1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paljonko sähkötupakkaan menee rahaa vuodessa?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi dRD 11.03.2013.

  1. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Nyt on vuosi ja 12 vuorokautta siitä, kun siirryin 30 röökiä/päivä tupakoinnista sähkötupakkaan. Ajattelin kerätä yhteen tilaukseni siitä, mitä on tullut tilailtua ja paljonko mitäkin on mennyt, näin summittain laskettuna vuoden mittaan..

    Poltan siis edelleen about yhtä usein, mutta arvioisin, että nykyisin voitaisiin sanoa, että poltan "puolikkaita röökejä" eli olen puolessa ajassa valmis siinä kun tupakoijat imevät vielä manuaaliröökiään. Siitä siis jonkinlaista pohjaa myös arvioille.

    Vermeinä käytän aika tavallista yhdistelmää:

    900mAh eGO -akkuja
    mini-USB -latureita (ei johtoa, pelkkä liitin)
    Liberty-Flightsin HS Delight -nestettä (24mg)
    Dual Coil Cartomizereita

    ..yhdistelmä toimii minulle, joten en ole hirveästi muuta kokeillut alun seikkailujen jälkeen.

    Vuodessa tupakkanestettä on mennyt 24 x 30ml = 720ml.

    Kun yksi 30ml purkki maksaa noin £15, hintaa on tullut nesteille £360, nykykurssilla noin 417 euroa.

    Cartoja on mennyt vuodessa melkein pilkulleen 100kpl, yhden hinta on noin £3, joten niihin on mennyt £300 = 343 euroa.

    Akkuihin, aloituspakkaukseen, latureihin ja alun muutamaan atomizeriin meni karkeasti arvioiden noin £150 eli 172 euroa. Akkuja on tullut ostettua, aloituspakkaus mukaanlukien, 7kpl. Latureita olen ostanut kaikenkaikkiaan, jälleen aloituspakkaus mukaanlukien, 9kpl (joista kadonnut, hajonnut, jne 5kpl). Atomizereita, clearomizereita, jne olen ostanut yhteensä kymmenisen kappaletta.

    Juoksevat kulut ovat vuodessa siis noin 760 euroa ja siihen päälle about parisataa euroa aloituspakkauksen kuluja, yhteensä noin 950 euroa. Postikuluista tipahtaa päälle ehkä 150 euroa lisää, eli vuodessa rahaa on mennyt noin 1100 euroa.

    Vastaavasti maksiaski Smarttia olisi maksanut 365 päivälle 2300 euroa nykyhinnoin (6,30e/aski). Säästöä siis noin 1200 euroa vuodessa.

    Nyt tilailin parit 0mg nesteet (XO Supreme PG) ja ajattelin alkaa lantrailemaan niillä tuota HS Delightia ja alkaa kokeilemaan nikotiinista irti pääsemistä..

    Kokemuksiani sähkötupakan käytöstä, manuaalitupakan lopettamisesta, jne löytyy eri ketjusta, jossa voi muutenkin vaihtaa ajatuksia e-tupakasta.
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2013
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Vettä on virrannut Oulujoessa paljon ja nyt tuli juuri 31 kuukautta täyteen siitä kun vaihdoin analogisesta digitupakkaan. Konservatiivisena jätkänä olen käytännössä pysynyt täsmälleen samoissa kamoissa, joilla parin pikkuerehdyksen jälkeen hommaa lähdin kokeilemaankin.

    Eli vedän edelleen hommaa cartoilla, 800 - 1000mAh akuilla ja HS Delight 24mg -litkuilla. Tylsää, mutta toimii mulle :)

    Ainoa muutos tuli, kun löysin nuo variable voltage -akut ja sen, että niissä on ns. boost chip, jolla akku antaa kunnolla tehoja vaikka onkin loppumassa. Ja Liberty lopetti HS Delightin myynnin, vaihdoin Mist E-Liquidin asiakkaaksi niksojen osalta.

    Jotain summarya:
    • Eka vuonna tosiaan rahaa paloi noin tonni, aloituspakkaukset, testailut, jne veivät aika paljon kyseisen vuoden budjetista.
    • Toisena vuonna rahaa meni n. 700 euroa -- akut, laturit, jne olivat pääosin ostettuna (toki niitäkin piti ostella vähän lisää)
    • Kaikkiaan ensimmäisen 2,5 vuoden aikana on palanut rahaa n. 1900 euroa. Siitä erilaisia "hutiostoksia" ehkä satasella.
    • Cartoja on mennyt 2,5 vuoden aikana 192kpl -- eli kulutus vähentynyt ekan 12kk jälkeen
    • Nesteitä on ostettu 1810 ml eli pikkaisen vajaat 2 litraa.
    Vertailun vuoksi, nykyisellä röökihinnalla olisin wanhalla kulutuksella polttanut 5.60 * 2,5 * 365 = 5110 euroa normitupakkaan.

    Eli formaatin vaihtamisella olen ""säästänyt"" tähän mennessä vähän reilut 3000 euroa, kahden ja puolen vuoden aikana. Nyt ns. burn rate on asettunut aika tarkalleen noin 600-700 euroa / v tasolle.
     

Jaa tämä sivu