1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Apple iPhone 3G S vs. Nokia N97

Viestiketju Uutta puhelinta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Scottive 14.07.2009.

  1. Scottive

    Scottive Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tarvitsisin siis teidän apua näiden kahden välisessä vertailussa, koska olen laittamassa uutta puhelinta ja päädyin lopulta näihin kahteen vaihtoehtoon. Jos suosittelette jompaa kumpaa, niin voisitteko myös laittaa mukaan asialliset perustelut, että miksi tulisi valita kyseinen yms. Muitakin malleja voi toki ehdotella, mutta hinta ei saisi mennä hirveesti yli 600€.
     
  2.  
  3. Ibanez90

    Ibanez90 Regular member

    Liittynyt:
    17.09.2006
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ehdottomasti apple iphone

    +nopeampi
    +enemmän pelejä ohjelmia jne
    +app store ja itunes
    +käyttöliittymän helppous
    +kevyempi ja ohuempi

    +- tilaa saman verran

    Et varmasti tule katumaan iphonen ostamista. Mutta jos ostat nokian niin todennäköisesti tulet katumaan. ja älkää sanoko että kehun vain iphonea koska omistan sen. Olen testannut molempia.
     
  4. Scottive

    Scottive Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mietin tässä vain, että olisiko Nokian N79 tai N96 mitään vastusta tälle iPhonelle? Tulin tässä vähän miettineeksi, että onko järkeä sijoittaa 560€* puhelimeen.

    *Soneran hinta jos puhelimen maksaa kerralla ja valitsee 12kk sopimuksen.*
     
  5. Samriel

    Samriel Guest

    Itselläni on SonyEricssonin Xperia ja olen ollut tyytyväinen. toimintahäiriöitä ei ole ollut, käytettävyys on paljon parempi kun edellisessä nokiassani. Toki windows mobile ympäristössä on opettelemista, varsinkin symbianin jälkeen. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että puhelinholisti kun olen niin tuo uusi iphone himottaa minuakin. Sen itse valitsisin noista kahdesta.
     
  6. Tiimoo

    Tiimoo Regular member

    Liittynyt:
    22.07.2008
    Viestejä:
    660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omaan käyttööni sopisi paljon paremmin n97, ilman näppistä en tule toimeen. Ja N97 on tyylikkäämpi ulkoisesti. Ja onhan tuo uusi kosketusnäytöille muokattu käyttöjärjestelmä hieno.
     
  7. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    itellä oli 3 päivää Nokia N97 enkä pitänyt siitä vaikka vuodesta 1996 olen ollut nokia käyttäjä nokia N95 jälkee jäi nokia polkemaan tyhjää eikä saanut mitään mullistavaa ulos sitten N95 jälkeen

    varmaan jokaiselta löytyy tuttu jolla iphone 3G

    Mut kolme syytä miks en ota Iphone 3G tai sen uudempia versiota

    1 : Iphonessa ei ole kameraa onhan siinä se linsin reikä koristeena mut vga tason kuvat ei kiitos

    2: liian suljettu käyttöjärjestelmä

    3: monipuolisuuden puute

    olen kaverien omenoilla leikkinyt ne toimii hyvin ja on tosi hyvä näyttö vaikka Iponee saa paljon ohjelmia niin esim täältä saa sympianiin ilmaiseksi satoja enemmän

    sitten on Windows mobile puhelimet sellainen on HTC Cruisen muodossa windows mobilesta softasta ei mitään pahaa sanottavaa mut ne luurit jossa WM on niin eivät kiinostavia minulle

    esim Sony Ericsson Xperia X1 tutkailin pitkään mut huono kamera oli lopulta se miks en ostanut X1 on huonompi kuvan laatu kuin esim N95

    Nyt on Samsung omnia HD ollut jokin aikaa taskussa enkä ole yhtään pettynyt + N95 verraten tähän niin video kuvan laatu 100 parempi

    tässä pari valokuvaa kuva 1 -> kuva 2 -> kuva 3 ja tässä video kuva pätkä maxisi laadulla

    tosin jostain syystä näyttä reilusti huonommalta kuin kovalevyltä VLC tai MP11 katsottuna FLV netti toistimen heikkous kait tossa näkyy no yks lysti pääasa että koti koneella näkyy HD tasoinena
     
  8. Scottive

    Scottive Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tässä oli todella mainio esimerkki kattavasta vastauksesta. Kiitos! Tuo Omnia HD, vaan ylittää oman budjettini.Olette tyrmännyt molemmat ehdotukseni, joten taidan kokeilla tuota N95 ja katsoa miten sopii omiin tarpeisiini. Kakkos vaihtoehtona ois Nokia N79, joka suunnilleen vastaa tuota N95.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2009
  9. pietu_red

    pietu_red Regular member

    Liittynyt:
    13.01.2005
    Viestejä:
    117
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Riippuu ihan mitä puhelimella meinaat pääsiassa puuhata. Itse omistan iPhone 3G:n ja puhelinmyyjänä olen räplännyt aika kattavasti noksun ja samsungin malleja läpi. iPhone on löytänyt omaan taskuuni seuraavista syistä:

    +Miellyttävä käyttää
    +Hyvä musiikkisoitin
    +Nettiselain (Safari)
    +Gmail
    +Tuhansittain softia. Tietenkin on samoja, mutta löytyy varmasti omaan käyttöön sopiva.

    -Rajoitettu käytettävyys (saa korjattua jailbreakilla)
    -Huono akkukesto

    iLuurin 2mp kamera riittää hyvin ainakin itselleni, ja hyvissä valaistusolosuhteissa saa ok kuvia. Silloin tahtoo parempia kuvia ni on järkkäri mukana. En ole nyt kotona niin en voi laittaa luurilla ottamiani hyviä otoksia.

    Luuri toimii myös kun ajatus, jonka huomaa valikoita/kuvia selaamalla, kaikki liukuu niinkuin sormesi. Muiden valmistajien samat ominaisuudet eivät ole samalla tasolla vaikka rauta voi olla tehokkaampaa. Tietokoneen käyttäjänä tulee pakollakin sellanen olo, että jos kuva/liike nykii puhelimessa, jossain on vika. Eli applen ohjelmistosuunnittelu on yksinkertaisesti edelläkävijä käyttöliittymän suunnittelussa ja toteutuksessa.

    Siinä hieman omia ajatuksia.
     
  10. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tässähän kysyjä halusi vertailla iPhone 3G S versiota N97:n kanssa, eikä tuota nyt vielä myynnissä olevaa versiota. Kamerahan on uudessa 3mp autofocus, joka on selkeästi aikaisempaa parempi.

    Muitakin muutoksia on tullut kuten mms:t toimii vihdoinkin, copy-paste, videokuvaus, "push-notifications" (oisko ollu tolla nimellä), huomattavasti N97 nopeampi prosessori ym.

    En itse ole aikaisemmin tosissani edes harkinnut iPhonea, mutta tuo uusi vaikuttaa aika herkulliselta. Nyt ollut N97 käytössä reilu 1kk ja vaikeaa tätä on suositella. Ihan ok puhelin kun oppii sietämään tuota todella tökeröä käyttöliittymää ja kaatuilua. Tuosta kyllä heti huomaa ettei käyttöliittymää ole alkujaan suunniteltu kosketuksella toimivaksi. Välillä riittää yksi painallus, välillä painellaan useaan kertaan ja välillä se ensimmäinen painallus jo toimi, mutta puhelin vain toimii niin hitaasti ettei mitään tapahdu. Esim. nimilistaa scrollatessa pitää keskittyä kunnolla, ettei mene viittä kertaa ohi siitä haluamastaan nimestä. Ikonit ei monissa paikoissa anna mitään vihjettä mitä ne tekee, jolloin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käydä hakemassa sama toiminto valikoista. Skandit puuttuu näppäimistöstä kokonaan, joten "ä":n ja varsinkin "ö":n kirjoittaminen on todella inhottavaa. Jos joutuu kirjoittamaan englanniksi, niin heittomerkkikin haetaan valikoista. Argh.

    Softapuoli on todella huonossa jamassa, koska vanhat 3rd edition softat ei toimi ollenkaan tai bugaa pahasti. Muistin käsittämättömän pienestä määrästä johuten moniajo toimii todella huonosti ja puhelin kaataa ohjelmia taustalta miten sattuu.

    Olen aikaisemmin käyttänyt omana puhelimena vain Nokialaisia S60 pohjaisia puhelimia 6600:sta saakka, mutta duunin puolesta on noita muitakin pyörinyt taskuissa vähän väliä.

    Kannattaa käydä katsomassa tuo iPhonen video niin näkee miten paljon paremmin asiat voisi tehdä: http://www.apple.com/fi/iphone/guidedtour/

    Edit: Flash ei toimi uudessakaan iPhonessa, mikä on niitä harvoja miinuksia oikean moniajon puutteen lisäksi.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2009
  11. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    iPhonen ja iPod touchin kanssa ihan julmetun paljon leikkineenä -- omistan jälkimmäisen ja sekä 2G että 3G iPhone ovat olleet aika rankassa testissä, päädyin kuitenkin N97:n hankintaan. Tärkeimmät syyt olivat oikeastaan N97:n aloitusnäyttö ja näppäimistö. iPhonen touchscreen on verkkoselailuun selkeästi N97:n vastaavaa parempi, hands down.

    Mutta halusin näppäimistön siksi, että haluan "tuottaa" myös sisältöä verkkoon ja iPhonen touchkeyboard ei tuohon ihan oikean oikeasti toimi -- tekstiviestit sillä kirjoittaa, mutta yli 500mrk pitkiä forapostauksia, muotoiltuja sähköposteja, tms sillä tekee yhtä mielellään kuin N95:n numeronäppäimistöllä.

    Toinen syy, miksi päädyin N97:aan oli aloitusnäyttö -- tarkistan mailini noin vartin välein, 16h/vrk, samoin RSS-feedien seuranta. Push-notificationeista ei ole itselleni mitään iloa etenkään mailin suhteen, johtuen inboxini suht ronskista spämmimäärästä. Widgetscreenin avulla voin yhdellä vilkaisulla, ilman selaimen/mailisoftan avaamista tarkistaa suoraan, onko "jotain tapahtunut, joka vaatii minulta jotain" mailien, feedien tai esim. AfterDawnin servereiden tilan suhteen.

    Niin ja en halua Soneran orjaksi -- ja jailbreakattu iPhone on ikävästi rajoitettu, pushit eivät toimi jne ,-)

    Mutta tosiaan, kannattaa miettiä mihin puhelintaan tarvitsee. Jos käytöstä yli 50% on puhumista ja/tai tekstaamista, kannattaa skipata molemmat puhelimet ja ostaa joku halvempi luuri. Jos nettikäyttö on yli puolet puhelimen käyttöajasta, täytyy miettiä että käytätkö nettiä vain netin lueskeluun ja mailien lueskeluun -- jos näin, iPhone on varmasti oikea valinta. Jos taas tarvitset puhelinta netin aktiiviseen seurantaan ja esim. työmailien, forapostausten, jne kirjoittamiseen, hommaa N97.
     
  12. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minä en kyllä ole oikein ymmärtänyt noiden standby widgettien hyödyllisyyttä. Itselleni ei ainakaan ole mitään hyötyä siitä että näen kahden viimeisen meilin otsikosta muutaman sanan. Käytin puhelimen mukana tullutta "uutta ja hienoa" meilisoftaa n. viikon, kunnes vaihdoin takaisin ProfiMailiin. Menetin widgetin, mutta sain paljon paremmin toimivan imappia idlaavan meilisoftan jolla tekee oikeasti jotain.

    Nyt se säästä kertova widgetti on vielä tuossa hengaamassa, mutta yleensä se näyttää eilistä säätä (unohtanut yhteyden johonkin), loading... (ei edes löydä yhteyttä) tai on kaatunut kokonaan. Se pitää aina välillä herättää käsin, niin sitten toimii seuraavan vuorokauden. Siis mikäli koko standby screen ei ole kaatunut...

    Näppäimistö on kyllä kohtalaisen hyvä pienistä nappuloista ja vaihtelevasta feedbackistä huolimatta. Kun siinä olisi vielä skandit ja shiftin takana oleva heittomerkki. Ei tietty haittaisi jos numerot saisi painamalla näppäintä pohjassa. Nyt tarvii ensiksi painaa sinistä shiftiä ja sitten esim Q saadaksesi 1.

    En nyt sano että N97 olisi todella surkea puhelin, mutta softa vaatisi vielä aika paljon debuggausta ja muutamat typerät mokat pitäisi korjata. Käyttöliittymänä tuo vanha S60 3rd editionista tuotu valikkohässäkkä ei vaan ole nykypäivää. Jos tarvii ssh yhteyksiä ym, niin ei vain ole oikein muitakaan vaihtoehtoja. Saa nähdä miten android ja palm pre tulevaisuudessa...
     
  13. masa92

    masa92 Guest

    Säästät rahasi ja ostat parilla kympillä käytetyn kolmitaajuuspuhelimen ;) Nimittäin nämä uuden puhelimet ovat markkinamiesten kikkaikua ja mainostajat saavat meidät vain uskomaan että tarvitsemme jotain tiettyjä ominaisuuksia.

    Näissä uusissa puhelimissa käyttöikä on laskenut huomattavasti. Useampi kaverini käyttää vieläkin 5-10 vuotta vanhoja nokian mv-nättöisiä puhelimia onnellisesti, koska tietävät, että nämä ovat luotettavia. iLuuri ja N97 hajoavat joiltakin osilta viimeistään neljän vuoden päästä. Kannattaa miettiä, haluatko laittaa noin suuren summan rahaa kiinni kapistukseen, joka ei kuitenkaan kestä.

    Asiasta toiseen:

    Mnulla ei ole kummastakaan kokemuksia, mutta nokian bugisesta (ja nyt kuopatusta) symbianista ja ipod touchista on. Ja täytyy kyllä sanoa, että ottaisin iphonen, jos saisin takuun, että se toimii vielä viiden vuoden kuluttua. iTouchissa käyttöliittymä, niinkuin mäkissäkin, on yksinkertaistettu, mutta ei yksinkertainen. Niistä löytyvät tarvittavat ominaisuudet helposti, jos tarvitsee hiukan enemmän säätää, niin sekin onnistuu.

    Tässäkin palstalla puhutaan paljon iphonen näppiksestä, tai pikemminkin sen puutteesta. voin vakuuttaa, että pienellä harjoittelulla osaat käytää iphonen näppistä yhtä hyvin kuin vaikka läppärin näppistä. Tätäkin tekstiä näpyttelen ipodillani.

    Nokian puolella olen törmäillyt bugisuuteen ja toimimattomuuteen. Itelläni on käytössä N81 3G mokkulana... Ainoa sopiva käyttökohden mikin hajottua puolen vuoden käytön jälkeen. Nokian älypuhelimia vaivaa lastentaudit, kuten hidastelu, kaatuilu...

    Sanonpahan vain, että harkitse tarkasti, tarvitsetko puhelinten tarjoamia ominaisuuksia, vai pystytkö tyytymään vähempään?
     
  14. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    N95 on hyvä luuri itelle jätän toi N95-8G koska ei siitä saa paljoo rahaa + on tosi hyvä vara luuri

    käytettynä olen N95 nähnyt 160€ N95-8G 200€
    jokaisella on eri mielipiteitä mut mulle kameran puuttuminen on niin iso miinus nyky puhelimissa

    se on vaan että jos jotain on ollut niin ei siitä halua luopua esim N95 hyvä kamera niin en voisi edes harkita luuria jossa huonompi vaikka mulla on oikea järjestelmä kamera niin kyllä luurissa pitää olla hyvä kamera ja kun sellaisia on niin valitsen niistä
    ehkä kuten sanoin se omena toimii hyvin

    mut N95 -> N95-8G ei ollut mitään nykimis ongelmia esim leffat toistu hyvin niin youtubesta kuin muistikortiltakin kuvien selailu oli N95 2s viive mut mihin kiire

    ja mitä olen kuulut youtuben toisto on ongelmalista iphonelle vaikka ikivanha N95 toistaa sitä hyvin
    Sympianin S60 5 versio on vielä alku tekijöissä

    mut Nokian oli pakko tunkee N97 markinoille se oli jo 6kk myöhässä muihin verattuna HTC - SE - Apple - ja Samsung jo tammikuussa kauppujen hyllylle ja nyt tuli jo uudet versiot niin nokian oli vaan pakko

    onneksi samsung ite on hieman korjaillut sympiania omaan luuriin sopivaksi vaikka Sympian onkin nokian firma minusta se toimii paremmin omniassa
    niin no kaikissa ei ole täys näppistä vakiona mut sellaisen saa lisä varusteena esim selaisen joka oli pink panter 2 leffassa sillä japanilaisella

    esim tällänen matkalle mukaan ja tämä toimistoon

    tosin tohon blutooh näppiselle tarvii pöydän tai jokin alustan esim bussissa N97 on helpo kirjoitaa koska on kiinteä näppis kädessä

    mut ite en ole netti \ s-posti riippuvainen joten näppiksen puute ei haittaa
    Omnia HD on kolme eri "työpöytää" ne voi muokata miksi haluaa

    itellä on kaks eri muokattuna yks multimedia \ vapaa ajalle toinen työ ym tärkeät asiat

    ite en ole mesen käyttäjä mut olen nähnyt että joku on pyhittänyt yhden tausta meselle ja musalle niin no mielikuvitus on vain rajana tai sen puute
    pidä WC paperi mukan jos tulee jotain yllättävää
    harvoin s-posti kännykällä katson mut selaimen asetukset auttaa jopa N95 vaaka taso asetuksella näkee mini ooperalla koko s-posti otsikon
    Nokiaan N97 = 5800 ja N95 laitetaan päälekkäin ja lyödään vasaralla yhteen sitten liimataan näppis kiini
    on minulla nokia 6310i joka toimii vieläkin

    jos halua amishiksi ryhty niin ei se minua haitta mut turha haukkua nyky tekniikka ja tyhmäkin sen tietää että mitä enemmän liikuvia osia niin joskus ne menee rikki

    itellä ei luuri pari vuotta pidempää ole joten jos 2-vuotta mikä on takuuaika kestää niin mulle rittää sitten on tullut jo joku uus minkä ostan

    ei kukaan "markkina" mies tai nainen käskenyt ostaa uutta luuria

    esim Nokia N97 ja Iphonen näkee joka toisessa tv mainoksessa kun taas Omnia HD muutakuin tällä AD bannerissä ja jossain satunnaisesti ostin sen koska ite halusin sen
     
  15. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyse oli widgetistä, mutta webmailin käyttö kännykästä Opera minillä tai millään muullakaan selaimella ei todellakaan ole mukavaa tai järkevää. Ei ole mitään järkeä avata aina ensin selain, odottaa yhteyttä ja kirjautua sivuille joka kerta kun haluat katsoa sähköpostisi. Siis jos meiliä meinaa oikeasti käyttää, eikä vain kurkata kerran päivässä.
     
  16. Ibanez90

    Ibanez90 Regular member

    Liittynyt:
    17.09.2006
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse ostin noin 200e:llä apple iphone 2g:n joka on jailbreikattu,unlockattu ja installeri asennettu ja on toiminut täydellisesti sekä ilmaista softaa on saatavana aivan järjettömästi.
    Kameran puuttuminen ei mielestäni ole mikään iso ongelma ja ainakin tuossa uudessa iphonessa on jo niin hyvä ja selkeä kamera ettei se ole enää miinus vaikka itsellä kamera ei ole koskaan ollut käytössä sillä kamera on kamera ja kännykkä kännykkä ;D
     
  17. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    niin no ite olen niin laska että en viitti kuljetta n:2kg isoa järkkäri muka vain huvin vuoksi mielummin kannan kamerakännykkää

    [​IMG]

    ja kesällä ei tuo järkkäri oikein huosujen taskuun mahdu [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 18.07.2009
  18. Ibanez90

    Ibanez90 Regular member

    Liittynyt:
    17.09.2006
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo samsung olisi muuten hyvä mutta siinä on itse pahamaineinen symbioosa paska muuten olisin ostanut sen. Itsellä ainakin youtube toimii paremmin kuin osasin odottaa iphonella.
     
  19. Scottive

    Scottive Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    208
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vielä yks kysymys tuosta iPhone 3GS:stä, onko kukaan kokeillut, että pyöriikö siinä .avi (DivX) leffat tai .mp4 leffat?
     
  20. masa92

    masa92 Guest

     
  21. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuo taas se minkä takia ostin Samsung Omnia HD minulle Sympian S60 käyttis on se must juttu

    Sympian = Helppo - Looginen - käyttäjä ystävällinen ja moni puolinen minusta paras kännykkä käyttis

    Windows mobile = (6.0 tai 6.1 ja 6.5 olen käyttänyt\omistanut) looginen - moni puolinen - kaikkein eniten ohjelmia ym juttuja mut asioiden tekeminen ei ole aina helppoa liian PC kaltainen käyttis se on sekä hyvä että huono puoli käynnykkä käyttiksessä + WM käytikset on surkeissa luureissa HTC HD ehkä ainut hyvä WM puhelin

    Apple = Nopea - käyttäjä ystävällinen mut liian suljettu käyttis vaikka on jail beak ohjelma niin ei minulle sopiva ainut hyvä puoli on nopeus mut minulle se ei ole tärkein juttu

    käyttö järjestelmä oli PC tai käykkä se jakaa aina mielipiteet ihan niiku ruoka ym asia joku pitää joku ei
     

Jaa tämä sivu