1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Acer:n biossin päivitys

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi M5M 23.01.2010.

  1. M5M

    M5M Member

    Liittynyt:
    13.06.2009
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tarkoitus on päivittää Acer TM7530 kannettavan bios uusimpaan versioon.

    Mutta kuinka ja millä sen tekisi? Olen päivittänyt kymmeniä biosseja pöytäkoneista käyttäen ide-väyläistä cd-asemaa sekä CDBurnerXP ohjelmalla tehtyä (2,88Mb) Win98 bootti cd:tä johon on lisätty uusin bios sekä päivitysohjelma.

    Kannettavassa tuo metodi ei toimikkaan koska cd-asema ja kovo ovat ilmeisesti s-ata väylässä jolloin Win98 bootti ei tunnista s-ata laitteita. Mikäli teen boottaavan cd:n NT/2000/XP asetuksilla tulee ilmoitus -I/O-device error- tms. Olen kokeillut vaihtaa biossista ide/achi asetusta mutta ei vaikutusta.

    Eli onko ainoa tapa biossin päivitykseen tehdä se usb-tikulla? Jonkun HP:n ohjelman olen aikoinana imuroinut jolla saisi usb-tikusta boottaavan mutta sekään ei ilmeisesti ole aivan yksinkertainen juttu (perustuu myös Win98:n?). Windowsissa flash:n suorittamisen voi unohtaa, yhden ainoan kerran ole sitä kokeillut kannettavassa...onneksi ohjelma jumiutui juuri ennenkuin se ehti tehdä muutoksia biossiin. Muutoin olisi 600-700euron kannettavasta tullut verkonpaino.
     
    Viimeksi muokattu: 23.01.2010
  2.  
  3. ugge

    ugge Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    1,146
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    Kun olet Acerin sivuilta ladannut uusimman Biossin niin flashaus onnistuu seuraavasti:

    [​IMG]

    Itse olen tehnyt kymmeniä flashauksia suoraan käyttiksessä enkä ole kertaakaan epäonistunut, tuuriako sitten lienee?
    Acerin läppäreihin myös useita Biosseja päivitellyt eikä ole ongelmia ollut.
     
    Viimeksi muokattu: 24.01.2010
  4. M5M

    M5M Member

    Liittynyt:
    13.06.2009
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Periaatteessa on aivan sama millä käyttöjärjestelmällä biossin päivityksen asentaa. Eroja tulee vain siinä kuinka vakaa käyttöjärjestelmä on. Tästä syystä asennan biossin päivityksen aina DOS tilassa, on kuitenkin hivenen vakaampi käyttöjärjestelmä kuin Vista joka tähän koneeseen on asennettu. Acerin sivuilta ladatussa päivityspaketissa on sekä DOS että WIN asennustiedostot joten molemmilla tavoilla asentaminen on mahdollista.

    Mutta jos jollakin olisi kokemusta biossin päivittämisestä kannettavassa usb-tikun avulla niin olisi kiva kuulla.
     
  5. M5M

    M5M Member

    Liittynyt:
    13.06.2009
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos jotakuta kiinnostaa niin nyt onnistuin päivittämään biossin Acerin TM7530 kannettavassa usb-tikun avulla DOS-tilassa.

    Tarvitsin pöytäkoneen jossa oli floppy-asema sekä -HP USB Storage Format Tool, V2.1.8- ohjelman. Ohjelma löytyi omista varmuuskopio varastoista, on tullut joskus imuroitua netistä. En tiedä miten nykyään ohjelmaa löytyy. Ohjelma on siis tarkoitettu USB-tikkujen alustamiseen ja siinä on myös vaihtoehto -crate a DOS startup disk-. Sitten vain osoitetaan paikka jossa 98/Me käynnistystiedostot ovat. Löysin varastoista 98/Me "pelastus"korppuja joissa tarvittavat käynnnistystiedostot olivat. Nämä tietysti kannattaa tallettaa tulevaisuutta varten kovalevylle tms. Lopuksi puretetut .exe ja .wph biostiedostot tikulle.

    Acerin läpppärin käynnistysvalikosta usb-boottaus ensimmäiseksi ja sitten käyntiin. Kone käynnistyy 98/Me dos tilaan ja sitten varmistetaan vain oikea komento xxxx.exe ja päivitys hoitaa loput.

    Toivottavasti tästä on hyötyä. Itse viime vuonna yritin löytää ko asiaan ratkaisun mutta en silloin onnistunut. Netistä löytyi kyllä juuri näitä vinkkejä mutta ei suomeksi ja kielitaito kun laittoi omat rajoitteet tiedon etsimiselle.

    Mutta kukin päivittäköön omalla tyylillään :)
     
  6. Smoke

    Smoke Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2006
    Viestejä:
    148
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Jaa tämä sivu