1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ensimmäistä pelikonetta kokoamassa, vinkkejä kiitos!

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi jiipson 08.12.2012.

  1. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Morjens! Ois aika päivittää vanhaa romua uuteen myllyyn ja tällä kertaa ois tarkotus rakentaa, enemmin kuin ostaa mitään pakettia. Mutta kun itse kerran olen täydellisen uuno tässä aiheessa, niin tulin kysymään viisauttanne.

    Budjetti: 600-800€
    Tarvitsetko kasauksen?: Tarvitten
    Sisältyykö käyttöjärjestelmä budjettiin?: Löytyypi omasta takaa
    Käyttötarkoitus: Pelailu; Far Cry 3, AC3, The War Z yms fps ja rpg:t
    Aiotko kellottaa?: En
    Mitä on jo valmiina?: Chieftecin SmartPower 500W virtalähde ja HD6850 näyttis
    Optinen asema(DVD/Bluray/ei tarvi): Bluray
    Koneen koko(ATX/mATX/mITX): ATX eli ihan normaali tornikotelo
    Muuta huomioitavaa:
    -Tilaan mielelään jimmsiltä, sillä liikekkin on tossa lähellä ni pystyy noutamaan.
    -Tavoitteena ei ole mikään miljoonan oravannahan jumalkone, vaan lähinnä n. +60 framea sekunttiin hyvillä asetuksilla pelissä kun pelissä.
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  2.  
  3. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Siis, sulla on osia ennestään, mutta tarvitset kasauksen ?
    Nyt en ymmärrä miksi kasaus olisi järkevää, kun asennat kuitenkin ostia siihen itse ?

    Anyway tässä All-In-One setti ilman käyttöjärjestelmää (kai se on Windows 7 joka sulta löytyy ?)

    [​IMG]

    Jos haluat sen maksavan vähemmän, jätä SSD asema pois.

    *edit*
    Blueray unohtu, eli vaihda DVD asema tähän:
    http://www.systemastore.fi/product_info.php?cPath=1_12_510&products_id=36394
    Loppusummaks tolla asemalla tulee 812.61 euroa
    Tulee varastoon ylihuomenna, eli 10.12
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  4. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis minulta löytyy tuo näyttis ja virtalähde mitkä ovat suhteellisen uusia ja näyttiskin ihan kelpo, niin en näe mitään järkeä lähteä ostamaan uusia. Mutta kyllä minä sen kasauksen silti tarvin koska itse en osaa. Mahtaakohan esim Jimmsillä onnistua sellainen että jos tilauksen yhteydessä käyn toimittamassa sinne nuo komponentit ja ne lyö ne siinä samalla kiinni?

    Ja juu seiska löytyy.
     
  5. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Valmiina olevat osat voi tietty tiputtaa tuosta listasta ja panostaa halutessasi Intelin prossuun tai koteloon.

    Tuollaista kasaussysteemiä on joissain ketjuissa ihmetelty, mutta faktaa en ole mistään kuullut. Epäilen vähän, että onnistuu. Itse en ainakaan lähtisi takuujuttujen takia laittamaan asiakkaan omia osia kasattavaan pakettiin. Aina voi tietty kysyä kaupasta suoraan.
     
  6. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

    Edit: tuo prosessori on AM2+/AM3 kannalle ja emolevy AM3+, onko ne yhteensopivia? :eek:
     
  7. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    On. AM3+-kantaan käyvät sekä AM3- että AM3+-prossut.
     
  8. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    No en usko että vanhoja osia siihen kasaavat takuun vuoksi, ja kuten aiemmin Axu sanoi takuu tulee heidän esteeksi. Siksi uudet osat.

    Lisäksi poweri on laadukkaampi, sekä näyttis tehokkaampi, siksi uudet osat.

    Mainitsit myös että haluat 60fps mahdollisimman useassa pelissä, siksi uudet osat.

    *edit*
    Jimss veloittaa 79e kasauksesta, oletko varma että haluat maksaa tämän ?
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  9. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no ei sen välttämättä tarvi jimms olla, ajattelin vain että kun se tossa lähellä on, enkä ole itse koskaan tuollaista SystemaStorea käyttänyt.

    Poweri laadukkaampi: Oman ymmärrykseni mukaan powerilla ei ole väliä kunhan siinä riittää höpö. ja tuossa sinun ehdottamassa ei ole kuin 50W enemmän? Saatan toki olla väärässäkin, korjatkaa ihmeessä jos näin on.

    Mahtaakohan liike kasata koneen muuten kuntoon lukuunottamatta poweria/näyttistä? Jos asentais ne sitten myöhemmin itse.
    Ps. harkitsen vielä sitä uutta näyttistä/poweria.
     
  10. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Laadukkaampi poweri ei anna esimerkiksi virtapiikkiä läpi, jos powerisi rikkoontuu taikka salama iskee taloon. Tällöin roskapoweri päästää piikin läpi, ja rikkoo muita osia mukanaan.

    Toinen juttu on hyötysuhde, onko Chieftec 80+ hyötysuhteella ? Jo pelkästään tämä ratkaisee siitä "höpöhstä" eniten, sillä 500W 80+ hyötysuhteella on parempi kuin 600W poweri ilman hyötysuhdetta.

    No voi ne sen rakentaa valmiiks, mutten usko että antaa sille takuuta. Ainakaan mä en kasais takuun kanssa yhtään konetta, jos tietäisin että asiakas menee itse roplaamaan sinne kasauksen jälkeen. Toinen vaihtoehto on se mistä aiemmin puhuttiin, että antaisit käytettyjä osia joille kasaajan pitäs antaa takuu myöskin. Kasaustakuu sisältää siis koko konepaketin kasauksen.
     
  11. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Hertsi leidi sentään, jos tiedät miltä ne osat näyttävät ja miten ne toimivat, eikun ohjeita lukemaan=> rauhallista huolellisuutta ja hop, kone on kasassa ja toimii.
    Kasaus on itseasiassa melko helppoo noiten sopivien osien tilaaminen ja win+ajuri-asennukset on hankalampia, eli jos noi sujuu, niin kasauskin onnistuu.
    Chieftec on vähän laatua ja HD6850 pikkusen pieni, mutta jos ne on ehjät, OK
    Mutta noilla budjeteilla se on Phenomi, osta hyvä emo=> tulevaisuudessa joku iso Vishera.
     
  12. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo kyllä käy järkeensä.

    En ainakaan löytänyt mistään leimaa tai muutakaan että ois 80+.

    Mitens toi SystemaStoren kasauspalvelu, sisältääkö se emolevyn BIOS:in päivityksen, sekä käynnistys- ja muistitestit, niinku Jimmsillä? Vai pitääkö ottaa erikseen?

    Saattaa olla että ihan järkyttävällä onnella ja keskittymisellä saisinkin koneen itse kasattua, mutta multa puuttuu tila, aika ja työkalut sellaseen. Olenhan mä itse jonkun näyttiksen vaihtanut kun se ei ole muuta kuin palikkaa irti ja palikkaa kiinni (kaveri kyllä jeesas ajureissa ym.), mutta jos pitäis alkaa jotain prosessoriakin tahnaileen emolevyihin yms. niin itse ainakin maksan mielelläni sen muutaman kympin jos joku ammattilainen sen tekee (ja ottaa kaikenlisäksi vuodeksi vastuun itselleen)
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  13. Toniman92

    Toniman92 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    2,060
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    emolevyn bios päivityshä o turha tehä jos kone pelaa..
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  14. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Mihin tarvitset biospäivitystä ? Konees ei toimi yhtään sen paremmin, oli bios päivitetty tai ei. Ja varmasti testaavat lähteekö käyntiin, ja vaikkei lähtisi niin juuri sen takia takuu on olemassa.
     
  15. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Selvä, itsehhän en tiedä *****n vertaa koko biosista, mutta luulin sen olevan jotenkin oleellinen. Hah..
     
  16. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Yleensä bios päivitetään silloin, kun esimerkiks vanhalle emolle julkastaan uus prosessori. Emo ei tunnista koko prossua, ennenkuin bios päivitetään ja vasta sitten homma toimii. Toi kyseinen emo on kuitenkin melkeempä tehty tolle prossulle, joten no problem. Tässä tapauksessa ei biospäivitystä tarvita ollenkaan.
     
  17. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aina oppii jotain uutta, kiitos tästä!

    Noni, nyt alkais pikkuhiljaa olemaa kaikki tarvittavat infot ja vinkit vastaanottimilla, mutta vielä yksi kysymys kaivertaa..

    Mikä on tämä SSD aseman tarkoitus ja tehtävä? Mitä se vaikuttaa jos sen jättää pois/ei jätä pois? Yritin itse vähän googleilla sitä, mutta ei keltanokka taaskaan mitään mistään tajunnut.
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  18. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    SSD on kiintolevy, toimii ihan samalla periaatteella kuin tavalliset kiintolevyt. Tekniikka on vaan kallista, joten siksi vain 180Gt asema maksaa lähemmäs 120 euroa. Vitsi on vaan siinä, että se on karkeesti 20 kertaa nopeampi kuin tavallinen kiintolevy.

    Jos asennat esimerkiksi windowsin sinne, niin huomaat että kaikki se ylimääräinen miettiminen jää pois. Kun käynnistät koneen, windows käynnistyy nopeammin sekä kaikki ohjelmat on nopeammin saatavilla. Ei enää käynnistyksen pitkää odottelua, eikä odottelua windowsiin kirjautumisen jälkeen että nettiselain aukeaa.

    Tän takia SSD on tosi jees. Jos asennat sinne pelejä, pelit vaan käynnistyy nopeammin, ei muuta. Pelit ei pyöri yhtään sen tehokkaammin oikeestaan. Voi tonne muutaman lempipelin silti asentaa jos näin haluaa.
     
  19. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Tosi nopea kovalevy. Kovo on nykykoneen hitain osa: Kun jotain käynnistetään (ihan käyttiksestä asti) eniten aikaa kuluu tiedon hakemiseen prossun käsitelväksi. SSD siis nopeuttaa kaikkea mitä sille asennetaan ja mitä siltä ajetaan. Yleensä sinne asennetaan siis käyttöjärjestelmä, työpöytäsoftat ja ehkä pari peliä, joita eniten pelaa tai muut ohjelmat joita useimmiten käyttää.

    Jos käytät vanhaa näyttistä ja poweria (joka mielestäni ajaa kyllä asiansa, vaikkei mikään huippu olekaan), niin voit panostaa vaikka Systemastoren Intelin tarjouslevyyn: http://www.systemastore.fi/product_info.php?products_id=78095
    SSD:stä olisi pitäny mainita jo aiemmin, mutta unohtui. Selkeästi konkreettisin vaikutus mitä satasella nykykoneeseen saa. :)

    E: Ratcon oli haukkana ja ehti ensin. :D
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2012
  20. jiipson

    jiipson Regular member

    Liittynyt:
    08.12.2012
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuullostaa ihan mehukkaalta investoinnilta. Eiköhän näillä eväillä päästä etiäppäin! Thanks kaikki, varsinki RatCon, iso plussa sulle!
     
  21. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Jep, esimerkiks tossa bootataan koneella joss Win7 SSD kovalevyllä:
    https://www.youtube.com/watch?v=RJWKxUkG8Hk
     

Jaa tämä sivu