1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

MMORPG-yksityispalvelimet: laillisuus

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Liviski 08.01.2013.

  1. Liviski

    Liviski Member

    Liittynyt:
    08.01.2013
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moikka moi.

    Olen miettinyt seuraavaa:
    Mikäli laittaisin pystyyn palvelimen, joka pyörittäisi ns. "serveriemulaattoria", joka matkisi vaikkapa World of Warcraftin palvelimia ja sallisi trafiikin ko. pelin clientin ja palvelimen välillä, millaisiin lakiongelmiin voisin törmätä?

    Hypoteettisen suunnitelmani mukaan tahtoisin luoda World of Warcraft -palvelimen, joka sallisi samanlaisen pelikokemuksen kuin retail-palvelimet vuonna 2008 pelin ensimmäisen lisäosan aikaan.
    Pelin kehittäjän palvelimilla tätä vuoden 2008 sisältöä ei enää ole, joten joutuisin itse scriptaamaan ison osan pelin eventeistä (siksi sana emulaattori, näitä tosin löytyy puolivalmiina).

    Jos loisin projektille verkkosivut ja sallisin ihmisten pelata palvelimella ilmaiseksi käyttäen vanhaa, vuoden 2008 WOW-clientiä, olisiko pelkoa minkäänlaisista syytteistä? Entä jos en myöskään hyväksyisi lahjoituksia projektia varten, ja tekisin serverin säännöissä selväksi, että vain Blizzardilta ostetut clientit saavat yhdistää palvelimelleni?

    Anteeksi sekava viesti, mutta tällaista nyt kuitenkin. Kiitoskia, mikäli joku vaivautuu vastaamaan; en ole tästä aihealueestakaan ihan varma.
     
  2.  
  3. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Millä pystyt valvomaan clienttien alkuperää?
    Nämä niinkutsutut "private-serverit" ovat kaiken järjen mukaan laittomia, sillä loukkaat jo Blizzardin tekijäoikeuksia scriptaamalla itse heidän tuotteitaan.
     
  4. Liviski

    Liviski Member

    Liittynyt:
    08.01.2013
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Toki tiedostan tietyn tekijänoikeuksien vastaisuuden, mutta mietin, mistä niiden rikkojaa tällaisessa tapauksessa oikeasti voitaisiinkaan Suomen sisällä syyttää.

    Voisi kuvitella esimerkiksi, että sillä, ettei sitä sisältöä, jota palvelimelleni scriptaisin, ole enää saatavissa Blizzardin omilla palvelimilla, olisi jossakin määrin lieventävä vaikutus siihen, miten oikeus voisi tätä asiaa katsoa.

    Samoin se, ettei tällaisen palvelun pitäjä voisi mitenkään tehdä voittoa palvelulla, jota varten ei oteta edes lahjoituksia, varmastikin vaikuttaisi asian laitaan ainakin jotenkin, vai kuinka?

    Clienttien alkuperää ei tietenkään ole mahdollista selvittää, mutta ainakin tällä tehtäisiin selväksi, millaista periaatetta palvelu edustaisi. Eli ettei toivomus olisi niinkään kilpailla Blizzardin kanssa kuin säilyttää heidän pelistään tietty aikakausi.


    Toisaalta mietin myös, josko tällaisen palvelun vastaisia säännöksiä voisi kiertää esimerkiksi pyörittämällä palvelinta ulkomailta käsin.
     
  5. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tekijänoikeuslain rikkomisesta? Varastamisesta? Tai jotain sinnepäin.

    On sitä sisältöä saatavilla tai ei, ne on silti Blizzardin copyrightilla.

    Oletko ottanut huomioon esimerkiksi verkkosivujen mainokset, vote-pointit ym? Kaikki tulot eivät tuollaisissa tilanteissa tule lahjoituksista. Ja siinä kohtaa jos servereistäsi tulee suosittuja, ja jotkin käyttäjät ovat valmiita antamaan lahjoituksia, on kiusaus varmastikkin suuri.

    En ole lakia lukenut, mutta sellaisen kuvan olen saannut ettei näitä asioita periaatteella ja hyvällä tahdolla katsota läpi sormien.

    Jokainen private-serverillä pelaava käyttäjä on -1 maksava asiakas blizzardille


    Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että älä lähde yrittämään, ellet ole täysin varma mitä teet. Jos homma paisuukin suuremmaksi, onko sinulla varaa laajentaa servereitäsi? Jos saat suureahkon vakiopelaaja-joukon valmiina tukemaan sinua lahjoituksin, ja joudut taloudellisiin ongelmiin itse niin vieläkö sanoisit ei lahjoituksille?

    Tässäkin vielä vähän pureskeltavaa: http://www.gamepolitics.com/2010/08...rl-operating-wow-private-servers#.UO0am2_ZapA
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2013
  6. Liviski

    Liviski Member

    Liittynyt:
    08.01.2013
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voisin kuvitella, että mikäli tällaisessa tapauksessa jonkinlaisia oikeustoimia tavaramerkin omistajan puolelta tulisi, ne liittyisivät nimenomaan tekijänoikeuksiin, jos palvelusta ei ole veloitettu tai sitä varten ei ole hyväksytty lahjoituksia. Eikä vote pointienkaan käyttö ole pakollista.
    Toisaalta en ole mahdollisen syytteen eksaktista muodosta aivan varma, ja siksi tämän langan teinkin.
    Se on totta, mutta toisaalta on harkittava myös, miten Blizzard itse suhtautuu tällaisiin "legacy-palvelimiin". Mikäli kaupallista hyötyä ei tuoteta, Blizzardin kiinnostus ei välttämättä edes herää, mutta toisaalta myös haastaminen oikeudessa voisi olla tällä nojalla vaikeampaa.
    Kyllä olen, joskin korostan, että tilanne on hypoteettinen. Esimerkissäni kuitenkaan verkkosivuilla ei näytettäisi mainoksia, eikä palvelin myöskään käyttäisi votepointeja tms. mainostukseensa, vaan keräisi uusia käyttäjiä niin sanotun puskaradion kautta ja pitämällä serverin erikoisena siten, että se pyrkisi aina pitämään pelikokemuksen mahdollisimman retail-tyyppisenä kustomoidumman pelikokemuksen sijaan.
    Lienet oikeassa, mutta toisaalta palaan jälleen siihen, miten tällaisen mainitseminen saattaisi nostaa tavaramerkin omistajan kynnystä viedä asia oikeuteen tai puuttua siihen muillakaan tavoin.
    Tämä ei itse asiassa ole totta. Legacy-servereillä, jotka matkivat jotakin pelin mennyttä aikakautta, pelaavat henkilöt usein joko pelaavat myös retail-versiota saman aikaisesti tai eivät pelaisi pelin nykyistä versiota mistään hinnasta, mutta tahtovat nostalgisesti kokea aiemmin pelaamansa version uudelleen. Tämän voin sanoa kokemuksesta, ja koska olen itsekin isommalla tuttavaporukalla moista harrastanut.
    [/quote] Yksityispalvelimien maailman tunnen kyllä varsin hyvin, useamman vuoden kokemuksella (vaikken julkista palvelinta pyörittänyt olekaan). Tiedän, mille on kysyntää, ja uskon, että osaisin ennakoida trafiikin määrän suhteellisen hyvällä menestyksellä. Kiitos kuitenkin vastailustasi. Toden totta, tahdon tässä vain saada paremman kuvan mahdollisista riskeistä ja riskitilanteiden toteutuessa tarvittavista toimenpiteistä.
    Tuosta esimerkkitapauksestasi, Blizzard tosiaan on haastanut joitankin palvelimenpitäjiä isoista rahasummista oikeuteen, mutta käsittääkseni kaikissa tapauksissa palvelimen ylläpitäjä on käärinyt jollakin tavalla voittoja tästä. Mikäli löytyisi todisteita siitä, että myös non-profit-palvelimia olisi haastettu, olisi niistä mukava lukea.
     

Jaa tämä sivu