1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nettisivujen teko

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Timbe91 26.01.2010.

  1. Timbe91

    Timbe91 Regular member

    Liittynyt:
    19.08.2005
    Viestejä:
    348
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli hakusessa olisi ohjeet (mieluiten sopivan simppelit ja vaihe vaiheelta) ensimmäisten nettisivujen tekemiseen. Ajattelin tehdä ne ihan HTML:llä koodaamalla (vai kannattaako jotain muuta ohjelmointikieltä käyttää?) ja aikaisempaa kokemusta ei pahemmin ole, tosin koulussa olen tainnut jotain hyvin yksinkertaisia sivuja tehdä Javalla. Netistä on jotain ohjeita sattunut eteen, mutta suurin osa niistä on joltain kaisakeisarin ajalta.

    Lisäksi kiinnostaisi tietää, että mitä ohjelmia suosittelisitte esim. tuohon koodaukseen ja sivujen siirtämiseen palvelimelle?

    Onko suosituksia minne nettisivut kannattaisi sitten "uploadata" esim. freewebsiin,urli.net tms.? Ainakin näin aluksi joku ilmainen paikka olisi hyvä.
     
  2.  
  3. lakeeja95

    lakeeja95 Guest

    Abobe Dreamweaver Cs 4 on melko helppo käyttää... ei tarvii itse koodata.
    Itse aloitin juuri tekemään omia sivustojani ja en ole koskaan tehnyt MITÄÄN sivuja ennen ja olen nyt jo saanut 2h uurastuksen jälkeen ihan normi sivun pystyyn mutta nettiin en ole ladannut vielä.
     
  4. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Dreamweaver vaatii myös ymmärrystä koodista, vaikka sillä jotain sotkua saa aikaiseksi ymmärtämättäkin. XHTML ja CSS perusteet kannattaa opetella esim. W3C:n koulusta: http://www.w3schools.com/

    Sitten kun noi on hallussa niin siirtyy Javascriptiin ja sitten johonkin PHP, Rails ym juttuihin.

    Editorina voi käyttää esim. Crimson editoria: http://www.crimsoneditor.com/ tai ihan Windowsin notepadia. Macillä Smultron tai TextMate. Wordiä ei kannata käyttää.

    Palvelimelle voi siirtää WinSCP:llä tai Macillä Fugu tai CyberDuck.

    edit: Aluksi kannattaa tehdä sivuja vain "lokaalisti", eli avaat ne paikallisesti vain omalta koneeltasi. Sitten kun sivut näyttää hyviltä, niin siirrät ne johonkin serverille nettiin.
     
    Viimeksi muokattu: 26.01.2010
  5. Qraxo

    Qraxo Member

    Liittynyt:
    19.09.2006
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Windowsille myös Notepad++ on erittäin kätevä ohjelma. DW myös aika kallis muiden kuin ammattilaisten käyttöön(jos siis laillisesti hankittu).

    Edellä mainitut W3Schoolsin ohjeet myös meillä koulussa osittain käytössä. Etenkin XHTML osalta.
     
  6. weski

    weski Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2008
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 26.01.2010
  7. Timbe91

    Timbe91 Regular member

    Liittynyt:
    19.08.2005
    Viestejä:
    348
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos kaikille neuvoista! Pitää vilkaista noita sitten ajan kanssa.
     
  8. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tämä on vain oma mielipiteeni, mutta n.10v Dreamweaveriä käyttäneenä voisin sanoa sen opiskelun olevan nykyään aika turhaa. Se on hyvä melko staattisten sivujen tekoon, mutta ei oikein tue uudempia tekniikoita. Usein siis käy niin, että mitä enemmän opit eri tekniikoita, niin sitä turhemmaksi ja rajoittuneemmaksi alat kokemaan sen. Itse käytän nykyään TextMatea ja Emacsia, vaikka Dreamweaver on edelleen koneella.
     

Jaa tämä sivu