään muuttunut. Honestech tallentaa ääntä lisäksi melko puuroisella soundilla.

    Kokeilin vielä Roxio Easy Media Creator 9:sin capture-ominaisuutta, mutta siinäkin nykäisee kuva 5sek välein ja lisäksi ääni ei tallennu videoon.

    Eli onko jollain kokemusta hyvästä softasta tai vaihtoehtoisesti ajatusta mistä kuvan nykiminen johtuu?
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Itse tein VHS-digi-muunnoksia käyttäen muutaman kympin maksanutta Terratecin Grabby-nimistä videokaapparia ja sen mukana tuli Magix Movies on DVD -nimisen sovelluksen riisuttu versio. Tuolla yhdistelmällä huomasin, että ei kannattanut yrittää tehdä muutosta 720x576 kokoon. VHS-kuva vastaa digitaalisessa muodossa 352x288 resoluutiota ja ainakin em. kokoonpanolla sain 720x576-asetuksella vain ylisuuria huonolaatuisia videotiedostoja. Koska haluat videosi DVD-muotoon, ehdottaisinkin, että kokeilisit muunnosta 352x576 kokoon.

    Olen siis kokeillut vain tuota Magixin riisuttua versiota, joka riitti minun tarpeisiini. Vertailua varten voit halutessasi ladata Magixin sovelluksen, jota voi kokeilla ilmaiseksi 30 päivän ajan. Mutta kokeile myös, mitä vaikuttaa tuo DVD-resoluution puolittaminen digitoidessa.

    e: kirjoitusvirheitä korjailin.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2014
  4. Frohike

    Frohike Regular member

    Liittynyt:
    27.09.2005
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on nyt testauksessa Magix Video Easy -softa jossa on aivan riittämiin säätövaraa VHS-kaappaukseen. Kuva nykii tallennettaessa esikatselukuvassa vanhaan tapaan. Mutta yllättäen valmis tuotos onkin aivan priimaa ilman nykimistä ja kuvanlaatukin oikein hyvä 352x576 koolla kaapattuna.

    Edit: Hetken aikaa oli ongelmia kun ääntä ei kuulunut esikatselussa eikä videossakaan, mutta linja oli vain suljettuna ja äänet tulivat kun otin muten pois päältä ääniasetuksista.

    Kuvanlaatu on Magixin jälkeen tosiaan oikein passeli, mutta saisipa ääntä jotenkin paremmanlaatuiseksi. Kovin särisevää ja rähisevää on...

    Edit2: Aikani erilaisia videoasetuksia kokeiltuani, vaikuttaisi että paras kombinaatio olisi DVD-moodi jossa video on juuri se 352x576 ja videon bitrate 6000 kBit/s.

    Mutta entäs asetusten kohta jossa valitaan lomitusjutut, siellä on vaihtoehdot: "progressive", "interlaced (top field first)" ja "interlaced (bottom field first)". Eli lomittamaton ja pari lomitettua vaihtoehtoa. Tuo toka on oletusvalintana. Mikä tähän kannattaisi valita? Itse en silmämääräistä eroa havainnut ekan ja tokan valinnan välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2014
  5. Frohike

    Frohike Regular member

    Liittynyt:
    27.09.2005
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    (tyhjä)
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2014
  6. Frohike

    Frohike Regular member

    Liittynyt:
    27.09.2005
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tutkiskelin nettijuttuja videokuvan lomituksesta.

    Ymmärsinkö nyt oikein, että jos aion ripata VHS-kasetit vain tietokoneella katselua varten niin kannattaa valita asetuksista progressive eli lomittamaton. Mutta jos aion polttaa rippaukset dvd-levylle televisiota varten niin kannattaa ripata lomitetussa muodossa eli interlaced?
     

Jaa tämä sivu