Tietokone monipuoliseen käyttöön

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Aphe 23.09.2013.

1. Aphe

Aphe Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Budjetti: 1000€
    Tarvitsetko kasauksen?: En
    Sisältyykö käyttöjärjestelmä budjettiin?: Kyllä
    Käyttötarkoitus: Olohuoneen multimediakeskus (Blu-ray ja muut HD-leffat, Netflix, TV:n katsominen, musiikin toisto), nettisurffailu, pelailu, optio musiikin tekemiselle.
    Aiotko kellottaa: No en ainakaan pelkää sitä
    Mitä on jo valmiina? Näppäimistö&hiiri
    Ostettavat oheislaitteet: -
    Optinen asema(DVD/Bluray/ei tarvi): Blu-ray
    Muuta huomioitavaa:

Kuten käyttötarkoituksesta jo huomaa, kone tulee kokonaisvaltaiseen käyttöön. Käyttö painottuu tuolle multimediapuolelle, mutta pelailen jonkin verran. pelailu on aika kausittaista ja joskus pelailen kuukauden verran paljon ja joskus olen pari kuukautta koskematta peleihin ollenkaan. Enimmäkseen pelaan rauhallistempoisia pelejä kuten Civilizationit, StarCraft 2 jne, mutta pidän myös seuraavan tyylisistä peleistä: Skyrim, GTA 5 ja toisinaan erilaiset fps räiskinnät.
    En siis mikään himopelaaja ole vuositasolla, mutta joskus tulee pelattua enemmän.

Budjetti on tuo 1000€, mutta tietysti saa olla halvempikin jos se vain käyttötarkoitukseni kattaa. Perheeseen tulossa lisäystä, joten säästöt siellä täällä eivät ole pahitteeksi. En siis syydä rahaa koneeseen tarpeettomasti vain koska sitä olisi tietty määrä käytössä.

Itseäni mietityttää tuo AMD vs. Intel kysymys. Kuinka pitkälle AMD:n prosessoreilla pärjää kuvailemassani käytössä? Ja mikä AMD puolen prosessori olisi järkevin? Ottaisin mielelläni tuon AMD:n jos sillä säästää selvää rahaa ja homma toimii, mutta jos AMD:n prosessorit rupeavat piiputtamaan tavallisen pulliaisen pelisessioissa herkästi, en ole niistä kiinnostunut ja tällöin varmaan budjettia täytyy katsoa uudestaan, vai?

Niin ja voin tilata Saksasta.

EDIT. Kotelo pitää olla sellainen että koneen saa kohtuuhiljaiseksi ja sitä ei tarvitse heti seuraavan päivityksen yhteydessä uusia. Sen sijaan, että ostaisi aina kokonaan uuden koneen, tarkoitus olisi tästä eteenpäin saada konetta aina pikkuhiljaa päivitettyä kun sille tarvetta on.

Viimeksi muokattu: 23.09.2013
  2.  
  3. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Ei ala piiputtamaan, ei mitään huolta siitä

Tekee yhteensä 773 euroa, plus DVD asema joka unohtu.

Kotelon ja käyttöjärjestelmän voit ostaa suomesta. Kotelolle tulee nimittäin lisäpostikuluja tuolta, jolloin et säästä juuri mitään. Samanlailla käyttöjärjestelmän kielipakettien kanssa ei tarvi pelleillä jos sen ostaa suomesta myöskin.

Tommosta nyt alkuun, miltä vaikuttais jos tollasella pohjalla lähetään näin alkuun ?

4. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Nuo vanhemmat pelit tökkii Amd: lla. Esim. Skyrim. huomioi minimi FPS: http://www.bit-tech.net/hardware/2013/06/12/intel-core-i5-4670k-haswell-cpu-review/5
    Keskimääräiset FPS: t: http://muropaketti.com/artikkelit/prosessorit/intel-core-i7-4770k-core-i5-4670k-haswell,5

5. Aphe

Aphe Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Onko tuo trendi monella muullakin pelillä saman kaltainen? Paljonko hinta nousee kaikkinensa jos prosessoriksi vaihtaa Intelin ja siihen yhteensopivat osat? Kyllä minulle on eroa, laitanko pelkkään prosessoriin 140euroa vai 230euroa.
    Minulle ei ole tärkeää jos joku yksittäinen peli ei nyt toimi ihan täydellisesti jos samalla säästän useampia satasia ja valtaosan koneen käytöstä voi kuitenkin tehdä halvemmallakin ihan ongelmitta. Toisaalta minua alkaa varmasti ärsyttämään jos joka toisen kiinnostavan pelin kohdalla tulee jotain huomattavia ongelmia.

Tuosta Intel vs. AMD keskustelusta/väännöstä tulee herkästi vain sellainen vaikutelma, että AMD:stä ei olisi mihinkään ja se olisi suunnilleen turha. Testeissähän tuo Intel vie, mutta onko se sitten oikeasti niin näkyvää? Olen suoraan sanottuna hieman hämmentynyt näiden väitetyistä voimasuhteiden erosta tänä päivänä, enkä oikein osaa hahmottaa eroja käytännössä. Silloin joskus kun olen koneita viimeksi enemmän katsellut, oli hieman toinen tilanne prosessorimarkkinoilla.

6. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Tuolla http://keskustelu.afterdawn.com/t.c...-ja_yleinen_amd_intel-ketju-924609/24#5900770

7. Aphe

Aphe Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
  8. Gereti

Gereti Senior member

Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    Täälläpäin näyttäs olevan kohdallaan, täältä tilaukseen vain päätös

9. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Näistä väittelystä on oikeesti hyötyä. Sunnilleen sama homma ku SATA 2 SSD vs SATA 3 SSD. "SATA 2 on hidas paska ja SATA 3 on tosi nopee." On sitä eroo mut sokkotestissä vaikee huomata.

Paketti tilaukseen vaan.

10. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Trendi koskee juuri noita mainitsemiasi vanhoja pelejä ja muita ohjelmia mitkä käyttävät vain yhtä ydintä. (Aina kun FPS laskee alle 50, sen huomaa helposti hidastumisena peleissä).

Täällä hyvä Intellin setti: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/965673/5899979

Ja/(tai Amd- settiin) parempi näyttis: http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=92538

Viimeksi muokattu: 24.09.2013
  11. rick79

rick79 Senior member

Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
  12. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
  13. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
  14. Aphe

Aphe Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Jos nyt ajatellaan, että Tilaisin tuolta Mindfactorystä nuo osat. Jos laittasin halvemman prosessorin (FX-6300) ja halvemman näytönohjaimen (Tarjouksessa näkyi olevan esim .

Hinta putoaisi vielä melko paljon, mutta kärsiikö teho älyttömästi? Itse tarkoitus ei ole viilata kaikista osista hintaa väkisin alaspäin, mutta ei sitä rahaa koskaan liikaakaan ole.

15. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    FX-6300 ei välttämättä ole paha vaihtoehto, pelikäytössä todella pätevä prossu.

16. Lurluck

Lurluck Active member

Kiitokset:
    117
    Pisteet:
    73

17. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    LOL... Hyvin sanottu.

18. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Itse mutuilisin, että 6300 ei ainakaan oleellisesti ole pullonkaula 7950:lle, jos ei niistä kaikista prossupainotteisimmista peleistä puhuta. Mutta mutua tosiaan, onko jotain revikkaa tai muuta perustetta, miksi 6300 rajoittaa mahdottomasti?

Mitä hintapolitiikkaan tulee, niin tässähän kasataan tonnin settiä (sis. käyttiksen) ja prossun vaihdon ideana oli vielä pudottaa hintaa entisestään. Tosin Mindfactoryssä 6300:n ja 8320:n hintaero näyttää olevan kolmisen kymppiä, joten tinkiminen prossusta ei varmaankaan kannata.

Tämä jätetään jatkossa pois. Typerää kun aikuiset ihmiset keuhkoavat ja provoavat täällä kuin edustaisivat tiettyä valmistajaa. Keskustellaan fiksusti tai ollaan hiljaa.

19. Aphe

Aphe Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Joo, rahaa tuossa prossun vaihtamisessa ei säästä juuri yhtään, joten se tuskin kannattaa, mutta näytönohjaimessa sitten vähän enemmän. Ja enemmänkin yritän tässä saada itselleni hahmotettua missä kohtaa menee se koneen "sweet spot" rahallisesti. Mikä tarjoaa parhaan vastineen rahoilleni ja vielä suoriutuu vaadittavasta käytöstä niin, että suorituskykyyn voi olla vielä tyytyväinen. Tonnin budjetin määrittelin vain siksi, että se kertoo ainakin jonkun ehdottoman ylärajan, mutta se ei tarkoita, ettenkö voisi kasata vaikka 600euron konetta jos se suoriutuu asettamistani vaatimuksista riittävän hyvin.

Minulla ainakin on täysin hämärän peitossa korttien keskinäiset voimasuhteet ja vaikka lueskelen arvosteluita, ei ne minulle kerro kovinkaan hyvin mitä eri korteilla käytännössä tekee. En esimerkiksi osaa hahmottaa, pärjääkö joku 150euron HD 7870 (vai onko se tuon hintaluokan kortti 7850) nykypeleissä ok tasolla vai ei. HD 7950 kortista kertomasi perusteella voisin päätellä, että kyseinen kortti (HD 7870) on ollut 6kk sitten sitä hinta-laatu-suhteeltaan optimaalisinta aluetta, vai kuinka?

Olisiko joku esimerkiksi halukas kasaamaan tuolta Mindfactoryn sivuilta esimerkkipaketin koneesta, millä tulee toimeen tällä hetkellä noilla aloitusviestissä asettamillani vaatimuksilla ilman, että annan mitään budjettiehdotusta? Leikitään vaikka, että budjetti on mahdollisimman alhainen. Tämä ihan mielenkiinnosta, että pääsee jollain tavalla kartalle nykytilanteesta.

Ja pidetään mielessä se, että pidän pelaamisesta silloin tällöin, mutta minulla on siihen hyvin kasuaali suhde sekä todellisuudessa melko vähän aikaa. Minä en esimerkiksi odota koskaan mitään peliä kuin kuuta nousevaa, minun ei ole pakko saada niitä koskaan juuri julkaisupäivänä. Henkilökohtaisesti en voi ymmärtää, että joku menee jonottamaan Verkkokaupan myymälään ilta yhdeksältä, että saa pelin varmasti ensimmäisten joukossa. Ja jos minun kone imloittaisi jonain päivänä että syystä N en voi pelata pelejäni kuukauteen, tekisin vain jotain muuta :).

Olen pärjännyt PS3:n kanssa todella hyvin ja koneen virkkaa on hoitanut jo seitsemän vuotta vanha iMac jolla olen pelannut civilizationia jne. Syy, miksi olen siirtymässä pois konsolipelaamisesta on ehkä se, että pelaamisen vähyyden takia en ole koko konsolipelaamiseaikana tottunut fps peleissä tattiohjaukseen. Mikään muu ei pleikkarissa ole ärsyttänyt.

Tuli melko pitkä viesti ja olen pahoillani jos joku ei jaksa lukea sitä kokonaan (no en ole, ihan sama minulle :D), mutta aloitusviestistä ei ehkä kaikille avaudu nämä selittämieni asioiden prioriteetit syystä, että verbaaliset taitoni ovat vain rajalliset.

Viimeksi muokattu: 25.09.2013
  20. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    OT:
    Katsos heti kävi Axu_ pilliin kiinni, luulin jo ettei täällä ole modeja. Jos viesteistäni 99,99% on asiaa. Samaa ei voi sanoa tästä Amd- leiristä joka saa suht vapaasti kompata toisiaan ja antaa väärääkin tietoa ja pyrkiä kaikin keinoin vähättelemään antamiani tietoja, silloin kun ei puhuta punaiseen leirin tuotteista.

Tässä samassa ketjussa on esim: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/965935/5901007
    Joka edustaa hyvin tämän punaisen leirin linjaa, ja on "todella" aikuismaista.
    Mulla ei olisi mitään tarvetta ollenkaan kommentoida asioita täällä, jos aina kerrottaisiin (varsinkin kun kysytään) hyviä puolia myös punaisen leirin ulkopuolisista tuotteista asiallisesti.

21. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Kommentti oli tarkoitettu kaikille osapuolille. Ei ricki79:n kommentti juuri parempi ole.
    Jos on erimieltä kuin joku muu, niin hyvä kirjoittakaa hyvä perustelu siitä miksi asia on eri tavalla älkääkä jankatko samaa ja menkö turhanpäiväisyyksiin.

Jatkot sitten vaikka tuonne AMD vs. Intel -ketjuun, niin tästäkin saadaan ehkä jotain järkevää. Näyttiksille voi perustaa oman vastaavaan, jos haluaa tunteitaan sinne purkaa.

Jaa tämä sivu