1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Emolevyn chipset ajurit/ Kone kaatuu satunnaisesti

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi jozoo 19.02.2012.

  1. jozoo

    jozoo Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Hei
    Käyttöjärjeselmtäni on Windows home premium 7 64Bit.
    Yritän korjata tietokoneeni tilttailuongelmaa. Olen yrittänyt ladata asuksen sivuilta chipset ajureita :Version 9.2.0.1015 link.
    Latasin chipset osiosta tämän tiedoston ja yritin asentaa sitä. Ruudulle tulee viesti että nykyinen ohjelmaversiosi on Version 9.2.0.1021. Haluatko varmasti korvata nykyisen ohjelmiston vanhemmalla versiolla?

    Olen vähän hämmentynyt kun asuksen sivuilla ei olekkaan uusimpia ajureita? Mistä sitten olen saanut nuo Version 9.2.0.1021 ajurit? Siitä emolevyn cd-ltäkö? Miten vuoden vanhalla cd-llä voi olla uudemmat ajurit kuin netissä?
    Olen juuri formatoinut koneen ja asentanut ajurit vain mukana tulleelta cd-levyltä. Eli lataileeko koneeni automaattisesti ajureita?

    Eli miksi tuolla sivuilla on vanhat ajurit? Miten voin varmistaa että minulla on uusimmat ajurit? Onko jokin helppo tapa varmistaa että kaikki koneen ajurit ovat ajantasalla?
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2012
  2.  
  3. Make_72

    Make_72 Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2007
    Viestejä:
    1,666
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Veikkaisin että sun windows on päivityksien mukana päivittänyt noi piirisarjan ajurit,intel on näköjään tehnyt tuon päivityksen noihin Version 9.2.0.1021 ajureihin jo melkein vuosi sitten,miksi asus ei sitten ole laittanut sivuilleen noita uusia versioita,siihen en osaa vastata.
    mutta jos kone ei toimi kunnolla niin asentaisin noi asuksen sivuilla olevat ajurit takaisin,mut jos toimii niin antaisin olla noi Version 9.2.0.1021 ajurit.
    kuten vastasin jo niin windows asentaa joitain ajureita päivityksien mukana,yleensä ne ovat kylläkin valinnaisia päivityksiä,mut jos olet windowsia asentaessa valinnut et käytä suositeltuja päivityksiä niin silloin se asentaa noi piirisarjan ym. ajurit automaattisesti,mutta ajurit kannattaa asentaa valmistajan sivuilta,windowsin asentamat eivät ole välttämättä uusinpia tai se ei löydä läheskään kaikkia.
     
  4. jozoo

    jozoo Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kiitos selkeästä vastauksesta. Asensin ne vanhemmat ajurit, mutta vieläkin kone tuntuu olevan sekaisin. Koneeni siis tilttailee satunnaisesti. Välillä ruutu pimenee hetkeksi ja sitten tulee viesti että näytönohjain ei ole vastannut vähään aikaan mutta palautui. Yleensä pian sen jälkeen kone kaatuu kokonaan bluescreeniin tai kone vain jähmettyy. Sen jälkeen kone ei välttämättä käynnisty kunnolla. Näytöstä ei näy mitään ja kone sammuu kun hipaisee virtanäppäintä. tavallisestihan kone sammuu vain painamalla virtanappia pitkään pohjassa. Eli, vika ei ole vain esim näytön johdoissa vaan kone on sekaisin. Lopulta esim tunnin päästä kone käynnistyy kysyen haluanko käynnistää normaalisti vai vikasietotilassa. Tai sitten windowsin oma avusteinen käynnistys ottaa hallinnan ja tekee jotain tutkimuksia ja käynnistää koneen hallitusti. Tämänkin jälkeen kone voi kaata melko nopeasti. Kaatumiset eivät tunnu olevan yhteydessä kovaan rasitukseen vaan tapahtuvat jopa ennemmin videoita katsoessa tai netissä selatessa pelien sijaan.

    Olen yrittänyt noudattaa noita ohjeita http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/737-27116RadeonSeries-ATIKMDAGhasstoppedrespondingerrormessages.aspx mutta eivät ole auttaneet. Näytönohjaimen ajurit olen asentanut valitsemalla amd:n sivuilta drivers -> Desktop -> Radeon HD series -> hd series 6xxx PCIe -> windows 7 64 bit ja sieltä olen päätynyt tänne http://sites.amd.com/us/game/downlo...m/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.aspx[/url] ja olen ladannut ne. Olen myös käyttänyt autodetect and install ohjelmaa, mutta sekään ei auttanut.

    Eli uskon että vika on näytönohjaimessa, mutta ajurien uudelleenasennus ei auttanut, joten olen alkanut päivittää emolevyn ajureita parhaani mukaan. Vähän mietityttää lähettää tämä kone takuuhuoltoon, kun se ei takaa kuin raudan ongelmat. Takuu loppuu kuukauden päästä joten kohta pitää laitta kone pakettiin, jossen saa ratkaistua ongelmaa ennen sitä.

    1 x ASUS P8P67 LE B3 S1155 P67 DDR3 SATA6 USB3 FW ATX UUTUUS 129.00
    1 x PSU/High Current Gamer HCG-520 72.80
    1 x Store Kasaustakuu 1 v (ei sis. kasausta) 0.01
    1 x INTEL CORE I5-2500K 3.3G 6M LGA1155 BOX 200.40
    1 x TEAM GROUP 8GB (2x4GB) DDR3 1333 ELITE KIT KAMPANJA 75.00
    1 x Komponenttien kasaus ilman ohjelmien asennusta 25.00
    1 x OEM/Win Home Prem 7 64-bit Finnish 1pk 99.50
    1 x Fractal Define R3 Black Pearl ATX-kotelo, Musta UUTUUS 99.00
    1 x SAMSUNG F3 3.5" 1TB SATAII 32MB 7200rpm KAMPANJA 54.90
    1 x SONY OPTI 24X DVDRW DL BLACK SATA KAMPANJA 19.90
    1 x SAMSUNG 24"WIDE 16:9 BX2450 LED KAMPANJA 199.90
    1 x SCYTHE Mugen 2 rev B CPU-cooleri LGA775/1156/1366 AM3/AM2+/AM2 45.00
    1 x ASUS EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5 UUTUUS 259.00
     
  5. Make_72

    Make_72 Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2007
    Viestejä:
    1,666
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Oletko päivittänyt biossin ? tuosta LE mallista en ole varma,mutta ainakin pro mallissa oli biossin kanssa ongelmia ja ne korjaantuu bios päivityksellä.
    tarkista myös biossita et sulla on ahci mode tila päällä,se löytyy SATA configuration kohdasta,jos bios on uusin versio ja ahci tila päällä niin koitas laittaa OC tila päälle biossista eli siitä biossin etusivulta valitset sen oikeen puoleisen mittarin eli optimal mode.
    Tarkista myös koneen lämmöt esim. SpeedFanilla tai HWMonitorilla(ÄLÄ asenna sitä ask juttua),en kyllä usko lämpö ongelmiin,mutta kyllä ne kannattaa tarkistaa ettei ongelma vaan siitä johdu.

    voisit laittaa niistä BSoD sen kaatumis koodin eli Bug Check Code
    Täällä ohjeet miten saat ne näkyviin,sekä täällä ohjeet miten se BSoD jää näkyviin.
    laita myös jos siinä BSoD:ssa on merkintä jostain ajurista eli .sys päätteisestä tiedostosta tai jostakin muusta tiedostosta.
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2012
  6. jozoo

    jozoo Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kiitos taas hyvistä neuvoista.
    Olen päivittänyt Biosin tuohon:
    P8P67 LE BIOS 1104
    Improve system stability
    2011.11.16 update

    Tuo ohjelma näyttää tällä hetkellä 3 cräshiä jotka kaikki on aiheuttanut ajuri dxgkrnl.sys ja caused by address on kahdella viimeisellä kerralla ollut dxgkrnl.sys+5d000 ja crash address : ntoskrnl.exe+705c0 vanhimmassa caused by dxgkrnl.sys+5ccbc ja crash address ntoskrnl.exe+71d00

    Mitäs tämä sitten tarkoittaa? tuo äskeinen crash tapahtui sen jälkeen kun kaijuttimista ei kuulunut mitään kun yritin soittaa youtube videota ja irroitin tuon äänikaapelin emolevystä ja koitin vaihtaa sitä reikää. Yleensä tämä kone kaatuu milloin sitä sattuu huvittamaan, mutta välillä se tekee se kun esim ottaa nettipiuhan pois tai laittaa cd:n sisään tai ottaa näytön johdon pois. Välillä se taas katkaisee netin ja sitten kohta kaatuu. Eli siis kone kaatuu useita kertoja päivässä.

    Vaihdoin windowsin ohjauspaneelista virrankäyttötilan tehokkaaksi ja sitten tuotla biosista myös OC kohtaan ja achi mode oli jo päällä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2012
  7. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Ettei vaan olisi näytönohjain.

    Intelillä uusin ajuri tuolle emolevyn piirisarjalle näyttäisi olevan 9.3.0.1019 (12/4/2011) ihan näin btw :)

    EDIT: Täällä ilmoitetaan uusimmaksi versioksi 9.3.0.1020.

    Download Center: Intel® 6 Series Chipset

    Näytönohjaimen kanssa kannattaa vaikka tehdä niin, että asentaa sellaisen softan esim. kuin driver sweeper ja poistaa ne atin ajurit lisää/poista sovelluksesta tai ohjelmista. Käynnistää koneen uudestaan kun käsketään, menee vikasietotilaan, ajaa driver sweeperin, poistaa ATI Display Drivers, käynnistää koneen uudestaan normaalisti ja asentaa joko uusimman version atin ajureista tai sitten vähän vanhempaa revikkaa (HUOM! pre-bf3, nvidian leirissä samaa ropleemaa uusimpien beta-ajureiden kanssa).
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2012
  8. jozoo

    jozoo Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Windowsin uudelleen asentaminen varmaan korvaa tuon clean sweepin asentamisen? Siis vielä haluaisin selvennystä että miten asuksen omilla sivuilla ei olisi uusimpia päivityksiä heidän omiin tuotteisiinsa? Kannattaako minun ladata piirisarja-ajureita jotka ovat mahdollisesti tehty jollekin toiselle emolevyvalmistajalle? En tiedä siis mitä piiriajurit tekevät.
    Eli siis minun mielestäni koneen pitäisi toimia oikein asuksen sivuilta ladatuilla ajureilla. Ei kai systemastore voi väittä minulle että et ole ladannut uusimpia ajureita, kun ne eivät löydy asuksen sivuilta? Entä päivittääkö windows update automaattisesti noita? Jos päivittää niin pitäisikö minun estää se ja käyttää väkisin niitä mitä on asuksen sivuilla? Nyt kun näyttää siltä että homma ei toimi nillä mitkä minulla oli eikä niillä mitkä on asuksen sivuilla.

    Tavoitteeni on saada koneeni niin tyhjäksi kuin voin, mutta kuitenkin saada uusimmat ajurit. Haluan minimoida kaiken häiriön ja luoda sellaisen tilan jossa koneen pitäisi toimia täysin oikein myös systemastoren huollon mielestä. Eli että he eivät voi vedota että vika on softassa eikä raudassa ja takuu ei kata.

    Ajattelin tehdä näin
    1)asentaa windowsin uudelleen formatoiden levyt.
    2)asentaa emolevyn ajurit mukana tulleella cd:llä
    3)asentaa uusimmat ajurit näytönohjaimeen 6950 tuolta
    4) kokeilla saanko ongelman uusiutumaan näin. Jos saan niin lähetän huoltoon.

    Kysymyksiä herättää
    i) miten saan ongelman toistumaan? Yleensä se on syntynyt kun selaan netissä, eli vika voisi olla nettiselaimessa, mutta minusta ongelmia on tullut myös pelattaessa siten että nettiselain ei ole taustalla. No koitan keksiä jotain.

    ii)Lataanko asuksen sivuilta ajureita emolevyyni? ja jos lataan niin mitä.Esim chipset? Biosin olen päivittänyt uusimpaan. Se kuulemma säilyy samana vaikka formatoi koneen. Onko näin?
    iii)jos käytän internet exploreria ongelman esiin saamiseen päivitänkö sen uusimpaan? Varmaan joo. Samalla poistan laitteistokiihdytyksen asetuksista.
    iiii)Asennanko esim avastin vai riittääkö windowsin oma virustorjunta? Kyllä varmaan riittää.

    Jos vaiheiden 1-4 jälkeen kone vieläkin reistailee niin voiko systemastore todeta että vika on softassa, emme korvaa? Haluan siis välttää sen että kone on siellä 4 viikkoa huollossa ja minä maksan kuljetukset+par tuntia tutkimusta.
     
  9. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Kyllähän se sen korvaa. Ei vaan yleensä ole se ensimmäinen vaihtoehto mihin kannattaa tarttua. Yleensä viimeinen.
    Emolevyvalmistajat eivät yleensä tee emolevyillensä niitä piirejä. Emolevyvalmistajat ostavat periaatteessa eri valmistajilta komponentit, kasaavat ne yhteen ja tekevät ohjelmiston jolla tämä kokonaisuus toimii. Tässä tapauksessa northbridgen piirisarjan on valmistanut Intel ja he toki tarjoavat omilla sivuillaan omaan tuotteeseensa uusimmat ajurit. Asus on listannut sivuilleen ne Intelin ajurit jotka toimivat eivätkä ole välttämättä vaivautuneet testaamaan uudempia ajureita (jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä). Todennäköisesti johonkin toiseen emolevyyn, jossa on joko sama piirisarja tai saman piirisarjasukupolven toinen malli, löytyy nuo samat uusimmat intelin ajurit suoraan asuksen sivulta.
    Kyllä.
    Eivät voi väittää, mutta voivat toki ohjata tarpeen tullen piirin valmistajan sivuille. Saman tekisi myös Asus jos heiltä kysyt asiasta (kokemusta on). Windows Updateen menee ainakin osa, ellei kaikki WHQL-hyväksytyistä ajureista ja ne päivittyvät koneeseen automaattisesti tai valinnaisina päivityksinä. Joskus ne päivittyvät automaattisesti myös silloin kun käyttäjä tietää, että ajurit eivät toimi (nVidian piirisarja, MSI:n emolevy, tiedostojärjestelmä sekoaa täydellisesti, kokemusta on)
    Vika on 99% varmasti näytönohjaimen ajureissa tai itse näytönohjaimessa. Vika tuskin on piirisarjassa ellei se ylikuumene jostain syystä älyttömästi.
    3-kohtaan. Lataa vanhempi ajuri kuin uusin (vaikka 11.8?).
    i) Kuormita korttia (furmark, 3dmark, joku tekniikkademo) tai tee jotain laskennallisesti vaativaa sillä (esim. 1080p x264 DXVA).
    ii) Ajureita ei pitäisi edes tarvita ladata tai asentaa mistään cd:ltä, paitsi jos näkyy keltaisia huutomerkkejä laitehallinnassa.
    iii) Älä poista laitteistokiihdystystä käytöstä. Selaimen päivittäminen ei pakollista. Lataa adobe flash ja mene youtubeen katselemaan videoita.
    iiii) Ei tarvitse asentaa mitään virustorjuntaa heti. Siitä ei tosin haittaakaan ole.

    Voi.
     
  10. jozoo

    jozoo Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kiitos todella laajasta ja hyvästä vastauksesta. Oma kuvitelmani tuosta emolevyn ajureiden asentamisesta on se että cd:llä on kaikki ne ajurit mitä tarvitsen, vaikka ne ovatkin ehkä hiukan vanhoja. Hyvää on se että ne asentuvat näppärästi parilla klikkauksella. Eli ehdotat että lataan tuolta asuksen sivuilta kaikki ajurit itse yksitellen? No käyhän sekin. niinkuin sanoit että vika on aika varmasti näytönohjaimessa niin ei varmaan oo kovinkaan tärkeetä mitä tolle emolevylle teen.

    Mitä jos koneeni alkaa toimia vanhoilla näytönohjaimen ajureilla? Mitä se tarkoittaa? Onko kone rikki vai ei? sehän voi tarkoittaa sitä että en voi ikinä asentaa uusia ajureita kun ne eivät toimi. Kasaustakuu koneellee raukeaa 18.3. Onneksi näytönohjaimen takuu taitaa olla 3 vuotta että jos se alkaa reistailla myöhemmin niin voin lähettää suoraan asukselle. Postikulut on ainakin pienelle osalle pienemmät. Tosin se pitää ehkä lähettää ulkomaille.
     
  11. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Tarkoittaa sitä, että olet uusin jäsen nvidian ja amd:n ajurihelvetissä. Itse olen myös jäsen nVidian puolella. Kone ja näytönohjain toimivat todennäköisesti ihan oikein.
    Näinhän se on. Vika korjataan aikataululla tunnin päästä tai ei koskaan. Uusia ajureita pitäisi vaan koittaa kun ne julkaistaan ja jos ei toimi, niin vaihtaa sitten takaisin. nVidialla yritetään tosissaan tuota ongelmaa ratkaista ja nVidia onkin pyytänyt joitain käyttäjiä lähettämään koko keskusyksikkönsä heille ja he ovat sitä sitten testailleet.
    Takuu hoidetaan Suomessa joko liikkeen tai maahantuojan kanssa. Ei saisi maksaa mitään vaikka pitäisi ulkomaille lähetellä.
     
  12. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Ei ole ennenkuulumatonta että vanhemmat ajurit toimii paremmin kuin uudet. Niinkuin xbkrypt0n totesi:Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä. Ajureiden päivitys uusimpiin ei aina takaa sitä että kone toimii sukkelammin, aika usein tälläkin saitilla pohditaan ongelmaa jonka on nimenomaan tuonut uusin asennettu ajuri. Kumpi on sitten parempi vaihtoehto? kone toimii vakaasti vuoden vanhoilla ajureilla vai että sulla on uusimmat ajurit mutta kone työntää BSoD:a tunnin välein. Kokeile toista näyttistä ja jos pelittää niin sillon laitat rikkinäisen näyttiksen takuuhuoltoon ja saat uuden tilalle.
     
  13. jozoo

    jozoo Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2010
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kiitos taas hyvistä viesteistä. Asennan kaiken uusiksi vielä kerran ja katson kuinka käy. Jos ei sitten vieläkään toimi niin lähetän koneen huoltoon.
     
  14. FINginga

    FINginga Member

    Liittynyt:
    05.03.2012
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Et ole ilmoittanut miten kävi. Itellä samanlaisia ongelmia kuin kuvailit, kone kaatuilee silloin tällöin, erityisesti nettiä selaillessa. Itse vaihdoin näytönohjaimen ja käyttöjärjestelmän, mutta ongelma säilyy. Jos saat ongelman loppumaan voisit ilmoitella tänne.
     

Jaa tämä sivu