1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Sääntöihin selvennyksiä

Viestiketju Palautetta ylläpidolle -osiossa. Ketjun avasi xbkrypt0n 09.05.2011.

  1. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Toivoisin sääntöihin jonkinlaisia selvennyksiä mm. seuraavien sääntöjen osalta:
    Näitä selventämään tehdyt esimerkit, erityisesti esimerkki 7 sekoittavat vaan noita kahta sääntöä:
    Mikä tässä jää epäselväksi?
    - Säännössä 6 mainittu "ohjelmien kräkkääminen". Tällä voidaan tarkoittaa sekä ohjelmaan lisättävää tiedostoa tai sitten itse jonkun oman kiertokonstin luontia.
    - Esimerkissä 7 mainittu "levy". Levyllä voidaan tarkoittaa mitä vaan (datalevy, äänilevy, videolevy, jne.)


    Omasta mielestäni paras ratkaisu olisi täyskielto. Ei lainkaan keskustelua laittomalla tavalla hankituista ohjelmista tai peleistä tai edes keskustelua siitä miten jonkin omistamansa kopiointisuojatun pelin saisi toimimaan esim. DVD-asemattomassa miniläppärissä. Eli toisinsanoen "elokuvan/levyn" pitäisi muuttaa "elokuvan/musiikin" ja lisätä maininta ettei tämä koske tietokoneohjelmia ja tietokonepelejä tai luoda niistä oma kieltävä esimerkki.

    Yleensä siis jotain selvennystä pitäisi tuohon saada. Ei välttämättä noin miten sen sanoin, mutta kunhan jotenkin selvenisi tuo homma.
     
  2.  
  3. Pro619

    Pro619 Regular member

    Liittynyt:
    06.09.2010
    Viestejä:
    565
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ennen en tälläiseen kiinnittänyt edes huomiota mutta hyvä että xbkrybt0n huomasi tämän.
    Olen samaa mieltä...
     
  4. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olen ennenkin ollut sitä mieltä että Afterdawnissa harrastetaan piratisimin suhteen jonkinsorttista kaksinaismoraalia, eli periaatteessa tätä haluttaisi hyväksyä mutta toisaalta sitä ei haluta avoimesti myöntää ja siksi sitten ns. "sananvapauden" nimessä on luotu keskustelulle liian monismutkaiset säännöt...

    Tuo ratkaisu sopii minullekin. Ei luulisi olevan keneltäkään rehelliseltä ihmiseltä pois jos nuo aiheet jätetään käsittelemättä. Pääsisimme samalla eroon monien tahojen mielikuvasta siitä että Afterdawn olisi joku Piraattipuolueen epävirallinen äänenkannattaja. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2011
  5. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Samaa mieltä täälläkin ollaan. Olen useammin kuin kolme kertaa lukenut nuo kohdat, enkä siltikään saa tolkkua että mikä on nyt sitten väärin ja mikä ei. Kun joskus vuonna 2005-2006 liityin sivustolle, niin thread lukittiin heti kun joku kysyi kräkkiä. Se oli mielestäni se parhain ja yksinkertaisin vaihtoehto.

    Mitenkäs tuo aseista keskustelu? Säännöissä ei lue ko. asiasta mitään, mutta ainakin tämä ketju lukittiin, sillä "Aseista keskustelu on kielletty".
     
  6. tubbana

    tubbana Active member

    Liittynyt:
    01.10.2004
    Viestejä:
    1,316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mun mielestä noi säännöt on ihan selkeät. Sääntö 5 ihan sinällään, sillä toi selvennöshän ei siihen liity mitenkään. Sääntö 6 kieltään teknisistä yksityiskohdista keskustelun, ja esimerkki vielä selventää että valmiista ohjelmista saa puhua (crackit sun muut). Ongelma on vaan siinä että modet bannaa ihmisiä ja lukitsee ketjuja aivan syyttä koska niiden tulkinta on selkeästi väärä. Eli joko sääntöihin muutos tai sitten modet itse opettelemaan ne säännöt.

    Lisäksi hämää tuo edellämainittu kielto aseista keskustelusta. Jos näitä salaisia sääntöjä on enemmänkin niin voisi niistä mun mielestä muillekkin kertoa. Ymmärrän kyllä että jotain pomminteko-ohjeita ei tarvi jaella mut se että airsoft-aseista puhuminenkin kielletää...
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2011
  7. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Ongelma siinäkin on että vain osa näistä ketjuista lukitaan. Jos osaa tarpeeksi kierrettyä sitä mitä haluaa kysyä, niin ketju jää auki ja kysymykseen saa vastauksen.

    Esim. Käyttäjä X ei saa toimimaan lataamaansa peliä ja tarvitsee siihen esim. kräkin. Sen sijaan, että käyttäjä X kyselisi peliin kräkkiä tai mainitsisi ladanneensa sen, hän voisi kysyä vaikkapa "En jaksa levyjen kanssa säätää, niin tein tästä pelistä koneelle varmuuskopion. Se kuitenkin valittaa ettei ole levy sisässä kun yritän sen käynnistää, vaikka olen ladannut imagen Daemon Toolsilla. Miten saisin sen toimimaan?"

    Kuulostaa paljon laillisemmalta, mutta mistä kukaan voi tietää omistaako käyttäjä X peliä oikeasti. Tämän vuoksi se täyskielto olisi ihan kohdallaan.

    Kukaan muu ei vaan niitä ymmärrä? :)

    Säännöt 5 ja 6 otin tuohon kun puhuvat samasta asiasta, vaikka esimerkit ovatkin vain säännöstä 6. 5 on tosin myös kohtuullisen epäselvä.
    Epäsuorat linkit on kuitenkin sallittu. Eli esim. www.piraattisivusto.pääte/julkaisu-12345 on kielletty ja www.piraattisivusto.pääte on sallittu, vaikka linkki "www.piraattisivusto.pääte/julkaisu-12345" olisi suoraan ko. sivuston etusivulla... Miksei voi kieltää vaan selvästi piratismiin liittyviä linkkejä kokonaan?
     
  8. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Nyt kun sitä sääntökirjaa on luettu niinkuin raamattua, niin on varmasti huomattu myös tämä kohta:

    "Ylläpitotoimet

    Ylläpitäjillä ja moderaattoreilla on oikeus poistaa tai muokata näitä sääntöjä rikkovia viestejä. Vaikka säännöistä on pyritty tekemään mahdollisimman kattavat, sellainen, mitä ei ole spesifisesti näissä säännöissä mainittu, ei välttämättä ole kuitenkaan sallittua. Näissä tapauksissa ylläpitäjät ja moderaattorit käyttävät omaa harkintaansa."


    Jos kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi, niin palautetta ylläpidolle.
     

Jaa tämä sivu