1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

MP3-tiedostojen metatiedot, mitä ihmettä?

Viestiketju Keskustelua musiikkiohjelmista -osiossa. Ketjun avasi NikoNii 07.08.2012.

  1. NikoNii

    NikoNii Member

    Liittynyt:
    14.01.2009
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt ei oikein mene jakeluun, mitä ovat nämä mp3-tiedostojen metatiedot, ja miten ne toimivat.

    Innostuin taas vaihteeksi laittamaan musiikkikirjastoni kuntoon. Arvoin myös vähän player-ohjelmien välillä mitä alan käyttämään, ja päädyn varmaan joko Songbirdiin tai Windows Media Playeriin.

    Suurimmassa osassa kappaleita näkyy windows vistan resurssienhallinnasta katsottuna olevan kaikki kappaleen tiedot oikein. Eli varsinainen tiedostonimi, jonka lisäksi Esittäjä, Kappale ja Albumi kuten ne olen suurimpaan osaan oikein nimenyt. Osasta ne oli kuitenkin sekaisin, ja oli ajatus laittaa ne kohdalleen. Nyt kuitenkin, kun korjaan resurssienhallinnasta (oikeanappi+ominaisuudet+tiedot välilehti) jonkin kappaleen tietoihin albumin oikein, ei se kuitenkaan päivity soitto-ohjelmiin. WMP:ssä olen koittanut päivittää musiikkikirjastoa, ja songbirdin jopa asensin uudestaan, mutta resurssienhallinnasta laitetut albumin tiedot ei näy. Myöskään jos teen korjauksia/lisäyksiä tietoihin joko songbirdissä tai wmp:ssä, se muutos taas ei näy resussienhallinnassa kappaleen tietoja katsellessa.

    Miten saan muutettua kappaleen tiedot siten, että se sitten päivittyisi sekä muiden musiikkitoistimien kirjastoon, sekä tiedoston varsinaiseen id-tietoihin?
     
  2.  
  3. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Jos koittasit jotain mo3-tag ohjelmaa.
     
  4. NikoNii

    NikoNii Member

    Liittynyt:
    14.01.2009
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu näin tarvii varmaan tehä. Tosin olis ollut ihan kiva ymmärtää näiden sielunelämästä jotain, eli mistä playerit nämä tiedot ottaa, jos ei kerran osaa lukea tiedostoihin wintoosalla kirjattuja tagi-tietoja.
     
  5. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Mä en tarkkaan tiedä sitä mutta käsittääkseni kun cd ripataan niin jotkut ohjelmat etsii tiedot netistä automaattisesti tai sitten ne metatiedot kirjoitetaan jollain mp3-tag ohjelmalla käsin. Voi olla että kun laitat niitä tietoja resurssienhallinnan kautta niin ne eivät kirjaudu kunnolla tai eivät kirjaudu ollenkaan objektin perustietoihin vaan siihen tarvitaan erillinen ohjelma jolla päästään käsiksi kappaleen juureen ja kirjoittamaan tarvitut tiedot. Olen itsekkin huomannut että automankka ei esimerkiksi aina ymmärrä kiireessä ripatun levyn tietoja vaan usb-tikulta toistettuna on vain track 1, track 2, jne... Winukan resussienhallinnassa tosin saattaa näkyä oikein esittäjä, albumi, kappaleiden nimet mutta autosoitin "tajuaa" ne vasta kun olen kirjoittanut ne jollain ohjelmalla erikseen.

    Eka viestissäni oli typo, siis tietenkin tarkoitin MP3-Tag ohjelmaa, en Mo3... Sen siitä saa kun kiireessä kirjottelee...
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2012
  6. Osku58

    Osku58 Regular member

    Liittynyt:
    22.03.2006
    Viestejä:
    256
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Itse käytän Mp3tag nimistä editoria metatietojen muokkaukseen. Ilmainen ja suomenkielikin löytyy.
     
  7. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Eikä tuohon välttämättä edes tarvita omaa ohjelmaa, esmes WinAmpissa on editori metatiedoille.
     

Jaa tämä sivu