1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen täysi resetointi?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Minzey 20.01.2011.

  1. Minzey

    Minzey Member

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Koneessani on luultavammin jonkin sortin virus tms. No ei sillä väliä mikä siinä on, sillä haluan kerta kaikkiaan vaan pistää koko koneen uusiksi, eli vain tyhjentää koneen kaikesta mitä siellä on, ainakin lähtee kaikki virukset jne..

    Olen jo kopioinut kuvat, musiikit ja muut tärkeät tiedostoni ulkoiselle kiintolevylle, joten ei siis muutakun konetta tyhjentämään. Kysymys onkin että miten kone thjennetään itse? En haluaisi maksaa jollekkin liikkeelle sen tekemisestä, ilmaista se tuskin on?

    Koneen mukana ei tullut mitään asennuslevyjä vaan Windows Vista oli asennettuna suoraan koneeseen, kun luin <- tuolta että jollain käyttöjärjestelmän asennus levykkeellä saisi tehtyä tuon, mutta kun sellaista ei ole? Onko siis Anttilan vika joka koneen minulle myi, että paketissa levyä ei ollut vai voiko koneen resetoida ilman mitään levyjä? Tietenkin olisi siis hieno jos käyttöjärjestelmäni pysyisi koneella, mutta vaan tiedostot poistuisivat.

    Kiitos etukäteen vastaajille
     
  2.  
  3. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Pakettikoneen mukana pitäisi aina toimittaa ns. recovery-levy, jolla koneen saa palautettua tehdasasetuksiin, eli niin että siellä on vain puhdas Windows. Joissain koneissa levyn tekeminen on jätetty ostajan tehtäväksi ja kone ehdottaa levyn luomista yleensä ekalla käynnistyskerralla. Kolmas vaihtoehto on, että koneelle on luotu palautusosio, jonka voi ajaa käynnistyksen yhteydessä (heti käynnistyessä näytössä lukee jotakin "press F1 to boot recovery" tyylistä.

    Kun levyä ei ole olemassa, eikä sitä mahdollisesti voi edes koneelta luoda, on muutamia vaihtoehtoja. Periaatteessa voit käsittääkseni ladata täsmälleen saman version Vistasta torrenttina, koska lisenssi Windowseissa maksaa, ei asennusmedia. Pakettikonekäyttikset ovat kieltämättä toinen toistaan hassumpia, joten aktivointi ei satavarmasti onnistu. Toinen vaihtoehto on ottaa Anttilaan yhteyttä ja kysellä asennuslevyn perään. Tarkista myös josko koneellasi olisi valmis palautusosio.

    Muut asemat saat puhtaaksi kun alustat ne ennen käyttiksen uudelleen asentamista. Pelkkä alustus riittää, koska kone jää omaan käyttöön, joten päällekirjoitusta ei tarvitse tehdä. Virusongelma ei poistu, jos vain kaikki muut tiedostot poistaa. Kaikki varmuuskopiot tulee tietysti tarkastaa virusten varalta, sillä muuten puhdas kone saastuu taas kun siirrät valokuvat takaisin.

    E: Tässä vielä yksi ohje palautuslevyjen tekemiseen: http://www.brighthub.com/computing/windows-platform/articles/7050.aspx
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2011
  4. Minzey

    Minzey Member

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei, kiitos vastauksesta.

    Jos koneessa on virus se on jossain ohjelmassa, ei siis kuvissa tms. Vaan tullut jonkun ohjelman latauksen yhteydessä.

    Olen ihan varma että minulla on kaikki koneen mukana tulleet osat ja härpäkkeet samassa paikassa ja tarkisin monta kertaa ettei ohjeiden väliinkään se levy ole mennyt.

    Onnistuisiko vaan jotenkin manuaalisisti itse poistella kone tyhjäksi ja mistä saisi tiedot mitä ei missään nimessä saa poistaa?

    Jonkin aikaa sitten kun kone alkoi huomattavasti hidastelemaan ja takkuilemaan, poistelin asennettuja ohjelmia ohjauspaneelin ohjelmat ja toiminnot jutun kautta, josko siellä olisi ollut joku ohjelma joka tukkii konetta, mutta ei auttanut, tiedä sitten että jätinkö poistamatta jonkun ohjelman minkä luulin tärkeäksi. En siis todellakaan säkällä poistanut, vaan sellaisia joita tiedän että olen itse asennellut sinne.

    Yksi ohjelma mikä listassa häiritsee on joku Atheros Driver installation Program, en uskalla poistaa jos se on joku tärkeä, mutta en muista nähneeni sitä sillä ennemmin??

    Pitääpi ruveta nyt kaivamaan konetta josko se palautusosio olisi valmiina jossain.

    EDIT: Tajusin myös sen että enhän edes voi viedä konetta mihikään huoltoon, sillä kun kone on ollut jo kauan käyttökelvoton, niin se on maannut siellä sun täällä, ja olen kerran astunut jo sen päälle, minkä seurauksenä näyttöhän on rikki, mutta muuten kone toimii. Käytän itse sitä tällä hetkellä olohuoneessa TV:n avulla HDMI liittimellä. Tuskin mitkään liikkeet jaksaa sellasta että ne joutuu vielä liittää koneen erilliseen näyttöpäätteeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2011
  5. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Oletko muuten ajanut mitään virusskanneria läpi missään vaiheessa? Koneella tietysti on jokin antivirussofta?. Manuaalisesti et saa poistettua viruksen saastuttamia tiedostoja, ellei jokin virustorjunta sitä sitten osaa tehdä. Virus tunkee itsensä yleensä aina niin syvälle käyttikseen, että vakavammissa tapauksissa uudelleen asennus on ainoa vaihtoehto.

    Koneesi voi hidastella myös täysin omasta sotkuisuudestaan johtuen. Ohjelmien asentelu, poistaminen ja yleensäkin koneen käyttäminen (tietojen kirjoitus ja poistaminen kovalevyllä) hidastaa konetta ajan saatossa. Tähän auttavat CCleaner ja yms. ohjelmat jotka poistavat turhia väliaikaistiedostoja ja muuta roskaa tai sitten täysin puhdas käyttiksen uudelleen asennus.
     
  6. Minzey

    Minzey Member

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Koneessa on virustorjuntana AVG ilmaisohjelma. Se ei ole löytänyt mitään vikaa koneesta.

    Kone yleensä takkuaa pahiten kun avaa selaimen, ei väliä mikä selain, mutta nettiin ei kannata yrittää.

    Sitten se herjaa jostain windows live quicktime control host, joka lakkaa toimimasta(tulee yleensä esiin kun siirtää tiedostoja).

    Yleisesti ottaen olen pitänyt koneen järjestyksessä ja välttnyt asentelemasta/latailemasta mitään turhaa koneelle, joten en kyllä keksi muuta(helpompaa) vaihtoehtoa kun koko käyttiksen uudelleen asennus..

    Edit: Kone on himpun päälle vuoden vanha (Ostettu 05.09.2009, jos ihan oikein muistan)
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2011
  7. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
  8. Minzey

    Minzey Member

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hmm.. Voipi toimiakkin, kun tuolta katsoo, niin ihan kun HP Compaq koneessa ei edes tarvittaisi mitään levyä, joka selittäisi sen miksei sitä edes ollut mukana.
     
  9. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Taisin unohtaa mainita, että kyseessä yleensä on nimen omaan HP:n kone. Niitä on muutama tullut putsailtua omalta recovery-osiolta. Sitä en tiedä, voivatko virukset saastuttaa myös palautus tiedostot...
     
  10. Minzey

    Minzey Member

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Pitää koittaa ja katsoa kuinka käy. Hyvä minä taas kun en oo edes voinu sanoa mikä kone ollu kyseessä :p
     
  11. Minzey

    Minzey Member

    Liittynyt:
    20.04.2007
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eihän tämä nyt sitten toiminutkaan, tai olisi varmasti toiminut, mutta kun tuo näyttö on edelleen rikki, joten en näe mitä pitäisi painaa ja jostain kumman syystä kaikki muu näkyy TV:n näytöllä HDMI kaapelin avulla, mutta tuon ohjeen mukaan tuleva "recovery screen" näkyy vain tietokoneen omalla näytöllä...

    Taitaa olla koneen loppu nyt... Purkuun tai jotain, kun en viitti viedä näytön vaihtoon kun on kuitenkin toinenkin kone.
     
  12. raven0ak

    raven0ak Regular member

    Liittynyt:
    24.07.2010
    Viestejä:
    277
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On noita...otat vaan kunnollise persistent pöpön ni se saattaa osata mennä noihi recovery filuihi kii...ei kaikki noita ilkeimpii ole, mutta kyllä niitäkin on.
    Noi "hyvät" pöpöt juuriki on niitä kavereita, että ekana saastutetaa MBR...ja perässä joka ainut mahollinen filu mihin käsiksi pääsee, "backupiksi" (exet, recovery filut,yms)...ja sitte saaki siivota jonki aikaa.
     

Jaa tämä sivu