1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Läppärin suurongelma

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Mavors 12.02.2011.

1. Mavors

Mavors Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asia ratkennut, tämän voi sulkea. Asensin Ubuntun kaiken päälle.

Doodiin, eli ongelma on tämä: Windows ei toimi. Ylläriylläri. Kone on Acer Aspire One D255 JOSSA EI OLE CD-ASEMAA, käyttis Windows XP: Ostettu 1,5kk sitten.

Ongelma on, että eräänä päivänä kun käynnistin koneen, se väläytti nopeasti ACERin logon ja sitte musta ruutu, jossa vilkkuu valkoinen viiva vasemmassa yläkulmassa. Samalla tavalla jos kone yrittäis käynnistää Windowsia levyltä, jolla ei ole sitä. Näin ei kuitenkaan ole, asia on BIOSista tarkastettu. Vika ei myöskään ole ACERille tyypillinen BIOS-ongelma, sillä niissä tapauksissa ruutu on täysin musta. Olen myös sitä kokeillut eikä auta. Kun annan ruudun olla ja painan jotakin nappeja n.15 kertaa, sen jälkeen kone piippaa jokaisella napin painalluksella.

Noh, aikani sitten pelleiltyäni sain hankittua Windows XP:n muistitikulle näillä ohjeilla, josta sen voisi bootata ja asentaa vaikka uudelleen. Kun boottaan koneen tikun kautta ja yritän laittaa koneen korjaamaan Windowsia, tulee ilmoitus että <windows pääkan.>\system32\hal.dll tiedosto joko puuttuu tai on vioittunut.. Tutkin nettiä hieman ja löysin "ratkaisun". Toinen "ratkaisu" vielä täällä. Se ei kuitenkaan minun tapauksessa toimi, kenties juuri tuon USB-tikun Windowsin kanssa kun ei ole sitä CD-levyä. Tai on, mutta se ei auta tähän koneeseen. Korjausjutun alkuvaiheessa pitäisi valita korjattava Windows, mutta siellä ei näy mitään muuta kuin tikulla oleva. Ja senkin kone näyttää olevan C:-asema. Jos menen kohtaan, jossa Windows pitäisi asentaa uusiksi ja siellä valita se lohko, jossa kovolla oleva Windows on, kohtaa ei näy. Siellä on vain ainoana lohkona tuo USB-tikulla oleva Windows.

Kun menen Windowsin Boot-valikosta palautuskonsoliin (eli siis painan valikossa R) ja siellä pitäisi kirjoittaa bootcfg /rebuild -komento. Vastaus tähän on: VIRHE: Windowsin asennusten etsiminen levyistä ei onnistunut. Tämä virhe saattaa johtua viottuneesta tiedostojärjestelmästä joka estää bootcfg-ohjelman käytön. Käytä CHKDSK-ohjelmaa levyvirheiden tunnistamiseen. Kun kirjoitan CHKDSK, tulee teksti KOHDETTA AUTOCHK.EXE EI LÖYDY KÄYNNISTYSKANSIOSTA EIKÄ CD-ASEMASTA. KIRJOITA KOHTAAN AUTOCHK.EXE KOKO POLKU, MYÖS ASEMAKIRJAIN. Eli; Mites jatkan kun muistitikku näkyy C:nä?

Pääsen kuitenkin Windowsin tiedostoihin UBUNTU:lla, jonka olen asentanut muistitikulle. Sitä kautta olen saanut kopsattua kaikki tärkeät tiedot kovolle, joten ei sinänsä hirveästi haittaa vaikka joutuisin asentamaan Windowsin uusiksi, pääasia että toimisi.

Kysymyksiä onkin kaksi:

1. Miten jatkan tuosta CHKDSK-komennosta eteenpäin kun pitäisi kirjoittaa AUTOCHK-polku ja muistitikku näkyy C-aseman? Mukavampi olisi tottakai jos ei tarttis asentaa koko Windowsia uusiksi, säästyisi aikaa ja pelien tallennukset ainakin varmemmin.

2. Jos nyt kuitenkin on pakko asentaa Windows uusiksi, miten teen sen? En osaa UBUNTUa käyttää juuri lainkaan (ilmeisesti jotenkin GPartedilla?) ja Windowsin uudelleenasennukseen en pääse koska USB-Windows ei huomaa Windowsia olevan koneessa.

Vai pitääkö minun hankkia jokin Portable CD-Drive, johon saan Windowsin asennuslevyn? Sellainen kyllä löytyy ihan aitona.

PS: Olen myös kokeillut, että lataan DLL-filesistä hal.dll -tiedoston jonka sitten toisen muistitikun ja UBUNTU:n kautta siirrän windows/system32 -kansioon. Ei auttanut. Tietenkään, muuten en kysyisi.

PSS: Kun menen GPartediin, Windows näkyy siellä seuraavasti:
    Partition: /dev/sda2
    File System: NTFS
    Label: ACER
    Size: 138,05 GiB
    Used: 115,49 GiB
    Unused: 22,55 GiB
    Flags: Boot

Kun painan oikealla hiirinapilla ja INFORMATION, siellä lukee vielä että STATUS: Not Mounted

Gpartedissa näkyy myös toinen osio. Label tässä on PQService, File System on NTFS ja Partition on /dev/sda1. Koko on 11 GiB, josta käytössä on 7,6 GiB. Flags-kohta on tyhjä.

Viimeksi muokattu: 13.02.2011
  2.  
  3. Crus4der

Crus4der Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei varmaan toivomasi vastaus mutta itsellä on käynyt pöytäkoneen kanssa tasan samanlailla aikanaan... en edes osaa tehdä kaikkea mitä tuossa teit mutta aikanaan itse vian sain paikannettua kiintolevyyn joka oli jotenkin pirstoutunut eikä pystynyt enään winukkaa starttaamaan eikä "löytämään" viiva se vaan vilkutteli kun kone koitti sitä winukkaa ettiä.. kerran tai kaks tuli jopa joku teksti pitkän odotuksen jälkeen, että ei pysty käynnistämään windowsia tai että sitä ei edes ole koneella.

4. Mavors

Mavors Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nojoo, paloi viimein hermot tuohon vilkkumiseen ja vedin Ubuntun päälle. Ja senkin vain huomatakseni ettei se ole mun juttu. Syitä on monia, joita nyt en tässä ala latelemaan. Kuitenkin, en vain tykännyt. Nyt koetan vetää XP:n uusiksi koneelle jos vaikka onnistuisi. Saa nimittäin pikkuhiljaa riittää tää pelleily.

Edit: No, eihän se onnistunut....

Viimeksi muokattu: 15.02.2011

Jaa tämä sivu