1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Pöytäkone n.1k€

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Powizard 22.01.2013.

  1. Powizard

    Powizard Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    power-age:n viestiin vielä vastaan, koska siinä minun ostokseni kannalta varsin tärkeää asiaa. Haluan korostaa että tietokoneet eivät ole minulle harrastus, vaan työväline. Minua ei kiinnosta kellottelu, osien jatkuva vaihtaminen tai muukaan säätäminen. Tarkoitus on hoitaa homma kerralla kuntoon ja sen jälkeen tehdä koneella töitä/viettää vapaa-aikaa. Nimenomaan power-agen kuvailemaa tietokone ahdistusta tahdon välttää, ja siksi osien täytyisi olla luotettavia ja hyvä laatuisia/hyvin yhteen sopivia.
    Koskaan ei voi tietenkään tietää minkälaisen maanantaikappaleen sitä saa käsiinsä ja se on sitten huonoa tuuria. Mutta mieluummin sitä yrittäisi minimoida tällaiset riskit jos mahdollista. Laitetaan se ASRock emokin nyt toistaiseksi harkintaan ja tutkitaan vielä vaihtoehtoja.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2013
  2.  
  3. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Powizard; ihastuttavaa jos luet viestejä ja myös itse selvität asioita.
    Emosta ; tuo Ext4 on hyvä lähtö sillä pärjää tämä olis se iso ja laadukas vaihtoehto:
    SSD:tä :ja:Molemmat on hyviä ja kokemusta mutta kallistuisin HyperX;ään
    Jos menet R4 koppaan, niin esim 2xkattoon ja 1xpohjaan:
     
  4. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Eli nyt kirkkain silmin olet ilmeisesti sitä mieltä että Extreme 4-m on jämäpaloista kasattua paskaa? Tottakai parhaimpiin emoihin valitaan parhaat osat. Niin ne tehdään kaikilla aloilla. Siltikään ei laiteta esim. perus Toyotaan 5000€ renkaita ja vanteita kun siinä vaan ei ole järkeä.
    Toisaalta vika on voinut olla siinä sun ulkoisessa kovalevyssä. Jotain epästandardia taustalla, niin eipä sitä kaikki emot tuosta vaan hyväksykkään. Asiat eivät ole aina yksinkertaisia.

    Yleisesti ottaen Asrock on saanut palutetta nykysin hyvästä hinta/laatu suhteesta ja emot ovat pääsääntöisesti saaneet erittäin hyvää palautetta testeistä/kuluttajilta. Asus on tekee kyllä päteviä tuotoksia, mutta kylmä tosiasia on se että kun ostat Asusin niin maksat merkistä.

    by the way, mulla meni puoli vuotta siihen kun sain nykyisen kokoonpanon täysin vakaaksi jokaisessa tilanteessa. Asusin lankku alla ja bios päivityksellä lopulta hommat korjaantui kokonaan. Pitäisikö sinun ja minun kokemusten perustaalla jättää kaikki Asrock ja Asus emot kauppaan.

    Ja vielä samat hullut emosuositukset jatkuu ja TAAS ilman perusteluita. Kerrotko selvällä suomen kielellä mitä kysyjä hyötyy tuosta 190€ emosta? Todellakin odotan sitä vastausta....
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2013
  5. Toniman92

    Toniman92 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    2,060
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No jos tuon yhe asrocki kokemuksia lukee nii ainakin tossa ASUS Prossa on varmistettu että se toimii enneku lähtee myyntiin, mitä harvemmin halvemmissa emoissa tehdään.

    Halvemmat emot vaa testataa että yks toimii, ja loput pistetää kasaa samallalailla ja lähetetää matkaa. Siks noita "pinnit paskana", "ei toimi" valituksia vähemmä esim. ASUS PREMIUM ja PRO laudoissa.

    Tuo extreme 4:kin on vielä aika halpalauta laadunvarmistuksen puolesta.

    Siis tommose perusteen itse keksin tuon ajajakon emo ehdotukselle.
     
  6. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Laatua , takuuta ja valmistajan tukea= jälkimarkkinointia, hintaa on mutta ei huijausta.
    Tuo emo sattuu olemaan tällä hetkellä yksi parhaista LGA1155-sarjan lankuista, ei ainut eikä halvin, muttei myöskään Pro3 ole se halvin vaikka täällä niin kuvitellaankin, voithan sinä hankkia esim tämmöisen:
    Mutta saat itse suositella romua minä en siihen ala.
     
  7. Powizard

    Powizard Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Älä ihastu, minulla on vaimo.


    Tuleva kone tällä hetkellä:

    16GB G.Skill Ares DDR3-1600 DIMM CL9 Dual Kit
    € 77,39

    ASRock Z77 Extreme4-M Intel Z77 So.1155 Dual Channel DDR3 mATX Retail
    € 92,20

    Intel Core i5 3570K 4x 3.40GHz So.1155 BOX
    € 196,45

    2048MB Asus Radeon HD 7870 DirectCU II TOP GHz Series Aktiv PCIe 3.0 x16 (Retail)
    € 223,31

    256GB OCZ Vertex 4 2.5" (6.4cm) SATA 6Gb/s MLC synchron (VTX4-25SAT3-256G)
    € 201,47

    600 Watt Corsair Builder Series Non-Modular 80+ Bronze
    € 58,85

    Asus DRW-24B5ST DVD-RW SATA 1.5Gb/s intern schwarz Bulk
    € 22,90

    Total
    € 877,47

    Kyllähän tosta tietysti äkkiä karsisi puolet muistista pois ja hieman halvempi SSD levy niin jo mahtuisi budjettiin kalliimpi emo. Varmasti kalliimpi on laadukkaampi ja virheitä on vähemmän, mutta täyden hyödyn saamiseen pitäisi olla hieman aktiivisempi tietokoneharrastaja. Eiköhän ASrockin emotkin suurimmaksi osaksi toimi niinkuin on tarkoituskin, muuten tuskin niin suosittuja olisivat.

    Uskoisin että paketti alkaa olemaan aika pitkälti kasassa, jossei nyt sitten jollakulla ole hyvin painavaa sanottavaa jonkin komponentin järkevyydestä.

    Kysymykseen prosessorin siilistä kukaan ei vastannut, mutta ehkäpä se oli hieman hölmö kysymys. Olisihan se aika erikoista jos ei prosessorin mukana tuleva jäähdytys olisi tarpeeksi normaali käyttöä varten.

    Edellä mainittuun listaan lisätään siis vielä pari tuuletinta ja joku n. satkun hintaluokan koppa. Ja toki käyttis. Sitten pitäisi olla kaikki tarvittava käsittääkseni kasassa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2013
  8. antsuk

    antsuk Regular member

    Liittynyt:
    09.01.2011
    Viestejä:
    492
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Virturi vaihtoon. Tuo Corsairi on sitä kuuluisaa pommisarjaa sekä överiwattinen. Ota tilalle joku mitä tässä ketjussa on suositeltu.

    Prossutuuletin tulee mukana, ja Intelin tapauksessa ei ole edes häiritsevän äänekäs.

    Z77 Pro3:n vertaaminen H61-sarjan emoon menee pahasti pieleen. Tottakai jos kallista kellotusemoa verrataan mainitsemaasi H61M-GS:n kanssa, niin ihan konkreettista ja näkyvää eroa tulee peruskäyttäjällekin.

    Mutta Z77 Pro3:n kanssa näin ei ole, mikäli vain Z77 Pro3:ssa liitännät riittää (ja peruskäytössä ne riittäävät). Ei minun nähdäkseni perskiven "halpisemojen", kuten Pro kolmosten, kanssa ole enää laatuongelmia ollut. Se on totta että takuu tuntuu Asuksella olevan vuoden verran pidempi.
     
  9. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Coolerista, pientä ei kannata hankkia, tässä mallia tasaiseen käyttöön:
    Powerista, lue Seasonic sivuilta, laatu maksaa:
    Jos lisäät paljon taustaohjelmia, niin silloin toimivampi :
    Jälkimarkkinointia; Asrock Pro3 ja Ext4-m välillä on melkoista eroa, suositelkaa vapaasti halvempaa, mutta älkää väittäkö sitä paremmaksi.
    Joka ketjuun 200-kellotusprossu ja loput roinaa, kyllä riittää, mutta mitä järkee.
     
  10. Lurluck

    Lurluck Active member

    Liittynyt:
    14.11.2010
    Viestejä:
    3,422
    Kiitokset:
    117
    Pisteet:
    73
    Halvoissa valmis vesijäähyissä ei ole mitään järkeä, ellei kotelo ole todella pieni...

    Powerissa et maksa laadusta vaan hyötysuhteesta , jossa on pieni ero...

    Jotenkin tuo Ultimate on aina kaikille koneille asentunut ja kummallisen aito siitä on tullut... (Ei kokemusta home edition versiosta)

    Asrock Ext4-m on Pro4 tasoa, hieman parempi. Mutta miks ottaa mATX, kun ATX extreme 3 on lähes saman hintainen , joka on huomattavasti parempi, kuin tuo ext4-m. Suomessa taas ext4-m ja ext4 samaa hintatasoa. Asrockin mATX emoista kellotukseen soveltuu vasta Fatal1ty Z77 -m, kaikissa muissa mATX malleissa on huono virransyöttö.

    Powizard Powizard Powizard

    Emoksi Asrock Z77 Extreme 3 Miks mATX emo, jos kopasta tulee ATX.

    Muistit ovat OK

    Prossu OK

    Näyttis turhaa maksaa kellotetusta noin paljoa.

    SSD

    Poweri Seasonic 520w tai Seasonic 520w Modular Modular = Saat turhat johdot irti powerista.

    DVD tässä pitäis olla riittävä

    Koteloksi Frantal Design R4 tai Bitfenix Ghost. R4 hieman paremmin pärjännyt testeissä tuossa oli juuri hetki sitten vertailua noista.

    Intelin vakio cooleri riittää, mutta hieman hiljaisemmaksi saat esim tällä True spirit 120
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2013
  11. Toniman92

    Toniman92 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    2,060
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Poweriks just joko Seasonic G Series, XFX 550W tai Super Flower Golden Green sarjalaisia.
     
  12. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Laaduntarkkailu on hyvin tärkeää perusemoissa suurien myyntimäärien takia. Jos yksi testataan ja 15 000 kappaletta on rikki niin ei se paljoa naurata. Kalliita emoja myydään vain vähän, valituksia ei siis voi tulla paljoa.
    Etkö osaa lukea? MITÄ KYSYJÄ HYÖTYY TUOSTA 190€ EMOSTA?

    Sigussa näkyy mun kone eikä sitä kyllä ole halpis osista kasattu. Sillä tosin ei ole mitään merkitystä suosittelujen kannalta mitä osia omasta koneesta löytyy. Osa suositukset menee AINA hintojen ja kysyjän tarpeiden mukaan. Tässä ketjussa olen suositellut extreme 4-m emoa.
    Suositukseni menee tälle.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2013
  13. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    ajaJakon viesti joka ketjussa tuntuu olevan, että laatu maksaa. Tottahan se on, mutta kun kommentointi jää siihen. Millä sitä laatua laitetaan koneeseen, jonka budjetti on alle tonnin? Ei millään, koska budjetti ei kestä sitä, että joka osa maksaa 250-500€ vaikka miten olisi laadukas.,

    Esimerkkinä juuri tuo prossukommentti. Pitääkö jokainen kone kasata joko i7 3770K:n ja 250€ kellotusemon ympärille tai sitten Celeronin ja halvimman H61-emon varaan, kun muuten setistä ei tule tasapainoista? Vai voisiko 3570K ja vaikka tuo parjattu Pro3 olla kuitenkin hyvä vaihtoehto, jos tarkoitus ei ole hakea nestetyppitynnyriä varastosta, vaan yksinkertaisesti koota tehokas pelikone 800 eurolla ilman äärimmilleen vietyjä kellotusmahdollisuuksia?

    Aloittajalle: Itsekin puollan Lurluckin pakettia. Ei parasta mahdollista high-endiä, mutta toimiva ja laadukas paketti järkevään hintaan.
     
  14. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Aloitusviestissä lukee, että konetta valitaan, itse kasataan ja osataan ihan itse päättää mistä maksetaan.
    Narinasta että kaikki on liian kallista, niin tässä vertailuhintaa kortista:
    Jos ei kerran edes katsota mitä linkistä löytyy on turhaa elvistellä, se on 550W G-sarjan modu.
    Kallein osa jonka olen pistänyt malliksi on i7 2700K, sekin sillä varauksella, että aloittajan ohjelmat ovat niin raskaat että 8-säikeisestä on hyötyä.
    800€ paketit pitäisi laittaa suosiolla AMD-komponenteistä, mutta kun ei sovi, ivy i5K ja Pro3 + Kingstonin halpakammat ja Merc Alpha, jos tuota arvostelee, täällä aletaan repimään pelihousuja ja esittämään liioittevaa tärkeilyä.
    Ja valmisvesijäähyt ON vaihtoehto, joskaan tuo R4 ei ole semmoiselle paras kuori.
    Asus V-PRO on malli helvetin hyvästä emosta, se että se on parempi kuin PRO3 on fakta.
    Näillä hinnoilla monet alkavat selailla EU-nettikauppoja jopa kiinan tarjouksia.
     
  15. Lurluck

    Lurluck Active member

    Liittynyt:
    14.11.2010
    Viestejä:
    3,422
    Kiitokset:
    117
    Pisteet:
    73
    Ethän sinä itsekkään katso noita linkkejäsi, sillä tuohan on non modular...

    Miks ostaa sairaan kallista ja sitten ei riitä rahat mihinkään järkevään. Kone on laadukas mutta heikko tehoinen ja tämä ei oikein mene jakeluun. Eriasia jos on varaa roiskia rahaa miten lystää...

    Yleinsä 2x kalliimpi tuote on myös parempi, miten voi edes verrata näitä kahta toisiinsa. Jos konetta ei kellota vaan käyttää perinteisesti, mitä hyötyä tuosta 2x kalliimmasta emosta on, ei mitään.

    Mikä idea on maksaa 100€ näyttiksen jäähystä ja 200€ näyttiksestä... Varsinkin kun tehokkaamman näyttiksen saa samalla rahalla ja yhtähyvällä jäähyllä . Ymmärrän tämän paljon paremmin, jos näyttis maksaa sen 400-500€...

    Juurikin näin!

     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2013
  16. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Valmisvesijäähyjen suosittelu kaverille joka ei edes kellota on suoraan sanottuna typerää.

    Kovasti kyllä suosittelet osia, mutta et edes itse tiedä miksi niitä kannattaisi ostaa. Hyvä esimerkki tuo emo juttu. Et keksi yhtäkään syytä, miksi kysyjän kannattaisi ostaa 190 euron emo. Siltikin suosittelet sitä.

    Se että joku osa on helvetin hyvä ei ole mikään perustelu. Tämä nimittäin ei ole kilpailu siitä kuka ehdottaa parhaimpia ja kalleimpia osia. Ideana on neuvoa sellaisia osia mitä kysyjä TARVITSEE BUDJETTI huomioiden...
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2013
  17. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Alkaa menemään lievästi ohi aloittajan paketista, mutta jukuripäille pitää vääntää.
    linkkasin i7 Xeon mallin ja esityksen,että siihen riittäisi pehmeämpi emo. AP valitsi i5K kellotuspelin, nyt alkoi kauhea poru ettei tuota saa kellottaa, eikä siihen voi ehdottaa kellotuskelpoista emoa tai jäähyä, mikä perustelu tuommoinen sitten onkaan.
    Mikähän lienee sivuston virallinen linjaus yli satasen osiin?
    Jo kertaalleen linkattua vertausta, Saksa :Suomi .Kumpihan nyt maksaa sen satasen enemmän. Edelleen tuo Seasonic G 550W on MODU, koska tuota sarjaa ei tehdä kiinteänä.
    Jos näistä minun linkeistäni kasaa koneen se ei taatusti ole HEIKKOtehoinen, mutta kallis kylläkin.
    Koska eräillä hirtti gramafoni tuohon 190€ hintaan, voinen huomauttaa, että se oli mallina vaihtoehdosta Asrock Ext4 (110€) emolle, jos ja kun AP tekee oman aikuisen valintansa, mitä te siitä vikisette.
    Täällä tuntuu vallitsevan trendi jossa tietyistä kaupoista tai vakio romppeista poikkeminen onkin pannaan julistamisen aihe.
    Mitä tulee lukukykyyn ja ymmärryksen hämäryyteen en näillä näkymillä ole ainoa.
     
  18. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,749
    Kiitokset:
    150
    Pisteet:
    93
    Kyllä pitäis riittää normaali käytössä hyvin vaikka toi IvyB. onkin pikkasen lämpösempi kun SandyB. omassa sandyssa ainakin riittää, normi käytössä pikkasen melua on enempi kun jollakin extreme coolerilla kun prossu on enempi käytössä.

    Mutta ei kuitenkaan mitään sanottavasti, eli et tarvii mitään erikoista cooleria tuski edes pienillä kelloilla ajettaessa tarvisit, AMD.n vakiocoolerit oma lukunsa meluntuotossa, riitää niidenkin teho AMD.n prossuille joiden mukana tulevat.

    Eiköhän tuosta löydy lopullinen vastaus cooleri kysymykseen http://muropaketti.com/artikkelit/prosessorit/intel-core-i7-3770k-core-i5-3570k-ivy-bridge
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2013
  19. Powizard

    Powizard Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jokaisen täytyy tietää oma budjettinsa ja tehdä sen rajoissa parhaita mahdollisia päätöksiä. Päätöksen minulle sopivasta paketista voin tehdä ainoastaan minä itse. Toisaalta taas minulla ei riitä tietoa optimaalisten päätösten tekemiseen. Näiden asioiden parissa voisi viettää kymmeniä tunteja ja siltikin tietomäärä olisi puuttellinen. Minulle ei yksinkertaisesti ole perusteltua käyttää kymmeniä tunteja, koska kyseessä on n.1k€ sijoitus ja sillä saatavan hyödyn maksimointi. Itseasiassa olen jo tässä vaiheessa todennäköisesti käyttänyt tähän projektiin aikaa sen verran, että olisin päässyt samaan lopputulokseen helpommalla tavalla tilaamalla kasatun masiinan Jimmm´sistä hintaan 1500€ ja käyttänyt tämän ajan johonkin muuhun. Noh, onneksi elämä ei ole pelkkää rahaa ja hyödyn maksimointia, on tämä oikeastaan ollut varsin mukavaakin, vaikkei minusta sen totisempaa tietokoneharrastajaa tulisikaan.

    Yksi asia on joka tapauksessa varma. Tulen arvostmaan tulevaa konettani aivan eri tavalla kuin Jimmm´sistä ostettua pakettia. Ja tiedän myös miksi arvostan sitä. Tästä kuuluu iso kiitos tämän ketjun keskustelun aloittajille, ja siihen osallistuneille.

    Ja höpinöiden kautta takaisin projektiin:

    Poweri vaihdetaan siis tähän:
    520 Watt Seasonic S12II Bronze Non-Modular 80+ Bronze
    € 58,36*
    En näe mitään syytä maksaa modularista. Isoon laatukoppaan ei liene vaikeuksia pistää nippusiteillä johdot jemmaan.

    Näyttis: Laittamallani näyttiksellä ja Lurluckin ehdotuksella hintaero oli 20€. Eikö valmiiksi kellotetulla tosiaan saa aikaseksi 10% hinnanlisäystä oikeuttavaa hyötyä? Otetaan tässä huomioon se, että minä en ala selvittämään miten vakiomalli kellotetaan itse. Tämä lienee osaavalle 3min homma, mutta osaamaton tiedonhakuineen päivineen käyttää varmasti ainakin sen tunnin. Tässä kohtaa taas maksan mieluummin 20€ kuin käytän aikaani. Eli kysymys yksinkertaistettuna: Maksaisitko sinä korttisi kellotuksesta 20€ jos itse kellottaminen ei olisi mahdollista?

    SSD: Pidän linkkaamani kortin. Koska en hanki HDD levyä ollenkaan, on extra 16gigaa tilaa jo jonkinarvoinen lisäys. Lisäski linkkaamani kortti on ainakin specsien perusteella erittäin nopea, ja tämä on minun käyttössä tärkeä ominaisuus. Voi olla että tämä SSD on lievä overkill, mutta olkoon.

    DVD vaihtuu Lurluckin ehdotukseen, sitä käytän windowsin asennukseen ja... ehkä johonkin joskus. Tai en. En tiedä vielä.

    Erillistä cooleria tuskin hankin, en näe siihen syytä ainakaan aluksi. Äänitaso ei häiritse, kunhan lämmöt pysyy kurissa. Power_agen linkistä löytyi hyvää tietoa miten toimia jos tuntuu että lämpenee liikaa.

    Muistit ja prossu oli ok, hyvä.

    Emo: Tämä on selkeästi eniten keskustelua ja päänvaivaa aiheuttanut osa. Koska olen tuhlannut budjettini muualle, rahaa jää se satku tai vähän reilu tätä varten. Lopullinen valintani lienee ASrockin Extreme 3 tai Extreme 4, ja nimenomaan ATX versio, ei mATX. Toivottavasti tätä valintaa ei tarvitse katua.
     
  20. Toniman92

    Toniman92 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    2,060
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kannattaa ottaa tuo valmiiksi kellotettu, tehoero on kuiteki erotettavissa ja itse kellottamalla menee takuu pois, ja jos kortti lopettaa toimimise sillei ettet enää saa laskettua kelloja vakioille ja joudut lähettää takuusee nii sieltä tulee aika pikasee vastaus että korttia kellotettu, takuu ei voimassa.

    (Vielä enemmän jollei ole kokemusta raudasta).
     
  21. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Hyvä valinta.
    Maksamisessa on todennäköisesti järkeä. Tuolla näet tehoeron.
    http://muropaketti.com/artikkelit/n...-ii-top-xfx-r7870-black-edition-overclocked,3
    Reilu satanen on enemmän kuin riittävästi emoon rahaa kun saksanmaalta tilaa. Extreme 3 ja Extreme 4 ovat molemmat hyviä valintoja. Molemmat ovat hyviä "kellotusemoja" mikä suomeksi tarkoittaa sitä että laatu on enemmän kuin riittävää sinun käyttöösi.
    Tuolla vertailua emojen ominaisuuksista
    http://www.asrock.com/mb/compare.asp?SelectedModel=Z77+Extreme4&SelectedModel=Z77+Extreme3
    Extreme 4 on kyllä ehdottomasti ylihyvä kokoonpanoosi, mutta koska hintaa on 110€ niin ottaisin sen mieluummin. Tuossa tulee kuitenkin 10€ panostuksella laadukkaammat kondensaattorit, parempi virransyöttö, parempi äänipiiri jne.
     

Jaa tämä sivu