1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

läppärin osto, valinnan vaikeus.

Viestiketju Uutta kannettavaa ostamassa -osiossa. Ketjun avasi poonasjo 19.01.2013.

  1. poonasjo

    poonasjo Member

    Liittynyt:
    18.10.2012
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    hei,

    Olen nyt päättänyt ostaa mielummin läppärin kun pöytäkoneen.
    Konetta käytän lähinnän videoiden editoimiseen, kuvien käsittelemiseen ja tulee sitä pelattuakin.
    Haluaisin kuitenkin ostaa sen tasoisen koneen, ettei tarvi uutta ostaa jos haluaa editoida vaikka full-hd kuvaa.

    tälläistä olen katsonut. vaikuttaa hyvältä. kommentoitavaa/kokemuksia koneesta?

    http://lb.hardwareversand.de/17+-+17.9+inch/68325/MSI+GT70PH-75X41617B.article

    Joonas
     
  2.  
  3. micro2013

    micro2013 Active member

    Liittynyt:
    03.09.2012
    Viestejä:
    1,248
    Kiitokset:
    26
    Pisteet:
    58
    jos puhutaan asiaa niin ei noilla läppäreillä tee mitään jos meinaat pelata. ja läppärit on herkkiä hajoamaan niin en niitä kenellekkään tutulleni suosittele,sitä halutaan että on kone pieni fyysiseltä kooltaan mutta se sitten kostautuu kun vehkeet leviää käsiin ja rahaa paloi...
     
  4. poonasjo

    poonasjo Member

    Liittynyt:
    18.10.2012
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

    joo, no tälläistä palautetta oon saanut muualtakin. ehkä se pöytäkone on nyt otettava takaisin harkintaan.
     
  5. timppu

    timppu Member

    Liittynyt:
    24.12.2012
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuollaista palautetta antavat lähinnä henkilöt joilla ei ole mitään kokemusta asiasta. Nykyään löytyy päälle tonnin luokassa peliläppäreitä joilla pyörii uudet pelit hyvillä detaljeilla. Ja vielä paremmin tuossa katsomassasi kahden tonnin MSI:ssä.

    Minulla on nyt peliläppäri ykköskoneena (ASUS G75VW, hinta 1399 euroa eli 600€ halvempi kuin tuo katsomasi MSI-kone) ja hyvin pyörivät Far Cry 3:set ja CoD: Black Ops 2:set sillä hyvillä detaljeilla. Tuskin tulen enää ostamaan pöytäkonetta.
     
  6. Prjanik

    Prjanik Regular member

    Liittynyt:
    24.08.2011
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt taidatte puhua hieman eri asioista. "Micro2013" taisi korostaa enemmänkin läppärin mekaanista kestävyyttä pelikoneena. Tai pikemminkin sen puutetta. Ymmärtääkseni "Micro2013" ei väittänyt, että läppärin teho ei riittäisi. Myöskään läppärin kompaktista koosta tuskin kannattaa kinata. Onhan se siisti vehje pöytäkoneesen verrattuna. Tosin 15-17 tuumainen läppärin näyttö on aika vaatimaton verrattuna vaikka 24-27 tuumaiseen pöytäkoneen näyttöön.

    Toinen asia on koneen huolto, osat ja päivitys. Mitä jos pelikoneen näppis leviää ja tarvitaan uusi - kuinka paljon maksaa uusi näppis läppäriin ja kuinka paljon pöytäkoneeseen? Kumpaan saa helpommin näppiksen, joka tosiaankin kestää hakkaamista? Kun lukee erilaisia forumeita, siellä pelaajat kyselevät jatkuvasti koneiden päivityksistä. Pitää saada uutta ja nopeampaa näytönohjainta, jne. Kumpaan tällaiset päivitykset onnistuvat helpommin ja halvemmalla, läppäriin vai pöytäkoneeseen? Tällaisiakin kysymyksiä kannattaa miettiä itsekseen. Jokainen sitten hankkii koneen, joka sopii itselleen ja kukkarolleen parhaiten.

    Sitten ovat erikseen ne, jotka pelaavat PS3:lla, eivätkä mieti mitään noin vaikeita asioita...
     
  7. timppu

    timppu Member

    Liittynyt:
    24.12.2012
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Micro2013 väitti tarkalleen sanottuna näin:

    "jos puhutaan asiaa niin ei noilla läppäreillä tee mitään jos meinaat pelata."

    Tuo väite on täyttä kökköpuhetta, piste.

    Mitä tulee läppäreiden kestävyyteen, minä pelaan edelleen (vanhempia) pelejä myös esim. 10 vuotta vanhalla IBM ThinkPad T41:llä, johon ei ole vielä tarvinnut vaihtaa mitään osaa. Eli ei se mikään kiveenhakattu totuus ole että läppärit tuhoutuvat pelikäytössä alta aikayksikön.

    Mitä tulee "entä-jos"-kysymyksiisi:

    - Jos joku osa läppäristä menee rikki, joko käyttäjä tilaa uuden varaosan ja vaihtaa sen itse käyttäen apunaan eri läppäreille netistä löytyviä HW maintenance-ohjeita, tai kärrää koneen huoltoon varsinkin jos on edelleen takuuaikaa. Jos ei jostain syystä halua esim. vaihtaa läppärin rikkoutunutta näppäimistöä uuteen, konetta voi toki edelleen käyttää liittämällä mikä tahansa ulkoinen USB tai langaton näppis läppäriin. Läppärit toimivat myös ulkoisten monitoreiden kanssa.

    - Esim. näyttöpiiriä ei tosiaankaan voi normiläppäreissä vaihtaa tehokkaampaan. Elämä on valintoja, vastaavasti painavaa pöytäkonetta johtoviidakkoineen on kovin vaikea siirrellä kodin sisällä tai ottaa mökille tai matkalle mukaan.

    Joka kerta kun joku kysyy sopivaa läppäriä pelaamiseen, tulee muutamia "plää plää läppäreillä ei voi pelata ollenkaan"-valittajia, joiden siguissa lukee kuinka ylpeitä he ovat omasta pöytäkoneestaan jossa on tuplanäytönohjaimet SLI-moodissa ja vesijäähdytys. Miksi tällaiset henkilöt, joilla ei edes ole omakohtaista kokemusta pelaamisesta läppäreillä, tuntevat niin polttavaa tarvetta "varoittaa" peliläppäreistä kysyviä läppäripalstalla?

    Minä luulen taustalla olevan jonkinlainen pelko siitä että raskaat pöytäkoneet ovat vähitellen lipumassa historiaan dinosaurusten tavoin. Ehkä samat henkilöt vierailevat myös konsolipelipalstoilla varoittamassa ihmisiä ostamasta pelikonsoleita.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2013
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Pari pikku pointtia vielä ilman että oon puolesta tai vastaan.

    Kuumentumisongelmat on läppärillä pelattaessa enemmän todennäkösiä kuin pöytäkoneella.

    Hintaero hyvällä pelikoneella (itse koottu) vs läppäri puhuu itsensä puolesta.

    Totta on että läppäri on helpompi kuljettaa.

    Puhdistuksen helppous riippuu tietty läppäristä, mutta yleensä on helpompi suorittaa pöytäkoneelle.

    Osien saanti, korjaus, vaihto, hinta...? Oisko kuitenkin pöytäkoneeseen helpompaa

    Läppärissä ei päivitysahdollisuutta kun puhti ei riitä enää pelaamiseen, eli uus läppäri. Toisin sanoen toista kertaa maksat pari tonnia. Pöytäkoneeseen uus prossu tai näyttis, about 300€.

    Siinä muutama pointti jota kannattaa miettiä. Osa argumenteista oli mainittu jo aiasemminkin mutta kokosin nyt yhteen tuohon asioita joita kysyjän kannattaa miettiä.
    Itse en tosiaan pelaa mitään, en pöytäkoneella enkä läppärillä joten tämä vastaus perustuu pelkästään tietämykseen tietotekniikasta sekä ihan vein maalaisjärkeen

    Ps. Tuo väite että pöytäkoneet on hiipumassa historiaan... Mistä hemmetistä ton repäsit? :D

    Edit:pädi typoja
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2013
  9. Pihlis12

    Pihlis12 Active member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1,312
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Miksi hommata läppäri noihin tarpeisiin? Itselläni on ainoana koneena tällä hetkellä läppäri jolla hoidan kaiken työstä pelaamiseen. Sillä erotuksella että tuo läppäri on telakointiasemassa kiinni missä on kaikki mahdollinen tarvittava kuten oikea monitori, näppis ja hiiri.

    Mutta mielestäni kannattaa laskea millaisen pöytäkoneen ja millaisen läppärin tuolla 2000€ saa.

    ...+17" tuumaa, 3.9 kg, noilla tehoilla(akun kesto?) ei ole mielestäni kannatteva.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2013
  10. timppu

    timppu Member

    Liittynyt:
    24.12.2012
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Totta puhuen sekä viestistäsi että sigustasi päätellen olet enemmän myötäilemässä pöytäkoneen hankkimista (teho)läppärin puolesta. En ainakaan nähnyt sigussasi mainintaa millainen teholäppäri sinulla on aktiivikäytössä, pöytäkone siellä kyllä on kovasti mainostettu. :)

    Minkä puolesta? Myös pöytäkoneen tarvitsemalle monitorille yms. pitää laittaa jokin hintalappu. Paljonko sinun mielestäsi maksaa ns. hyvä pöytäpelikone, kun mukaan lasketaan kaikki tarvittavat komponentit ja oheislaitteet?

    Paitsi sitten jos ja kun koneiden yleisimmin käyttämät korttipaikat ja muistipalikat ovat jälleen muuttuneet, jolloin myös emo menee uusiksi. Riippuu paljon siitä kuinka usein käyttäjä päivittää konettaan paloissa. Väittäisin että useimmat ostavat yleensä koko keskusyksikön samalla kertaa uusiksi pidemmin välein, eivätkä vaihtele aika ajoin yksittäisiä komponentteja.

    Tosin kysyjä ei alunperin edes kysynyt, kannattaako hankkia läppäriä vai pöytäkonetta.


    Sanoin että ehkä nämä "ei teholäppäreille!"-käännyttäjät pelkäävät sellaista, kun tuntuvat niin usein iskevän läppärikeskusteluihin levittämään yleistä pelkoa kuinka "läppäreillä ei tee pelaamisessa kyllä yhtään mitään". Ei ollu muuten eka kerta tuolta microltakaan.

    Mutta kun kerran mainitsit: esim. työpaikallani en ole nähnyt hankittavan uusia pöytäkoneita ehkä kymmeneen vuoteen (kaikki uudet PC:t ovat läppäreitä), ja totta puhuen harvoin näen tuttavienikaan hankkivan pöytäkoneita koteihinsa. Jos uutta PC:tä hankitaan, tuntuu se lähes aina olevan jonkin sortin läppäri.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2013
  11. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    No loistavan pelikoneen saa kaikkine hilppeineen vaikka sillä kahella tonnilla jonka muuten laittas läppäriin ja se kestää ajan hammasta paremmin kuin se läppäri.

    Millä tavalla mä "kovasti mainostan" mun pöytäkonetta? Ihan tavallinen sigu.. Läppärin myin pois joku aika sitten kun en tehnyt sillä mitään... Ps:eek:n mulla ipad ja iphonekin vaikken niitä mainosta sigussa sekä muutama pöytäkonekkin lisää.. Enkä mainosta niitäkään.. Niin ja löytyy vielä jenkkikilvissä ja jenkkivarustuksella oleva toyota camry vm-88 ... Mut en mainosta sitäkään..

    Omaan korvaan kuulostaa siltä että sinä puhut enemmän pöytäkoneita vastaan kuin me täällä läppäreitä vastaan.. Tai sitten provoot ja trollaat huvikseen..

    Kuten sanoin: omat mielipiteet on pelkästään objektiivisia sekä siitä vinkkelistä mikä olis kysyjälle paras vaihtoehto. Eikös se ole pääasia kuitenkin..? Sekä perustan mielipiteeni tietämykseeni tekniikasta ja sen kehityksestä..

    Tiedätkö sä muuten jotain mitä me ei tiedetä kun viittasit korttipaikkojen vaihtuvan uusiin? Eiköhän pci-e porskuta vielä jonkuaikaa ennenku uus standardi tulee markkinoille..

    Sorry.. Pädi typoja
     
  12. timppu

    timppu Member

    Liittynyt:
    24.12.2012
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuo on totta. Riippuu haluaako oikeasti kannettavaa jonka viitsii avata paikassa kuin paikassa, vai siirreltävää konetta.

    Minulla on tuon saman koko- ja painoluokan teholäppäri (ASUS G75VW, tosin hinta oli elokuussa "vain" 1399 euroa eikä kaksi tonnia kuten kysyjän miettimä teholäppäri), eikä tulisi mieleeni repiä sitä repusta esille esim. kesken bussimatkan (sitä varten ovat esim. tabletit).

    Mutta silti tällainen isokin kannettava on paljon helpompi siirtää paikan A (esim. koti, tai kodin yläkerta) ja B (esim. mökki, tai kodin olohuone) välillä, kuin pöytäkone kaikkine oheislaitteineen. Kyseessä on minulle siis enemmänkin helposti kokoonpantava ja siirreltävä pöytäkoneen korvaaja kuin matkan päällä esille revittävä läppäri. Siksi en myöskään välitä esim. akkukestosta, koska kaikella todennäköisyydellä pidän sen kuitenkin kiinni sähköpistokkeessa suunnilleen aina kun sitä käytän. Esim. juuri tällä hetkellä akku on irti koneesta, en pidä sitä suotta jatkuvassa latauksessa koska en sitä juurikaan käytä. Ehkä joissakin tilanteissa sitten puolestaan käyttäisin.

    Tarpeet ovat läppärienkin suhteen erilaiset, siksipä niitäkin löytyy useista eri teho-, koko- ja hintaluokista. Valitsin isomman 17-tuumaisen läppärin esim. 15-tuumaisen pikkuveljensä (ASUS G55) puolesta esim. koska isoveljeen saa mahtumaan sisään kaksi kiintolevyä. Nyt siellä on sitten 2x 750 Gt HDD.
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2013
  13. timppu

    timppu Member

    Liittynyt:
    24.12.2012
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No se siitä puolueettomuudesta sitten.

    Tämä ei ole pöytäkonekeskustelualue johon minä olisin tullut trollaamaan "ei pöytäkoneilla tee yhtään mitään, osta läppäri". Tämä on läppärikeskustelualue jonne jostain syystä jotkut henkilöt, jotka eivät edes käytä läppäreitä, tulevat trollaamaan "ei läppäreillä tee pelikäytössä yhtään mitään".
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2013
  14. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Miks mä en voi olla puolueeton jos oon myynyt läppärini pois? Tekeekö se musta jotenkin väärän ihmisen kommentoimaan tänne jos en viittiny makuuttaa läppäriä kaapissa vaan halusin edes osan rahoistani takaisin?

    Toisekseen tän ad:n idea on neuvoa ihmisiä, ei siis ole mikään pissikilpailu kellä lentää pitemmälle.

    Ja jos nyt katotaan kaikkien faktojen perusteella niin edelleenkin 2000€ saa hemmetisti pitkäaikaisemman ja ennenkaikkea tehokkaamman pelikoneen kuin läppärin.

    Tässä on pikasesti koottu pelikone jimmssiltä, reilusti alle tuon kahen tonnin.. tuostakin vois viilata vielä näyttistä tai näyttöä oman mielen mukaan. Jos linkität mulle tehokkaamman läppärin johon on tulevaisuudessa yhtä helppo vaihtaa tehokkaampi prossu, näyttis tai lisätä toinen näyttis, lisää kovo tilaa,jne.. Niin silloin kyllä joudun myöntämään että olen ollut väärässä.. Muuten keskustelun tulosa on selvä. Jos halajaa pelikonetta niin se kannattaa kasata osista ja läppäri ei kyllä kuulu enää silloin vaihtoehtoihin.
     
  15. ajaJako

    ajaJako Active member

    Liittynyt:
    31.10.2011
    Viestejä:
    3,872
    Kiitokset:
    330
    Pisteet:
    93
    Vihjataas tämmöinen hakusana : clevo tai sager. ( vaihtoehtoja kasauksessa)
    Malli :
     
  16. timppu

    timppu Member

    Liittynyt:
    24.12.2012
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu juu, täysin puolueetonta kommentointia. :D

    Lue keskustelu alusta uudestaan. "Micron" väite oli ettei kannettavalla tee peleissä mitään. Oletko samaa mieltä hänen väitteensä kanssa?

    Väitteeni ei missään vaiheessa ollut että samalla rahalla saa tehokkaamman läppärin kuin pöytäkoneen, mitä sitten jostain syystä vaadit minua tuossa yllä todistamaan oikeaksi. Läppärissä maksat ekstraa siitä ettei se ole iso rohjo joka vie paljon tilaa kodistasi ja on vaikeasti siirrettävissä paikasta toiseen, jopa kotisi sisällä.

    Tuo ettei läppäri voi kuulua vaihtoehtoihin jos haluaa hankkia PC:tä myös pelikäyttöön on täyttä tuubaa. Minä pelaan jatkuvasti ihan uusimpiakin PC-pelejä viime elokuussa ostetulla teholäppärillä (useimmiten täysillä detaljeilla), jonka hinta oli jo silloin selvästi alle mainitun kahden tonnin (1399 euroa, ehkä lähtee nykyisin jo halvemmalla koska onhan tuosta jo yli puoli vuotta aikaa). Jos sinua ja Microa olisi uskominen, tämän ei pitäisi olla mahdollista, koska "läppäreillä ei tee PC-peleissä mitään".


    Sitten vielä huonoja uutisia sinulle kun toitotat jatkuvasti siitä kuinka pöytäkoneissa pystyt aina vaihtamaan CPU:n tehokkaampaan. Älä ylläty jos tämä ei ole kohta enää mahdollista. Ainakin Intel näyttää aikovan siirtyvän moodiin jossa CPU ei ole enää emolevyltä irroitettava komponentti, ainakaan ilman juotinta. Se siitä CPU:n vaihdattavuudesta sitten. Siinä vaiheessa uuden CPU:n hankinta tulee tarkoittamaan pöytäkoneissakin myös uuden emolevyn hankintaa.

    Täytyy myös myöntää etten tunne henkilökohtaisesti ensimmäistäkään PC-käyttäjää joka olisi itse vaihtanut CPU:ta edes nykyisiin emoihin. 99,99999999999999% prosenttia PC-käyttäjistä ostaa samalla kertaa koko koneen uusiksi, kuin vaihtelee yksittäisiä komponentteja. Vielä harvempi ostaa koneensa osissa ja kokoaa itse.

    Eivät useimmat ihmiset myöskään kokoa autojaan itse vaan ostavat valmispaketteja, eivätkä myöskään vaihda itse tehokkaampaa moottoria autoonsa.
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2013
  17. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Timppu ja rick79

    Jos haluatte jatkaa tätä "keskusteluanne", tehkää sille oma ketju, tämä ketju on sitä varten että aloittaja etsii itselleen sopivaa läppäriä, eikä sitä varten että saatte "keskustella" kumpi on parempi. Jos ette muuta osaa tehdä kun näpsiä toisianne sanallisesti kynsille, niin ratkokaa asia jossain muualla kuin tässä ketjussa.
     
  18. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Speksien puolesta näyttää asialliselta peliltä. Hintaa voisi saada pikkasen alemmaskin jos kattelee vastaavan mallin ilman SSDtä, mutta en tiedä, miten iso säästö se olisi. En äkkiseltään onnistunut löytämään mitään kunnon arvostelua tuosta vehkeestä, mutta olettaisin sen olevan laadukas koska MSI ja kahden vuoden takuu. Kun koneen hinta on tuota luokkaa, niin en usko että ainakaan tehojen puolesta tulisi pettymään. Itelleni kelpaisi.

    Edit: Oho, tämähän oli suht vanha ketju. :3
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2013

Jaa tämä sivu