1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kone ei käynnisty (Chainloader /bootmgr - errori)

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Ekstaasi 19.11.2012.

  1. Ekstaasi

    Ekstaasi Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2009
    Viestejä:
    210
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kasasin tässä äsken serkulle uuden koneen ja eipä oikein tahdo toimia. Käytössä on mun vanhat osat(listaan ne tonne alas), paitsi että hänellä oli oma kovalevy(ikivanha Seagate 250gb, jossa pitäisi olla Windows 7).

    Kone käynnistyy, tuulettimet pyörii ja kovo murisee.. Kaiken pitäisi olla kunnossa.
    Kuitenkin, aloitusikkunan sekä BIOSin jälkeen kun winukan pitäisi startata, tulee tämä errori:
    Chainloader /bootmgr, Error 15: file not found, press any key to continue....
    Näppäintä painamalla tulee punainen ikkuna(GRUB4DOS)?. Yritin jo googlettaa, mutta tuloksetta. Kaikki vastaukset viittaa Linuxiin?

    Mitä tämä tarkoittaa ja mistä tämä johtuu? Villi veikkaus, että kovo on p*skana? En viitsi omaa kovoa pistää kiinni ja kokeilla, jos vika ei olekkaan siinä vaan jossain muualla niin menee sekin rikki..

    Eli osat ovat:
    - Emolevystä ei mitään muistikuvaa, vanha se ainakin on
    - Intel Core 2 Duo(3.0GHz)
    - nVidia GT440
    - Corator DS
    - BitFenix Merc Alpha

    Mulla oli tämä kyseinen kokoonpano noin 2kk takasin ja toimi silloin ongelmitta. Tosin silloin oli eri kovo sekä näyttis. Missä vika??

    EDIT: Kokeilin nyt kuitenkin omaa kovoa serkun koneeseen. Ja yllätys yllätys se toimii. Eli ei muuta kun uutta kovoa tilaukseen...
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2012
  2.  
  3. Kuupola

    Kuupola Regular member

    Liittynyt:
    13.12.2010
    Viestejä:
    956
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kovon formatointi?
     
  4. Ekstaasi

    Ekstaasi Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2009
    Viestejä:
    210
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Täytyy kokeilla jos toimis mun koneessa..
     
  5. hynkkis

    hynkkis Regular member

    Liittynyt:
    30.12.2009
    Viestejä:
    392
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    vaikka siellä kovalevyllä nyt sattuisikin olemaan joku windows, niin yleensä se windows kyllä asennetaan siihen koneeseen ja kokoonpanoon joka on kyseessä, ei niin että asennat kovalevyn jossa on windows. satunnaisesta koneesta napattu kovalevy jossa on joku käyttöjärjestelmä toimii 100% hyvin harvoin. asentakaa se windows uudelleen suosiolla.
    edit: tai siis kovalevy toimii, mutta ei se windows.
     
    Viimeksi muokattu: 19.11.2012
  6. Ekstaasi

    Ekstaasi Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2009
    Viestejä:
    210
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Eipä taida kovokaan toimia.. Mun kone ei ainakaan tunnista/löydä sitä. BIOSissa kyllä näkyy olevan..
     

Jaa tämä sivu